Ny mc på G!!

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Invalido

#31 Inlägg av Invalido »

Henning skrev:
Invalido skrev: slut på snällheten nu..
du som jobbar med sådant här borde veta att en cbr929 heter honda cbr 929! se länk http://www.motorbikes.be/en/Honda_CBR_9 ... _2001.aspx

hornet 900 heter honda hornet 900 fast den har 919cc men kallas tydligen för hornet 919 i usa men det heter honda hornet 900.
ska vi inte säga namnet på hojen så folk vet vilken hoj vi pratar om....

jag kör en audi 2,4 -03 ingen fattar..
kan vara för att namnet ar en audi A6 2,4 2003
Mig veterligen har Honda CBR900RR aldrig hetat Honda CBR929RR i Sverige. Vad de heter utanför vårt land, likt VFR:s tillägg Interceptor i USA, är helt ointressant.

Adrian som sökte info fattade inte, men "vi" initierade fattade. Vad är meningen att snacka internsnack, som i övrigt inte används av branschen, med nykomlingar i vårt intresse.

929 och 954 klargör väldigt lite. Årsmodeller säger däremot allt, så länge vi är överens om vilken modell vi talar om.

/Henning!
då är vi där igen...tydligen vet du inte allt...eller du köper inte det??

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#32 Inlägg av Henning »

Invalido skrev: då är vi där igen...tydligen vet du inte allt...eller du köper inte det??
Nu förstår jag inte frågan.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Invalido

#33 Inlägg av Invalido »

Henning skrev:Invalido.
Det har aldrig officiellt hetat annat än Honda CBR900RR i Sverige. Internslang bland sporthojsfolk och CBR-folk är en annan sak.

Jag har rätt.

/Henning!
:claugh

Invalido

#34 Inlägg av Invalido »

Henning skrev:
Invalido skrev: då är vi där igen...tydligen vet du inte allt...eller du köper inte det??

/Henning!
ja att det e dax att ge sig :wink: du har fette fel!
vill du har fler bevis eller??????

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#35 Inlägg av Henning »

Min ståndpunkt baserar sig på två delar;
1. CBR900:orna har aldrig i Sverige haft officiella modellkoder som angett specifik slagvolym.
2. Att använda interna beteckningar utanför kretsen vållar förvirring.

Det är allt.

/Henning!

Invalido

#36 Inlägg av Invalido »

Henning skrev:Min ståndpunkt baserar sig på två delar;
1. CBR900:orna har aldrig i Sverige haft officiella modellkoder som angett specifik slagvolym.
2. Att använda interna beteckningar utanför kretsen vållar förvirring.

Det är allt.

/Henning!
pratade just med en som äger en hondabutik...hans ståndpunkt var att ingen hade fel...fan!!! hahahaha

min ståndpunkt är att köper jag en honda cbr 954 eller en cbr 1000 så hoppas jag att det ej står honda cbr 900 i min manual eller ägarbevis.
men det behöver jag nog ej bry mig om nu när jag kollat överalt på nätet.......

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#37 Inlägg av Henning »

Invalido skrev:
Henning skrev:

/Henning!
Senast redigerad av Henning den mån apr 12, 2010 11:57, redigerad totalt 1 gånger.

Invalido

#38 Inlägg av Invalido »

Henning skrev:
Invalido skrev:
Henning skrev: Nu förstår jag inte frågan.

/Henning!
vill du har fler bevis eller??????
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_ ... r_2002.php
Bilagor
ser inte riktigt vad det står under passagerarsadlen.
ser inte riktigt vad det står under passagerarsadlen.
1.jpg (83.17 KiB) Visad 8195 gånger

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#39 Inlägg av Henning »

Jag diskuterar efter det jag vet och kollar inte med "en handlare" efter att jag påstått något.

Den där bilden säger ingenting.

Jag återgår till mina två ståndpunktsdelar.

Debatten blir bara löjlig.

/H

Invalido

#40 Inlägg av Invalido »

Henning skrev:Invalido.
Det har aldrig officiellt hetat annat än Honda CBR900RR i Sverige. Internslang bland sporthojsfolk och CBR-folk är en annan sak.

Jag har rätt.

/Henning!
det du skriver kanman gemföra med det här..

min brors fru heter stina... alla vet att hon heter stina... har känt henne i flera år.... OFFICIELT heter hon stina...men i körkort o pass står det christina....

vilket är hennes riktiga namn????

