Upplys mig ang. GPSer

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
marinmo
Donator 2011

Upplys mig ang. GPSer

#1 Inlägg av marinmo »

Hej hopp!

Det finns en bra sak med att ha grejor inne på reparation: man (betala andra, eftersom man är född med tummen mitt i handen) kan fixa saker som inte blir av annars. I mitt fall är det cigg-uttag.

Senare, i slutet av sommaren, planerar jag att köpa en GPS till min kära VFR. Ett par frågor uppstår dock spontant medan jag sitter och kollar på prisjakt.nu

Allväders-GPS? Behövs det? Jag tänkte ju inte direkt sätta GPSen på tanken, snarare försöka fästa den någonstans vid hastighetsmätaren. Känns som att man oavsett vad bör köpa ett extra skal om man inte går för allväder?

Allmänna tips? GPSer har inte riktigt varit min grej innan. Gillar att köra utan, lär mig bättre då (tycker jag), men nu ska det ju ut och köras landsväg på ett annat sätt än innan ...

Kommer ni på något annat, fyll gärna på. :-)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Utbilda mig ang. GPSer

#2 Inlägg av adrian_vg »

Jag använder samma GPS som jag har i bilen. Den är alltså inte väderskyddad. Bilder på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2397, där även den lilla GPS-väskan syns.

Väderskyddad/vatten GPS är inte fel. Min har hittills överlevt mindre regn, men antar att statistiken kommer att göra sig gällande snart nog, nu mer jag använder GPS:en i "mindre än optimalt väder". :roll:

De enda bra mc-GPS:erna, mig veterligen, är Garmin Zumo. Men de är ack så dyra, även som beggade på Blocket. Säljarna vet vad de har... :?

Alternativet är förstås att köpa en billig slit-och-släng-GPS (och försaka ev kartuppgraderingsmöjligheter) från Överskottsbolaget edyl, med bara nordiska kartor för mindre än 700-800kronor, en väska för par hundringar och sen skita i om den blir blöt eller inte.

Edit: Fanken också, lovade för mycket, det fanns ju inte bilder på väskan...! Fixar det efter jobbet. Återkommer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#3 Inlägg av jeppes »

Det e tyvärr inget att snacka om... Det e Zumo som gäller men dom e värda sina pengar. Har en Zumo 550 o den e tappad i golvet, i asfalten o den har varit med om flera hällregn o den e som ny fortfarande. Finns skitfina fästen me. Ram-mount.
*
*
*
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Som utlovat.

Bild

Bild
===

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#5 Inlägg av jeppes »

[Adminedit]Lite stora bilder kanske... Fixat nu iaf.[/Adminedit]
Bilagor
Foto002-785894_800x600.jpg
Foto002-785894_800x600.jpg (68.66 KiB) Visad 10713 gånger
Foto008-783745_800x600.jpg
Foto008-783745_800x600.jpg (84.33 KiB) Visad 10713 gånger
*
*
*

marinmo
Donator 2011

#6 Inlägg av marinmo »

jeppes:
Snyggt fäste. Hur mycket betalade du för det?

Och angående Zumo (dock inte isolerat till GPSer) tycker jag alltid det är intressant hur folk på blocket inte har en aning om vad andrahandsvärde är för något. Varför skulle man någonsin vilja betala mer pengar än vad nypris är? Om folk skulle spendera 5 minuter på prisjakt skulle de inse att allt över 3000 för en Zumo 550 är ocker (3700+frakt ny från utlandet via webhallen).

Livstidsuppdateringar på kartorna låter iofs intressant också ...

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#7 Inlägg av Sälle »

Jag har haft en TomTom Rider innan och den var OK som GPS men den kunde inget annat. Nu har jag en Garmin Zumo 660 som kostade nästan 7000:- vilket är på gränsen till hutlöst, men vilken skillnad det är mellan dom och jag ångrar inte jag köpte den.

En funktion som jag verkligen gillar är att Garmin "spelar in" var man kör så att när man kommer hem så pluggar man in den i datorn och så kan man se och spara hela rutten man kört. Till denna har jag köpt Garmin Lifetime vilket är livstids uppdateringar till GPS'n (max 4 kartuppdateringar/år).

Innan TomTom och Garmin använde jag mig av en handdator med GPS i ett litet tag. Jag hade den i kartfickan på tankväskan men en dag när solen var stark så smälte datorn när jag körde. Det blev otroligt varmt under plasten.

Ang. fästen så sök på RAM Mounts, dom har fästen till de flesta enheter.

marinmo
Donator 2011

#8 Inlägg av marinmo »

Sälle skrev:Jag har haft en TomTom Rider innan och den var OK som GPS men den kunde inget annat. Nu har jag en Garmin Zumo 660 som kostade nästan 7000:- vilket är på gränsen till hutlöst, men vilken skillnad det är mellan dom och jag ångrar inte jag köpte den.

