Nej, där finns utrymme för oklarheter.Invalido skrev:ok...om jag då skriver till dig att jag kör vfr så vet du att det är en 400???eller 750 eller800???eller det är bara jag som försöker var märkvärdig?hmm
/H
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Märkvärdigt vet jag inte. 929 är hophafsade svaret från Honda på Yamahas r1:a som kom 98. Där det skiljer sig en hel del mellan äldre 900 till 929 men behöll sin gamla betäckning, att man differentiera i dagligt tal tycker jag faller sig naturligt.Henning skrev:Det är inte Honda som tramsar med kubiktalen, det är fotfolk som vill vara märkvärdiga.adrian_vg skrev:Ah, uttömmande, tack. Misstänker att Honda kanske varit ute efter lite av Dicatis 929/999/1098-aura/modellbeteckningscharm/whatever?Henning skrev:Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell. [...]
Såna som jag uppenbarligen...Henning skrev:I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta min vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.![]()
.
CBR900RR heter CBR900RR oavsett den verkliga kubiken.
Precis, som du, du blev inte hjälpt då du måste vara väldigt insatt för att förstå vad de insatta pratar om.
Jag kan inte i huvudet vilka årsmodeller som har vilken kubik, jag har aldrig kunnat detta trots att jag har jobbat på MC-Varuhuset med reservdelar och mitt nuvarande jobb. Om någon på MC-Varuhuset kom in och sa att de hade en 929:a frågade jag efter regnummer eller årsmodell. Precis som att tala om för någon att jag ska köra på "Åsen" till helgen. Vilken jävla ås?
/Henning!
Duger det inte att säga 1998 om 1998 års modell då? Att den skiljer sig från andra 929 bevisar ju bara i så fall min tes om att snacket om kubik är helt onödigt.Mister skrev: Märkvärdigt vet jag inte. 929 är hophafsade svaret från Honda på Yamahas r1:a som kom 98. Där det skiljer sig en hel del mellan äldre 900 till 929 men behöll sin gamla betäckning, att man differentiera i dagligt tal tycker jag faller sig naturligt.
Fått höra, köra på "torpet" av en del utsocknes... av någon outgrundlig anledning.![]()
Anderstorp heter det ju.
Stämmer. VFR748 från 1997 har förgasare. Första VFR med insprutning kom 1998. Sen uppdaterades insprutningen år 2000 till samma variant som sedan kom att sitta i Vtec:en och Blackbirden.Invalido skrev:har förmig att insprut kom -98 men är ej säker
ok jag har en cbr 1998 till salu....vill du köpa?? fint skick 2000mil jag skickar...Henning skrev:Duger det inte att säga 1998 om 1998 års modell då? Att den skiljer sig från andra 929 bevisar ju bara i så fall min tes om att snacket om kubik är helt onödigt.Mister skrev: Märkvärdigt vet jag inte. 929 är hophafsade svaret från Honda på Yamahas r1:a som kom 98. Där det skiljer sig en hel del mellan äldre 900 till 929 men behöll sin gamla betäckning, att man differentiera i dagligt tal tycker jag faller sig naturligt.
Fått höra, köra på "torpet" av en del utsocknes... av någon outgrundlig anledning.![]()
Anderstorp heter det ju.
/Henning!
Invalido skrev:ok jag har en cbr 1998 till salu....vill du köpa?? fint skick 2000mil jag skickar...Henning skrev:Duger det inte att säga 1998 om 1998 års modell då? Att den skiljer sig från andra 929 bevisar ju bara i så fall min tes om att snacket om kubik är helt onödigt.Mister skrev: Märkvärdigt vet jag inte. 929 är hophafsade svaret från Honda på Yamahas r1:a som kom 98. Där det skiljer sig en hel del mellan äldre 900 till 929 men behöll sin gamla betäckning, att man differentiera i dagligt tal tycker jag faller sig naturligt.
Anderstorp heter det ju.
/Henning!
när du får den så ser du att du just köpt en cbr 600....Grattis
ok..Henning skrev:Invalido skrev:ok jag har en cbr 1998 till salu....vill du köpa?? fint skick 2000mil jag skickar...Henning skrev: Duger det inte att säga 1998 om 1998 års modell då? Att den skiljer sig från andra 929 bevisar ju bara i så fall min tes om att snacket om kubik är helt onödigt.
/Henning!
när du får den så ser du att du just köpt en cbr 600....Grattis
Snälla.
Det går ju i dumhet!
Pratar vi modeller så, som jag resonerar, kallar vi dem det de heter CBR900RR eller minsta gemensamma nämnare, i det här fallet CBR900.
