Går i köptankar - VFR 800 av senare modell

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det varierar mellan bolagen, det är inte alla som har påslag för importfordon. En del har bara påslag för nyimporter.
Eh? Trodde det var generellt för alls. Skulle det finnas försäkringsbolag som inte vill göra en extra vinst? ;-)

tersan skrev:Min egen 92:a har funnits i Sverige i 15 år. Ska man alltså vara orolig för att den importerats? Vad skulle kunna hända?
Var det riktat till mig, eller mot If och deras påslag? Jag har ju en import själv. Inget har hänt som antagligen inte skulle ha hänt ändå. Hittills...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#32 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Min egen 92:a har funnits i Sverige i 15 år. Ska man alltså vara orolig för att den importerats? Vad skulle kunna hända?
Var det riktat till mig, eller mot If och deras påslag? Jag har ju en import själv. Inget har hänt som antagligen inte skulle ha hänt ändå. Hittills...
Det var snarare riktat mot Since-2009, Blacken mfl som inte gillar importer... du och jag vet ju att det inte är någon fara. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#33 Inlägg av Since-2009 »

"vet ju att det inte är någon fara" hehe

Finns säkert många som upplevt det motsatta men hur det nu än ligger till så är den stora anledningen till att jag väljer bort import är att jag inte har något behov att välja dem. Dom extra kronorna betalar jag gladeligen för en svensksåld och slipper (eventuellt) dyrare premie.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#34 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Och det sägs att Månen är av grönmögelost.. :D
Det kanske den är. ;-)

Tanken var att om man importerar sin hoj själv, så köper man inte vilket skrot som helst utan nåt som hålelr ett tag. Motsatsen skulle då vara företagsimporten, som mest är ute efter att tjäna pengar, med resultatet att man får se lite vad som helst i hojväg.

Är månen fortfarande en ost? :lol:
Japp! För företag (som är legitima i Sverige) är bunden av lagstiftningen.
Ärliga Klaus eller hederliga Fritz, är inte det...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Dom extra kronorna betalar jag gladeligen för en svensksåld och slipper (eventuellt) dyrare premie.
Det går ofta på ett ut.

blacken skrev:Japp! För företag (som är legitima i Sverige) är bunden av lagstiftningen.
På det viset är det en fördel att köpa företagsimport, då de oftast ger en viss garanti - altt ifrån 1 månad till ett helt år oavsett om hojen är direkimporterad eller inte. Jag fick ju min likriktare/voltregulator utbytt på garantin av handlaren. Just den viffern var "svensksåld", min nuvarande företagsimporterade viffer har hittills inte haft likriktarproblem. Garantin är ändå slut sen länge, så det skulle inte ha spelat någon roll.

Köper man privat, spelar det ju ingen roll heller huruvida hojen är import eller svensksåld, man har ändå RH-garantin(tm)...

Jag ifrågasätter alltså varför en import-mc skulle vara sämre på något vis, än en motsvarande svensksåld. Vi har alla säkert sett vrak från endera lägret. Jag har det iaf. Oavsett, man köper ju inte grisen i säcken om man kollar bågen noga innan köp. Eller?
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#36 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:Jag ifrågasätter alltså varför en import-mc skulle vara sämre på något vis, än en motsvarande svensksåld.
Det behöver den naturligtvis inte vara men om vi vänder på det hela, varför köpa en import? Pengabiten har vi ju redit ut för min del iaf och någon annan anledning ser jag inte riktigt, visst om man ska ha en modell svårfunnen här hemma men den situationen har jag inga planer på att sätta mig i =) Visst snackar vi något avdankat härke som man inte ska mer än till/från jobb eller så är det väl inte lika nogräknat.

Andra fördelar är natutligtvis eventuellt garantianspråk samt möjligheten att kolla upp historiken vilken i vissa fall är nästintill obefintlig för en import.
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#37 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Since-2009 skrev:Dom extra kronorna betalar jag gladeligen för en svensksåld och slipper (eventuellt) dyrare premie.
Det går ofta på ett ut.

blacken skrev:Japp! För företag (som är legitima i Sverige) är bunden av lagstiftningen.
På det viset är det en fördel att köpa företagsimport, då de oftast ger en viss garanti - altt ifrån 1 månad till ett helt år oavsett om hojen är direkimporterad eller inte. Jag fick ju min likriktare/voltregulator utbytt på garantin av handlaren. Just den viffern var "svensksåld", min nuvarande företagsimporterade viffer har hittills inte haft likriktarproblem. Garantin är ändå slut sen länge, så det skulle inte ha spelat någon roll.

Köper man privat, spelar det ju ingen roll heller huruvida hojen är import eller svensksåld, man har ändå RH-garantin(tm)...

Jag ifrågasätter alltså varför en import-mc skulle vara sämre på något vis, än en motsvarande svensksåld. Vi har alla säkert sett vrak från endera lägret. Jag har det iaf. Oavsett, man köper ju inte grisen i säcken om man kollar bågen noga innan köp. Eller?
Det är tre skäl som huvudsakligen "bromsar" en annan att tjacka eller importera en beg motorgrunka.

1: En återförsäljare har ett intresse av att få ditt förtroende som kund, och han måste uppfylla vissa kriterier för att det ska uppnås. Dessutom så är han "bunden" av lagar och regler i detta land inom handelssektorn.

2: En privatsnubbe utomlands som kränger något har inte samma behov av att göra mig nöjd, utan han vill bara ha så mycket fläsk som han kan få för den varan den gången. FÖr övrigt så skiter han fullständigt i mig. Och han kan (troligtvis) blåsa mig om det går.