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#41 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det finns faktiskt en viss vits att kalla 900RR för 89?, 929 och 954 utan "snobberi".
Om någon säger att han t.ex. har en Fireblade -98 så kommer ofta följdfrågan "vilket motor är det?"
Då är det enklare med med VFR, man säger 750, 800 eller VTEC alternativt 400 och 700 (VFR gen. 1), numera kan man också säga 1200.
Interceptor är isf lite mer "snobberi", dessutom vet långt ifrån alla vad det är till skillnad mot t.ex. Fireblade. Hur många vet t.ex. att CBR1000F heter Hurricane?
Men personligen tycker jag att det låter roligare med modelllnamn än siffror och bokstäver, det är väl därför som "namn" som Gixxer och Retta har kommit till... Eller det kanske är "snobberi"? :wink:
Invalido skrev:
Mister skrev:
Henning skrev: Duger det inte att säga 1998 om 1998 års modell då? Att den skiljer sig från andra 929 bevisar ju bara i så fall min tes om att snacket om kubik är helt onödigt.

/Henning!
Nåväl, det var lite diskussion, men att det benämns kubik som särkiljande mellan modellerna tycker jag inte är konstigt. Som när man kommenterar vilken hoj man har på viffer 800 så är det t ex v-tec eller inte.

Men är så klart bland märkesintresserade.

Dock, så kan jag nämna att CBR 900 RR brukar inte säga så mycket för en icke mc-märkeskunnig. Brukar bli ett stort - Va, vad är det för hoj?

Men säger man Fireblade, så brukar det gå upp ett ljus
kan jag hålla med om... vad heter cbr 600 mer än honda cbr 600rr???
CBR600F, CBR600F2 och CBR600F3, utöver det finns även CBR1000F. Så RR-modellerna har inte ensamrätt på CBR.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Invalido

#42 Inlägg av Invalido »

Tyrannosaurus skrev:Det finns faktiskt en viss vits att kalla 900RR för 89?, 929 och 954 utan "snobberi".
Om någon säger att han t.ex. har en Fireblade -98 så kommer ofta följdfrågan "vilket motor är det?"
Då är det enklare med med VFR, man säger 750, 800 eller VTEC alternativt 400 och 700 (VFR gen. 1), numera kan man också säga 1200.
Interceptor är isf lite mer "snobberi", dessutom vet långt ifrån alla vad det är till skillnad mot t.ex. Fireblade. Hur många vet t.ex. att CBR1000F heter Hurricane?
Men personligen tycker jag att det låter roligare med modelllnamn än siffror och bokstäver, det är väl därför som "namn" som Gixxer och Retta har kommit till... Eller det kanske är "snobberi"? :wink:
Invalido skrev:
Mister skrev: Nåväl, det var lite diskussion, men att det benämns kubik som särkiljande mellan modellerna tycker jag inte är konstigt. Som när man kommenterar vilken hoj man har på viffer 800 så är det t ex v-tec eller inte.

Men är så klart bland märkesintresserade.

Dock, så kan jag nämna att CBR 900 RR brukar inte säga så mycket för en icke mc-märkeskunnig. Brukar bli ett stort - Va, vad är det för hoj?

Men säger man Fireblade, så brukar det gå upp ett ljus
kan jag hålla med om... vad heter cbr 600 mer än honda cbr 600rr???
CBR600F, CBR600F2 och CBR600F3, utöver det finns även CBR1000F. Så RR-modellerna har inte ensamrätt på CBR.
det jag var ute efter var att cbr600rr har ett till namn efter sig cbr 600 rr ........
svaret är Fireblade
just nu sitter herr H i en sits som kan liknas med att jag skulle säga att hondahasset hoj är röd...när jag sen åker hem till han o ser att den är gul står jag ändå på mig att den är röd.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men personligen tycker jag att det låter roligare med modelllnamn än siffror och bokstäver, det är väl därför som "namn" som Gixxer och Retta har kommit till... Eller det kanske är "snobberi"? :wink:
Jag tycker också det blir lite enklare med "namn" på modellerna är bokstavs- och sifferjargongen man oftast ser, det är inte utan att det ibland blir "snobberi"/elitism över det hela.

Säger man att man har en "viffer" så blir oftast följdfrågan som du säger, "vilken av dem/årsmodell?", vilket öppnar upp för en eventuell trevlig diskussion mellan personerna. En isbrytare om man så vill.

Det finns dock bra och dålligt med båda sätten att ange modellversioner.

Jag hade ingen aning om att gixxer K9 angav årsmodellen, tex.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#44 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev: Om någon säger att han t.ex. har en Fireblade -98 så kommer ofta följdfrågan "vilket motor är det?"
Ja, att inte svara på en fråga är väl OK. Då är ju vederbörande insatt!

/H

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#45 Inlägg av Henning »

Invalido skrev: just nu sitter herr H i en sits som kan liknas med att jag skulle säga att hondahasset hoj är röd...när jag sen åker hem till han o ser att den är gul står jag ändå på mig att den är röd.
Nej...
Varför säger du så?
Det är i USA de heter 954 och 929.

/Henning!

Skriv svar