Har vi fortsatt en diskussion om CBR900 och inte lämnar modellen kan vi snart säga "de" om CBR900 och alla fattar vad det handlar om utan att vi plötsligt tror att "de" kan vara grannarna, stjärnorna på himlen eller ALLA hojar i indien. Varför VÄLJA att göra det otydligt?
Vad är problemet?
/Henning!
Mig veterligen har Honda CBR900RR aldrig hetat Honda CBR929RR i Sverige. Vad de heter utanför vårt land, likt VFR:s tillägg Interceptor i USA, är helt ointressant.Invalido skrev: slut på snällheten nu..
du som jobbar med sådant här borde veta att en cbr929 heter honda cbr 929! se länk http://www.motorbikes.be/en/Honda_CBR_9 ... _2001.aspx
hornet 900 heter honda hornet 900 fast den har 919cc men kallas tydligen för hornet 919 i usa men det heter honda hornet 900.
ska vi inte säga namnet på hojen så folk vet vilken hoj vi pratar om....
jag kör en audi 2,4 -03 ingen fattar..
kan vara för att namnet ar en audi A6 2,4 2003
hahahaHenning skrev:Mig veterligen har Honda CBR900RR aldrig hetat Honda CBR929RR i Sverige. Vad de heter utanför vårt land, likt VFR:s tillägg Interceptor i USA, är helt ointressant.Invalido skrev: slut på snällheten nu..
du som jobbar med sådant här borde veta att en cbr929 heter honda cbr 929! se länk http://www.motorbikes.be/en/Honda_CBR_9 ... _2001.aspx
hornet 900 heter honda hornet 900 fast den har 919cc men kallas tydligen för hornet 919 i usa men det heter honda hornet 900.
ska vi inte säga namnet på hojen så folk vet vilken hoj vi pratar om....
jag kör en audi 2,4 -03 ingen fattar..
kan vara för att namnet ar en audi A6 2,4 2003
Adrian som sökte info fattade inte, men "vi" initierade fattade. Vad är meningen att snacka internsnack, som i övrigt inte används av branschen, med nykomlingar i vårt intresse.
929 och 954 klargör väldigt lite. Årsmodeller säger däremot allt, så länge vi är överens om vilken modell vi talar om.
/Henning!
mina kommentarer grundar sig på detta..Henning skrev:Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell.adrian_vg skrev:Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta mina vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.
Lite som att börja kalla 86-97 VFR748 och 98 - 02 och de därefter för VFR782.
Inom Suzukikretsar nördas det med att de har K9:or och K5:or. Det är, precis som Honda har, angivande kod för dem som jobbar med hojar vilka grundårsmodeller de är. K9 = 2009.
EN K9:a är inte som gixxerfolket tror en GSX-R1000 2009 utan K9 är benämningen för ALLA Suzukis MC med byggstart 2009.
/Henning!
Nåväl, det var lite diskussion, men att det benämns kubik som särkiljande mellan modellerna tycker jag inte är konstigt. Som när man kommenterar vilken hoj man har, på viffer 800 så är det t ex v-tec eller inte.Henning skrev:Duger det inte att säga 1998 om 1998 års modell då? Att den skiljer sig från andra 929 bevisar ju bara i så fall min tes om att snacket om kubik är helt onödigt.Mister skrev: Märkvärdigt vet jag inte. 929 är hophafsade svaret från Honda på Yamahas r1:a som kom 98. Där det skiljer sig en hel del mellan äldre 900 till 929 men behöll sin gamla betäckning, att man differentiera i dagligt tal tycker jag faller sig naturligt.
Anderstorp heter det ju.
/Henning!
kan jag hålla med om... vad heter cbr 600 mer än honda cbr 600rr???Mister skrev:Nåväl, det var lite diskussion, men att det benämns kubik som särkiljande mellan modellerna tycker jag inte är konstigt. Som när man kommenterar vilken hoj man har på viffer 800 så är det t ex v-tec eller inte.Henning skrev:Duger det inte att säga 1998 om 1998 års modell då? Att den skiljer sig från andra 929 bevisar ju bara i så fall min tes om att snacket om kubik är helt onödigt.Mister skrev: Märkvärdigt vet jag inte. 929 är hophafsade svaret från Honda på Yamahas r1:a som kom 98. Där det skiljer sig en hel del mellan äldre 900 till 929 men behöll sin gamla betäckning, att man differentiera i dagligt tal tycker jag faller sig naturligt.
Anderstorp heter det ju.
/Henning!
Men är så klart bland märkesintresserade.
Dock, så kan jag nämna att CBR 900 RR brukar inte säga så mycket för en icke mc-märkeskunnig. Brukar bli ett stort - Va, vad är det för hoj?
Men säger man Fireblade, så brukar det gå upp ett ljus