Motorkaraktär VFR 750
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Motorkaraktär VFR 750
Hur upplever ni motortkaraktären på eran VFR?
Själv har jag nu börjat att lära känna min egen VFR 750 från 95, och den känns ganska så snäll under 5000 varv. Men över 6000 varv så blir den helt vild och drar på grymt mycket.
Jag har för mig att V4:an skulle vara ganska så linjär i effektkurvan, dock har jag inte kört någon starkare rad 4:a.
Själv har jag nu börjat att lära känna min egen VFR 750 från 95, och den känns ganska så snäll under 5000 varv. Men över 6000 varv så blir den helt vild och drar på grymt mycket.
Jag har för mig att V4:an skulle vara ganska så linjär i effektkurvan, dock har jag inte kört någon starkare rad 4:a.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart
VFR 750 -95 Röd såklart
Jag har haft en -87:a och har en 95:a....kan säga att den gamla är betydligt mer linjär i karaktären och den nyare är mer explosiv efter ,som du säger, 6000 varv.
På den gamla så var det bra drag från botten och drog jämt hela vägen, på 95:an så är det lite sämre vrid i botten känns det som men draget efter 6ooo varv känns betydligt mer markerande. Lite turboeffekt kan man säga.
Själv gillar jag den karaktären (den senare) då hojen känns piggare och roligare.
På den gamla så var det bra drag från botten och drog jämt hela vägen, på 95:an så är det lite sämre vrid i botten känns det som men draget efter 6ooo varv känns betydligt mer markerande. Lite turboeffekt kan man säga.
Själv gillar jag den karaktären (den senare) då hojen känns piggare och roligare.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motorkaraktär VFR 750
Din 95:a är linjär. Draget under 3000rpm är väl inget att hänga i granen, men oftast håller man inte till där så länge ändå.Nilsson skrev:Hur upplever ni motortkaraktären på eran VFR?
Själv har jag nu börjat att lära känna min egen VFR 750 från 95, och den känns ganska så snäll under 5000 varv. Men över 6000 varv så blir den helt vild och drar på grymt mycket.
Jag har för mig att V4:an skulle vara ganska så linjär i effektkurvan, dock har jag inte kört någon starkare rad 4:a.
En instruktörskollega som tidigare körde en Africa Twin fick låna min viffer ett varv på Rörken i Uppsala, och tyckte i efterhand att motorn var silkesmjuk och flexibel som inget han tidigare kört. En "nybörjarhoj" tyckte han.

Med början runt 5000rpm och upp till 12000rpm är även VFR:en vild och galen. Montera på ett lite öppnare eftermarknadssystem och du har en veritabel best ylande under dig, om än en väldigt kontrollerad sån.

Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Motorkaraktär VFR 750
Hehe precis tvärtom som jag upplever det, kan dock bero på att jag har lite nerdrevat + slipon.adrian_vg skrev:
Din 95:a är linjär. Draget under 3000rpm är väl inget att hänga i granen, men oftast håller man inte till där så länge ändå.
En instruktörskollega som tidigare körde en Africa Twin fick låna min viffer ett varv på Rörken i Uppsala, och tyckte i efterhand att motorn var silkesmjuk och flexibel som inget han tidigare kört. En "nybörjarhoj" tyckte han.
Med början runt 5000rpm och upp till 12000rpm är även VFR:en vild och galen. Montera på ett lite öppnare eftermarknadssystem och du har en veritabel best ylande under dig, om än en väldigt kontrollerad sån.
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motorkaraktär VFR 750
Nerdrevat kan göra väldigt mycket har jag hört. Jag är dock inte så pigg på det. Än...Donner skrev:Hehe precis tvärtom som jag upplever det, kan dock bero på att jag har lite nerdrevat + slipon.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hur mycket fel visar din hastighetsmätare?jeppes skrev:Skönt drag! Det räcker!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag väljer hellre bra vrid i mellanregistret och uppåt, än maximal toppeffekt högt upp!blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..

Å andra sidan har ju nya 1200:an runt 160-170 kusar....

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har du provat en GSX 1100 någon gång som är frisk? VFR:en kommer inte ens i närheten vare sig på låg, mellan eller toppvarv, snacka om "lok"! . Men däremot så är VFR:en "smoothare" i sin karaktär.adrian_vg skrev:Jag väljer hellre bra vrid i mellanregistret och uppåt, än maximal toppeffekt högt upp!blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..![]()
Å andra sidan har ju nya 1200:an runt 160-170 kusar....

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Intressant beskrivning.blacken skrev:[...]där så skiter man snudd på i brallan när man lyfter trottlarna i jämförelse..

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Motorkaraktär VFR 750
Insämmer delvis:adrian_vg skrev:
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Har kört både en -93 och en -95.
-93an tycker jag har ett gott botten register och en bra top register. Med en liten dip däremellan.
-95an. tycker jag bara dra nästan tråkigt snällt genom hela registret. Visst den går bra men det är lömst snällt leverat.
För att prestandan som helhet dom emellan är ingen större skillnad. Möjligen lite lite bättre på -95an. Men det är ju bara två individer jag provat.
Re: Motorkaraktär VFR 750
Håller med ang. generation 3, kört 92:a. 800:an som jag har idag påminner, men är mer rappareJohanL skrev:Insämmer delvis:adrian_vg skrev:
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Har kört både en -93 och en -95.
-93an tycker jag har ett gott botten register och en bra top register. Med en liten dip däremellan.
-95an. tycker jag bara dra nästan tråkigt snällt genom hela registret. Visst den går bra men det är lömst snällt leverat.
För att prestandan som helhet dom emellan är ingen större skillnad. Möjligen lite lite bättre på -95an. Men det är ju bara två individer jag provat.
Kört tillsammans med renodlade sporthojar. På en runda så åkte en tjej med en sporthoj några mil, sen ville hon sitta lite mer bekvämt och fick åka med min viffer. Tempot hela tiden var högt, till mycket högt.blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..
Hon undrade varför vi helt plötsligt hade börjat köra så sakta....På viffern så upplevs farten, tempot lite mer lömskt pga V4:a karaktären. Det går fortare än man tror.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022