Senaste kartuppdateringen för Garmin?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
marinmo
Donator 2011

Senaste kartuppdateringen för Garmin?

#1 Inlägg av marinmo »

Som rubriken lyder. Fick hem min Zumo 550 igår och har ingen lust att starta den om det nyss släppts en uppdatering då jag bara har 60 dagars gratis uppdateringar från det att enheten kopplar upp sig mot satelliter för första gången. Iofs misstänker jag att de kartor jag fick med är åtminstone halvåret, om inte mer, gamla. Men ändå. Och förvisso måste jag ändå starta den inom en vecka. Men ändå. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Senaste kartuppdateringen för Garmin?

#2 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Som rubriken lyder. Fick hem min Zumo 550 igår och har ingen lust att starta den om det nyss släppts en uppdatering då jag bara har 60 dagars gratis uppdateringar från det att enheten kopplar upp sig mot satelliter för första gången. Iofs misstänker jag att de kartor jag fick med är åtminstone halvåret, om inte mer, gamla. Men ändå. Och förvisso måste jag ändå starta den inom en vecka. Men ändå. :D
Släpps nya varje kvartal. Jan-mars, april-juni, juli-sept och okt-december. Q2-uppdateringen borde väl ha släppts. Eller vheöver du färska i juli inför semestern?

Jag köpte nya till min Navigon för nån månad sen. Tröttnade på att köra vilse i Stockholm med kartorna från 2007/2008. Fick två st kartor, en för västra europa och en för östra. Vardera på knappt under 2GB stycket. GPS:en stödjer bara minneskort upp till 2GB... :roll: Lyckligtvis hade jag ett gammalt sd-kort från min gamla PalmOne Treo 650 som jag la ena kartan på. Får byta mellan dem sen...

Nästa GPS får bli nåt mera modernt. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011

#3 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev: Släpps nya varje kvartal. Jan-mars, april-juni, juli-sept och okt-december. Q2-uppdateringen borde väl ha släppts. Eller vheöver du färska i juli inför semestern?
Aha, det är så enkelt det är. Q2-uppdateringen räcker bra för mig, jag hittar i Stockholm och resten av landet brukar inte ha alltför föränderlig vägsträckning. :wink: Kanske väntar tills början av Maj ändå, det vore ju inte fel att få Q3:an också ..
adrian_vg skrev:Jag köpte nya till min Navigon för nån månad sen. Tröttnade på att köra vilse i Stockholm med kartorna från 2007/2008. Fick två st kartor, en för västra europa och en för östra. Vardera på knappt under 2GB stycket. GPS:en stödjer bara minneskort upp till 2GB... :roll: Lyckligtvis hade jag ett gammalt sd-kort från min gamla PalmOne Treo 650 som jag la ena kartan på. Får byta mellan dem sen...

Nästa GPS får bli nåt mera modernt. 8)
Haha. Min går att koppla till datorn och därmed direkt överföra. Ska nog köpa ett minneskort också men det är en framtida utgift. Har sett 8gb för 2-300 på Clas Ohlsson el liknande, låter som en ganska bra deal i mina öron.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Haha. Min går att koppla till datorn och därmed direkt överföra. Ska nog köpa ett minneskort också men det är en framtida utgift. Har sett 8gb för 2-300 på Clas Ohlsson el liknande, låter som en ganska bra deal i mina öron.
Kolla bara att GPS:en klarar av de nya stora SDHC-korten (HC = High Capacity, dvs allt över 2GB om jag minns rätt). Inte alla manicker klarar av dem. Som i mitt fall... :x
===

marinmo
Donator 2011

#5 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Haha. Min går att koppla till datorn och därmed direkt överföra. Ska nog köpa ett minneskort också men det är en framtida utgift. Har sett 8gb för 2-300 på Clas Ohlsson el liknande, låter som en ganska bra deal i mina öron.
Kolla bara att GPS:en klarar av de nya stora SDHC-korten (HC = High Capacity, dvs allt över 2GB om jag minns rätt). Inte alla manicker klarar av dem. Som i mitt fall... :x
http://www.poi-factory.com/node/13122 skrev:The 3.0 firmware update added support for SDHC cards.
Yay yay yay! Tur, för prisjakt stod det bara om stöd för SD-kort ... Ruttet, det är vad det hade vart!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Yay yay yay! Tur, för prisjakt stod det bara om stöd för SD-kort ... Ruttet, det är vad det hade vart!
Vissa har tur ibland... ;-)
===

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#7 Inlägg av jeppes »

Jag har den senast ver av kartor till Mapsource, 2010.3c.
Fixa en schysst uppkoppling kan jag lägga upp den.
*
*
*
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

jeppes skrev:Jag har den senast ver av kartor till Mapsource, 2010.3c.
Fixa en schysst uppkoppling kan jag lägga upp den.
Vad är Mapsource?
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#9 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Vad är Mapsource?
Garmins program för att trixa med rutter, POIs osv. i datorn. Smidigt att slippa göra allt på gps:en.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#10 Inlägg av jeppes »

Ett hyffsat trevligt prog. Väldigt smidigt o lägga in kartor på gps:n och sen skapa waypoints.
Flera frågor så finns det svar på garmin.se
*
*
*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

jeppes skrev:Ett hyffsat trevligt prog. Väldigt smidigt o lägga in kartor på gps:n och sen skapa waypoints.
Flera frågor så finns det svar på garmin.se
Tack. Inget som min Navigon har nytta av. ;-)
===

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#12 Inlägg av jeppes »

Navigon kan ju bli ett smärre problem, men ni där ute med exempelvis Zumo 550 så e det klockrent. Fixade min Zumo med detta- Sen smurfar man upp på http://www.poidatabase.se o hämtar nya vägkameror. På http://www.poidatabase.se finns kameror för allt tror jag, Navigon me;)
*
*
*

marinmo
Donator 2011

#13 Inlägg av marinmo »

Alltid smidigt att koppla in i fel USB-port när man ska ladda upp 2gb kartor på enheten. Det tar ju bara ~2 timmar. Ibland undrar man vad som finns där uppe egentligen ....

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#14 Inlägg av jeppes »

marinmo skrev:Alltid smidigt att koppla in i fel USB-port när man ska ladda upp 2gb kartor på enheten. Det tar ju bara ~2 timmar. Ibland undrar man vad som finns där uppe egentligen ....
Happends all the time!
Fucka upp e inget ovanlilgt
*
*
*

marinmo
Donator 2011

#15 Inlägg av marinmo »

Vill bara notera att det finns mer uppdaterade fartkamera-POI-filer på www.speedcam.tk

Skriv svar