VFR800 '08 svårstartad kall
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR800 '08 svårstartad kall
Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.
Den betedde sig så här tre gånger samma morgon när den var kall, men senare under dagen när vädret och motorn var något varmare startade den ok igen.
I övrigt fungerar hojen bra och batteriet är friskt.
Hade det varit en förgasarhoj hade alla vetat att det var choken som inte fungerade. Men vad felas på min?
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.
Den betedde sig så här tre gånger samma morgon när den var kall, men senare under dagen när vädret och motorn var något varmare startade den ok igen.
I övrigt fungerar hojen bra och batteriet är friskt.
Hade det varit en förgasarhoj hade alla vetat att det var choken som inte fungerade. Men vad felas på min?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Re: VFR800 '08 svårstartad kall
Den får med all sannolikhet för mager soppa blandning vid "choke". dvs sprutet kan inte feta till soppan vid kall väderlek, och det i sin tur kan vara att soppapumpen börjar att ge upp,(sleten), fel på någon sensor till sprutet, skit i soppasystemet någonstans eller tjuvluft.Rerun skrev:Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.
Den betedde sig så här tre gånger samma morgon när den var kall, men senare under dagen när vädret och motorn var något varmare startade den ok igen.
I övrigt fungerar hojen bra och batteriet är friskt.
Hade det varit en förgasarhoj hade alla vetat att det var choken som inte fungerade. Men vad felas på min?
Kan även bero på halvtaskigt komp i cylindrarna, och då kan det bero på otäta ventilsäten,slitna kolvringar. Eller en kombination av bägge fallen..
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800 '08 svårstartad kall
Min viffer betedde sig så i början av säsongen, men löste det genom en flaska STP Akutfix. Tror det är bensinrester från förra säsongen som geggat till sig i kanalerna. Kan vara samma grej för dig.Rerun skrev:Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.
Min är iaf bättre nu, men låg temperatur (mindre än fem plusgrader) om morgonarna betyder i princip alltid att motorn måste gå en halvminut eller så på halv choke innan jag stänger av choken och motorn får gå ytterligare en halv minut på lite förhöjt tomgångsvarv, innan den går jämt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Om jag fattat rätt är vaxmojängen bara en tomgångshöjare och påverkar inte blandningen.vfr800 skrev:Det sitter ju en "vaxklump" som reagerar på temperaturen under luftburken och påverkar kallstarten om jag minns rätt kan ju vara den som strular men vaffan en så ny hojj borde den inte strula på
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag höjde min tomgång till strax över 1500rpm kall. Funkar bättre så.marinmo skrev:[...] Tomgången ligger på ~1k varv också, förr låg den runt 2 ... Kanske relaterat?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Vad gäller soppa har den redan bytts/spätts ut några gånger de senaste månaderna. Hojen har gått problemfritt och gör det nu också - när den blivit lite varm. Det är bara kyla den inte verkar gilla...
Det känns inte rätt att behöva justera tomgångsvarvtalet beroende på temperatur varje gång man ska starta den, och sen tillbaka när den är varm. (Min har ett ok tomgångsvarvtal när den är varm.) I alla fall inte på en så pass ny maskin. Så det köper jag inte.
Den där vaxmojängen verkar fungera lite som en automatchoke och den verkar någorlunda kunna förklara mitt problem. Fast som vfr800 skrev borde den inte paja på en så här ny hoj. Eller?
För min del kunde jag trycka bäst jag ville på knappen, den gjorde inte mer än hostade. Jag var tvungen att hjälpa till med en aning gas och sen fortsätta en stund och hålla den på strax över 1000 rpm, annars dök varvtalet snabbt och den dog.
Det känns inte rätt att behöva justera tomgångsvarvtalet beroende på temperatur varje gång man ska starta den, och sen tillbaka när den är varm. (Min har ett ok tomgångsvarvtal när den är varm.) I alla fall inte på en så pass ny maskin. Så det köper jag inte.
Den där vaxmojängen verkar fungera lite som en automatchoke och den verkar någorlunda kunna förklara mitt problem. Fast som vfr800 skrev borde den inte paja på en så här ny hoj. Eller?
2000 låter som väldigt mycket. Och 1000 som lite för lite. Den borde ligga på 1200 +- 100 rpm.marinmo skrev:Sedan jag fick tillbaka min har jag också haft svårt att starta den kall. Startade alltid direkt innan, men nu verkar det alltid som man får försöka starta, släppa knappen och försöka igen så går den igång. Tomgången ligger på ~1k varv också, förr låg den runt 2 ... Kanske relaterat?
För min del kunde jag trycka bäst jag ville på knappen, den gjorde inte mer än hostade. Jag var tvungen att hjälpa till med en aning gas och sen fortsätta en stund och hålla den på strax över 1000 rpm, annars dök varvtalet snabbt och den dog.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Låter precis som min, sen jag tillfälligtvis plockade bort semestergasen...Rerun skrev:För min del kunde jag trycka bäst jag ville på knappen, den gjorde inte mer än hostade. Jag var tvungen att hjälpa till med en aning gas och sen fortsätta en stund och hålla den på strax över 1000 rpm, annars dök varvtalet snabbt och den dog.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ska titta närmare nästa gång jag kör. Men som jag minns det ligger den runt 1k oavsett varm eller kall. Man hör startmotorn tugga runt, men den vägrar att starta på första försöket. Behöver inte ge gas när den väl startat, även om tomgången inte direkt är "mjuk", det verkar bara vara väldigt segt att få den att tända.
vet inte hur styrystemet är på en modern viffer, men det låter som att en tempgivare har börjat fela och skickar för varma signaler till motorstyrenheten, annars så borde du haft lite högre tomgång vid kallstart (choke läge) och detta verkar inte infinna sig så jag håller med blacken, låter helt klart sopparelaterat.
Måste väl gå att läsa av felminnet eller läsa ut givarens signal/värde i någon form av obd uttag, om det nu sitter någon givare men det borde det göra, skulle tippa på att det finns insugslufttempgivare och vattentempgivare på kylaren och motorn och ev. även en separat givare till instrumentet.
Måste väl gå att läsa av felminnet eller läsa ut givarens signal/värde i någon form av obd uttag, om det nu sitter någon givare men det borde det göra, skulle tippa på att det finns insugslufttempgivare och vattentempgivare på kylaren och motorn och ev. även en separat givare till instrumentet.
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
har jag svårt att tänka mig, detta var ju nåt som satt gå riktigt gamla insprutbilar, idag så har man så fina spridare så man ökar bara öppningstiden/sprutar in såsen i en annan tidpunkt alt. fler ggr per insugstaktHondaHasse skrev:Finns det inte ett extra munstycke som ger extra soppa vid kallstart? Klabbkontakt?
Det har väl inget med spridarna att gör, det är ju bara annat styrprogram..Jimmy.S skrev:har jag svårt att tänka mig, detta var ju nåt som satt gå riktigt gamla insprutbilar, idag så har man så fina spridare så man ökar bara öppningstiden/sprutar in såsen i en annan tidpunkt alt. fler ggr per insugstaktHondaHasse skrev:Finns det inte ett extra munstycke som ger extra soppa vid kallstart? Klabbkontakt?