VFR800 '08 svårstartad kall
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
nja, sitter väl inte k-jetronic på dessa, kallstartsventilen var ju en extra ventil som öppnade för att få in mera sås på dom mekaninska inspruten, du hade ju alltid samma tryck fram till bränslefördelaren som ökade med motorns varv och då ökade såsen med, var alltså inte spridarens öppentider som styrdes då som det gör idag, rörigt skrivet men hoppas du förstår vad jag menar. Idag är det alldeles för jobbigt avancerat och värre blir det..
Mjaa, sanning med modifikation. Du har alltid samma "grundtryck" från huvudpump fram till den reglerande funktionen på alla sprut, bara det att det regleras på olika sätt. Så spridarnas "karaktär"/funktion av bränslets presentation i luftström/ förbränningsrum är av underordnad betydelse i det specifika frågeställningen eller hur?.Jimmy.S skrev:nja, sitter väl inte k-jetronic på dessa, kallstartsventilen var ju en extra ventil som öppnade för att få in mera sås på dom mekaninska inspruten, du hade ju alltid samma tryck fram till bränslefördelaren som ökade med motorns varv och då ökade såsen med, var alltså inte spridarens öppentider som styrdes då som det gör idag, rörigt skrivet men hoppas du förstår vad jag menar. Idag är det alldeles för jobbigt avancerat och värre blir det..
Och det satt en ventil på "K" Jeten som ökade trycket vid kall väderlek, lite OT så där. För övrigt så tycker jag att "K" Jetronic är ett djäklig bra sprut, överlägsen allt vad knasare heter,och fasen så enklare att sköta än både "LH 2.2 , 2.4", och Trionic.
njaa igen känner mig som en viktigpetter men ta mig inte som en sån
Idag har du inte samma grundtryck från pumpen i tanken längre, den varierar med belastning och varvtal, finns inte heller någon bränsleretur och pumpen i tanken är styrdonsreglerad och går med pvm signal på en dom flesta. Sen sitter det även en högtryckspump i motorn som höjer trycket "något"minns jag inte helt galet så är det ca 200bar på bensin, 2000bar på diesel som har ungefär samma system idag men diesel kör 5-7 insprutningar per insugstakt beroende på vad dieselpartikelfiltret behöver för temp, och insprutarna sitter direkt i toppen och har inte någon förkammare, spridarna styrs med en (stavning?) "piazzo" kristall, detta gör att spridaren öppnar otroligt fort om man jämför med en traditionell spridare, nackdelen med direktinsprutning är att det bildas koks på ovansida ventiltallrik och detta hämmar effekt pga detta, annars så ökar effektiviteten markant, Det jag pratar om nu är ju bilrelaterat och som sagt var så har jag tyvärr inte en aning om hur sprutet är uppbyggd på en hoj.
Men om vi återgår till trådstartarens fråga så skulle jag rekommendera att åka förbi din lokala honda verkst. alt. ringa och fråga om man kan göra någon diagnosutläsning ifall det är en givare som spökar, kan ju vara bränslepumpen som tappar trycket och det tar ju oxå lite tid att bygga upp men det känns väldigt bränslerelaterat eftersom den vill dö så fort du rör gasen lite
Idag har du inte samma grundtryck från pumpen i tanken längre, den varierar med belastning och varvtal, finns inte heller någon bränsleretur och pumpen i tanken är styrdonsreglerad och går med pvm signal på en dom flesta. Sen sitter det även en högtryckspump i motorn som höjer trycket "något"minns jag inte helt galet så är det ca 200bar på bensin, 2000bar på diesel som har ungefär samma system idag men diesel kör 5-7 insprutningar per insugstakt beroende på vad dieselpartikelfiltret behöver för temp, och insprutarna sitter direkt i toppen och har inte någon förkammare, spridarna styrs med en (stavning?) "piazzo" kristall, detta gör att spridaren öppnar otroligt fort om man jämför med en traditionell spridare, nackdelen med direktinsprutning är att det bildas koks på ovansida ventiltallrik och detta hämmar effekt pga detta, annars så ökar effektiviteten markant, Det jag pratar om nu är ju bilrelaterat och som sagt var så har jag tyvärr inte en aning om hur sprutet är uppbyggd på en hoj.
Men om vi återgår till trådstartarens fråga så skulle jag rekommendera att åka förbi din lokala honda verkst. alt. ringa och fråga om man kan göra någon diagnosutläsning ifall det är en givare som spökar, kan ju vara bränslepumpen som tappar trycket och det tar ju oxå lite tid att bygga upp men det känns väldigt bränslerelaterat eftersom den vill dö så fort du rör gasen lite
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för era synpunkter och idéer.
Läget just nu: Har fått batteriet testat och det är fullt friskt. Inte helt oväntat.
Håller med om att problemet verkar sopparelaterat, men i och med att det blir varmare och varmare nu blir det svårt att framkalla felet. Återkommer väl till hösten...
Eller, någon som känner till någon bra bed & breakfast på Grönland?
Läget just nu: Har fått batteriet testat och det är fullt friskt. Inte helt oväntat.
Håller med om att problemet verkar sopparelaterat, men i och med att det blir varmare och varmare nu blir det svårt att framkalla felet. Återkommer väl till hösten...