3: Vi sköter grunkorna bättre i Skandinavien än det övriga EU området, samt att vi kör skrotet en kortare tid på året. Sedan så är det inte längre någon större skillnad i prisbilden mellan oss och EU längre, lägg sedan till risken ( läs Fuck upen) att pappersexercisen mellan länderna kan rendera att man får Sveriges dyraste dörrstopp.. :D Och köper du något inom rikets gränser, så kan du upprätta ett bindande köpe/säljavtal om något går snett, vilket du inte kan utomlands..

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#38 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Även min VTR är tyskimport .. pratade med Hondabutiken igår om VFR1200 ... men det blir inget av det så det så ..
Får man fråga hur mycket du skulle ha fått för VTR:en?
Vi gick inte in på den detaljen .. det var mer att de sade att de hade en 1200 och jag sa att jag inte är intresserad :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#39 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Vi gick inte in på den detaljen .. det var mer att de sade att de hade en 1200 och jag sa att jag inte är intresserad :)
Ah, den sortens intresse. ;-)

Lelles har tre VFR1200:or på display; en vit, en röd och den en brun(??). Inga 800:or, eller 750:or för den delen. VFR verkar vara svårt att hitta hos handlare...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#40 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det är tre skäl som huvudsakligen "bromsar" en annan att tjacka eller importera en beg motorgrunka.

1: En återförsäljare har ett intresse av att få ditt förtroende som kund, och han måste uppfylla vissa kriterier för att det ska uppnås. Dessutom så är han "bunden" av lagar och regler i detta land inom handelssektorn.

2: En privatsnubbe utomlands som kränger något har inte samma behov av att göra mig nöjd, utan han vill bara ha så mycket fläsk som han kan få för den varan den gången. FÖr övrigt så skiter han fullständigt i mig. Och han kan (troligtvis) blåsa mig om det går.

3: Vi sköter grunkorna bättre i Skandinavien än det övriga EU området, samt att vi kör skrotet en kortare tid på året. Sedan så är det inte längre någon större skillnad i prisbilden mellan oss och EU längre, lägg sedan till risken ( läs Fuck upen) att pappersexercisen mellan länderna kan rendera att man får Sveriges dyraste dörrstopp.. :D Och köper du något inom rikets gränser, så kan du upprätta ett bindande köpe/säljavtal om något går snett, vilket du inte kan utomlands..
Återkommer i frågan. Måste fundera lite.
===

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#41 Inlägg av Sälle »

Jag har heller inte sett någon handlare som tagit in någon 800cc, kan ju vara att dom är slut eftersom det inte tillverkats någon 800 i år. Sen kan det ju vara det att dom vill sälja 1200 kubikarma och det får dom inte gjort om där står en vacker 800cc bredvid som är 50.000 kr billigare.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#42 Inlägg av Since-2009 »

Det tror jag du har alldeles rätt i, även fast jag inte hoppas att 800 är slut :twisted: Däremot får de gärna fila på en 800-1000 i viktklass med nuvarande 800 men med kardan. Provkörde 1200 på Barkaby och även om det finns mer effekt än vad jag kunde få ut där så nja, föör mkt motor/landsvägtouring för min smak.

Om några timmar blir det ut med CB´n och rasta en 990 SMR som ska få inkörningsmilen avklarade =)
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

Sälle skrev:Jag har heller inte sett någon handlare som tagit in någon 800cc, kan ju vara att dom är slut eftersom det inte tillverkats någon 800 i år. Sen kan det ju vara det att dom vill sälja 1200 kubikarma och det får dom inte gjort om där står en vacker 800cc bredvid som är 50.000 kr billigare.
135 träffar på "vfr" på Blocket, varav 59 är företags-viffrar. Priser från 12000kr ('86) upp till 179900kr ('10). Det kanske bara är i Uppsala som de inte finns att skaffa. :roll:
===

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#44 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:
Sälle skrev:Jag har heller inte sett någon handlare som tagit in någon 800cc, kan ju vara att dom är slut eftersom det inte tillverkats någon 800 i år. Sen kan det ju vara det att dom vill sälja 1200 kubikarma och det får dom inte gjort om där står en vacker 800cc bredvid som är 50.000 kr billigare.
135 träffar på "vfr" på Blocket, varav 59 är företags-viffrar. Priser från 12000kr ('86) upp till 179900kr ('10). Det kanske bara är i Uppsala som de inte finns att skaffa. :roll:
"tagit in någon 800cc"

De e skillnad på nytt och beg :wink:
VFR800 EHEC

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#45 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Det är tre skäl som huvudsakligen "bromsar" en annan att tjacka eller importera en beg motorgrunka.

Återkommer i frågan. Måste fundera lite.
Det blandas äpplen och päron här... :wink:

1. Stämmer i stort sett, men det är ju ingen skillnad på en svensk och en utländsk återsförsäljare?

2. En privat säljare beter sig likadant oavsett land... risken att bli blåst är lika stor oavsett land, eller hur?

3. Varför skulle folk i EU utanför Skandinavien sköta sina saker sämre? Men att priserna blivit mer lika är helt rätt, så det finns inga stora pengar att tjäna på import längre.

Nåja, min huvudpoäng är iallafall att det inte finns någon rationell anledning att välja bort import. Som spekulant vill man ju ha största möjliga urval för att kunna hitta rätt objekt, och Sverige är en väääldigt liten marknad...
VFR750F -92, grön

Skriv svar