Polarn snackar om BSD, främst NetBSD. Det handlar nog inte så mycket om idiotsäkerhet som stabilitet även om han har lite paranoja och har tokkrypterat hela sin dator.adrian_vg skrev:Talar vi GNU/Linux, Debian eller BSD nu? Av alla tre sorterna finns det speciellt "säkra" distributioner. Men jag ser fortfarande inte varför du måste uppfinna hjulet på nytt istf att göra det enkelt för dig och bara ta en känd bra produkt som tex CentOS eller OpenSUSE. Även de mer populistiska grafiska linux-distributionerna är säkra nog för en hemanvändare. Du behöver inte de där ultra-säkra US DoJ-säkrade systemen. Måste du ha dem, ska du nog skaffa dig en foliehatt också.
Det är en sån kille som kan hitta på ett 20 siffrigt lösenord utan slumpgenerator eller blunda och knappa runt på tangentbordet och dessutom kommer ihåg det.
Jo jag köper gärna nya däck och ny olja precis som jag har ett rätt modern dator, men jag sätter inte på 190 sulor eller häller i E85 i tanken bara för att det lär vara det senaste och ballaste eller monterar VFR:ens regulator då VF:ens bevisligen är bättre fast den är äldreEn analogi: Skulle du propsa på nya däck för din båge med samma mönster och gummisort och som lagrats sen din motorcykel byggdes, att ha och använda nu? Eller skulle du köpa det nyaste och färskaste som finns i gummisorter, mönster och bälttyper?
Ok tack då vet jag. Men här finns ytterligare en anledning att basha Windows, för vad gör detta för nytta?Jepp, WinXP lägger upp bla Prefetch-foldrar, och cachar backuper för diverse DLL-filer och installerade program, i Windows-katalogen. Speciellt installerade program-foldern kan bli rätt stor. Jag har haft såna foldrar på runt 20-25GB. Helt normalt i vissa system. Man kan tömma dem med en programvara från Microsoft som heter Windows Installer Cleanup, om man känner att man behöver mer plats på sin systempartition. Finns ingen anledning att installera om allt, om det inte uppenbart är nåt fel på operativet.
Min var också gratisSjälv använder jag g4u, Ghost for Unix. Funkar ännu bättre och är gratis.
Mac är en inte en vanlig bajskorv, det är en förgylld bajskorv som är bättre än alla andra av skäl som Apple inte vill upplysa om, ska jag be att få påpeka!
Jo han kör Vista i sin laptop eftersom han ville ha ett äkta OS i sin jobbdator som han har med sig till kund, men han hatar detHar han använt Windows7 nånting?? Vista??