Eller, någon som känner till någon bra bed & breakfast på Grönland?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Var glad att problemet försvinner med värmen, det är ju i värmen, liksom med kall öl, viffern ska avnjutas.Rerun skrev:Håller med om att problemet verkar sopparelaterat, men i och med att det blir varmare och varmare nu blir det svårt att framkalla felet. Återkommer väl till hösten...
Eller, någon som känner till någon bra bed & breakfast på Grönland?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Piezo kristaller är vanliga små strömkällor
Den elektriska tändaren är en vanlig produkt som innehåller sådana....
Jag stöter på (dålig humor men ) piezokristaller ganska ofta i jobbet - då är de dock ämnade för att initiera en tändkedja, ofta kopplade till en RSV-laddning
Det roliga med dem är att de fungerar även när de är i pulverform, man kan stå o dunka på dem med en hammare o de bara fortsätter o fortsätter....
Den elektriska tändaren är en vanlig produkt som innehåller sådana....
Jag stöter på (dålig humor men ) piezokristaller ganska ofta i jobbet - då är de dock ämnade för att initiera en tändkedja, ofta kopplade till en RSV-laddning
Det roliga med dem är att de fungerar även när de är i pulverform, man kan stå o dunka på dem med en hammare o de bara fortsätter o fortsätter....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Står du och dunkar på RSV-laddningar med hammare?TG skrev:...ofta kopplade till en RSV-laddning
Det roliga med dem är att de fungerar även när de är i pulverform, man kan stå o dunka på dem med en hammare o de bara fortsätter o fortsätter....
Tror att vi ska införa säkerhetsavstånd till TG på träffarna i fortsättningen...
VFR750F -92, grön
Nja... inte riktigt... kan dock ibland "dunka" med en avslagare... där jag efter tolkande av sprängskiss "avlägsnar" vitala delar... (dock så befinner jag mig själv inte i direkt anslutning till laddningen....)tersan skrev:Står du och dunkar på RSV-laddningar med hammare?TG skrev:...ofta kopplade till en RSV-laddning
Det roliga med dem är att de fungerar även när de är i pulverform, man kan stå o dunka på dem med en hammare o de bara fortsätter o fortsätter....
Tror att vi ska införa säkerhetsavstånd till TG på träffarna i fortsättningen...
Dunkande med hammare gjorde jag på ett ingenjörsföretag som pysslar med ammunition... Blir en ganska bra kyss
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
Nu är det i och för sig inte så väldigt kallt längre, så det urpsrungliga problemet inte kan återskapas för tillfället, men jag funderar vidare på min Viffers tomgång...
Hur ska den (2002->) bete sig vid kallstart egentligen?
Tidigare noterade jag att tomgången gick direkt upp till ca 1800 rpm vid kallstart, och sjönk sen till ca 1200 när den blev varm.
På sistone har tomgången legat på ca 800 rpm - dvs döende - och sen sakta stigit till 1200 allteftersom den blir varm.
Hojen står i varmgarage, så "kallstarten" sker vid ungefär samma temperatur hela tiden.
Jag har gjort både PAIR valve-modden (genom att plugga slangen mellan luftburken och PAIR valven) och Flapper valve-modden, men det borde inte påverka kallstarten. (Eller?) PAIR valve-modden gjorde att tomgången sjönk något, så den ställde jag upp - detta var förra våren och kallstartsproblemen har börjat uppstå först i år.
Hur ska den (2002->) bete sig vid kallstart egentligen?
Tidigare noterade jag att tomgången gick direkt upp till ca 1800 rpm vid kallstart, och sjönk sen till ca 1200 när den blev varm.
På sistone har tomgången legat på ca 800 rpm - dvs döende - och sen sakta stigit till 1200 allteftersom den blir varm.
Hojen står i varmgarage, så "kallstarten" sker vid ungefär samma temperatur hela tiden.
Jag har gjort både PAIR valve-modden (genom att plugga slangen mellan luftburken och PAIR valven) och Flapper valve-modden, men det borde inte påverka kallstarten. (Eller?) PAIR valve-modden gjorde att tomgången sjönk något, så den ställde jag upp - detta var förra våren och kallstartsproblemen har börjat uppstå först i år.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Re: VFR800 '08 svårstartad kall
Ursäkta om jag lyfter en gammal tråd!
Min började bete sig så här i slutet på förra sommaren, höjer inte tomgången när den är kall av någon anledning...
Hittade någon en lösning på detta?
min hoj är en vfr 800 -08 med 4800mil på mätaren
Min började bete sig så här i slutet på förra sommaren, höjer inte tomgången när den är kall av någon anledning...
Hittade någon en lösning på detta?
min hoj är en vfr 800 -08 med 4800mil på mätaren
Re: VFR800 '08 svårstartad kall
Som tidigare nämnt och behandlat, kolla det som ska höja/öka såstillförseln vid kall spis, Pump kan vara på "G" , soppafilter skitigt, någon sensor som spunkar, "tomgångsmotor" paj (om den har en dvs), liten vakumläcka någonstans.Dibbe75 skrev:Ursäkta om jag lyfter en gammal tråd!
Min började bete sig så här i slutet på förra sommaren, höjer inte tomgången när den är kall av någon anledning...
Hittade någon en lösning på detta?
min hoj är en vfr 800 -08 med 4800mil på mätaren
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02