En funktion som jag verkligen gillar är att Garmin "spelar in" var man kör så att när man kommer hem så pluggar man in den i datorn och så kan man se och spara hela rutten man kört. Till denna har jag köpt Garmin Lifetime vilket är livstids uppdateringar till GPS'n (max 4 kartuppdateringar/år).

Ang. fästen så sök på RAM Mounts, dom har fästen till de flesta enheter.
Ja 660 hade varit väldigt trevligt, men den ligger tyvärr utanför min budget som sträcks ganska betänkligt redan vid priset för en 550 ... Att dem spelar in är ju super, jag hoppades att något sådant skulle finnas. Perfekt när man söndagskör i trakter man inte är så familjär med. Prenumerationen är något jag lär skaffa också, men mysko att det "bara" ingår 4 uppdateringar/år. Är det ett "tak" man brukar nå?

Googlade lite ram mounts men det var mest för att sätta på handtaget ... Inte så mycket plats där på en -02a .... (Inget alls faktiskt)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Prenumerationen är något jag lär skaffa också, men mysko att det "bara" ingår 4 uppdateringar/år. Är det ett "tak" man brukar nå?
Kartuppdateringarna uppdateras faktiskt inte oftare än så; fyra ggr per år.
===

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#10 Inlägg av jeppes »

marinmo skrev:jeppes:
Jag va lat o beställde från USA. Jag hittade inga i sverige. Tror det slutade på nästan 600:- Sök på "Ram-Mount"
*
*
*

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#11 Inlägg av Rerun »

Jag skaffade en bra bil-gps för ett par år sedan och hade ingen lust att slänga ut mer pengar på en mc-gps (som inte bara är svindyr utan den kan dessutom kan mindre) så jag valde att köra med den så länge den håller.
Köpte en Otterbox 2600, en vatten-/lufttät och krossäker ask, till den. Körde med min installation oavsett väder förra säsongen och det funkade ypperligt. Blev inte ens imma på "rutan" vid ösregn.

Bild
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

marinmo
Donator 2011

#12 Inlägg av marinmo »

jeppes skrev:
Jag va lat o beställde från USA. Jag hittade inga i sverige. Tror det slutade på nästan 600:- Sök på "Ram-Mount"
Hittar, tyvärr kanske ska tilläggas, c:a 4 olika modeller, varav alla denna verkar vara din:
http://www.gpscity.com/garmin-zumo-550- ... radle.html
Frågan är bara, hur fick du fast den på styret sådär? Alla mounts jag hittar för -02 är för att sätta dem på handtagen (där jag absolut inte vill ha den). Tydligen ska det inte vara så svårt, om man bara hittar rätt grejor ( http://www.ram-mount.com/Gallery/zx14mo ... fault.aspx ).

Edit:
Tydligen kan man fästa dem i skruvarna som håller fast tanken .... http://www.ram-mount.com/Gallery/15hond ... fault.aspx Frågan är bara vem tusan som vill ha GPSen upp i ansiktet sådär!
Senast redigerad av marinmo den fre apr 16, 2010 14:06, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Frågan är bara, hur fick du fast den på styret sådär? Alla mounts jag hittar för -02 är för att sätta dem på handtagen (där jag absolut inte vill ha den).
Touringbutiken vet jag har tanklocksfästen för kamera/gps/mm. En modell har också inbyggd anslutning för 12V.
===

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010

#14 Inlägg av jeppes »

marinmo skrev:
jeppes skrev:
Hittar, tyvärr kanske ska tilläggas, c:a 4 olika modeller, varav alla denna verkar vara din:
http://www.gpscity.com/garmin-zumo-550- ... radle.html
Frågan är bara, hur fick du fast den på styret sådär? Alla mounts jag hittar för -02 är för att sätta dem på handtagen (där jag absolut inte vill ha den). Tydligen ska det inte vara så svårt, om man bara hittar rätt grejor ( http://www.ram-mount.com/Gallery/zx14mo ... fault.aspx ).
Det e precis det fästet jag har. Dom andra prylarna hängde med gps:n. Har jag missförstått nu?
*
*
*

marinmo
Donator 2011

#15 Inlägg av marinmo »

jeppes skrev: Det e precis det fästet jag har. Dom andra prylarna hängde med gps:n. Har jag missförstått nu?
Nej du har förstått precis rätt :) Var det avancerat att få fast? Han skriver ju att det ska vara lätt men det är ju en zx14r vi snackar där. Jag antar att det är denna delen: http://www.ram-mount.com/CatalogResults ... fault.aspx som känns lite avancerad. Antar att det bara är att beställa och köra. Kan en finans-snubbe vore det väl själva ¤&/#&¤/() om inte jag klarade det! (Famous last words ...)

Skriv svar