Mister skrev:Kopplingslir, jupp, så säker jag kan bli, var på väg att utföra ett kopplingsbyte men tips ang GPS olja kan förorsaka kopplingslir så var det ett "longshot" att byta. Bytte till annan olja och körde två säsonger till innan den såldes utan mer problem.
Jag har för mig att det finns en bilolja som också heter GPS. Den för mc heter GPS1 edyl. Nåt sånt som hänt kanske? Jaghar ju själv kört med GPS:en utan kopplingsslir. Mysko detta...
Mister skrev:Sen är jag fellärd och för gammal för att bli omlärd till att kalla bromsolja för något annat än för bromsolja
Hah! Det är aldrig för sent att lära om. Hjärnan petrifierar om man bara tragglar på i gamla spår!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Vilken service och vilken härlig attityd. Addemoto i Lund är ju hästlängder bättre än en annan "större" mc butik i Malmö jag känner till
Det blev lite mer inköp idag;
HIFLO FILTRO oljefilter
ATHENA Packboxar till gaffeln
EK Quadra X ring 530 MVXZ kedja
NGK original DPR9EA stift
JT fram och bakdrev
4 liter MOTUL 5100
Lite drygt 2000 pix
Jösses...redan uppe i 4500:- med däcken.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Robert skrev:Jösses...redan uppe i 4500:- med däcken.
Hade blivit billigare med Biltemaolja.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
08:30 påbörjades operationen och 19:00, över 10 timmar senare var det klart.
Allt jag kunde plocka av, tvättades, vaxades och polerades. Allt annat gnuggade jag på så goptt jag kunde komma åt.
I övrigt så var det mitt första oljebyte, tändstiftsbyte samt luftfilterinspektion.
När ändå tanken var av så passade jag på att vaxa under tanklocket. Visste ni att de flesta av skruvarna runt tanklocket är "låtsas skruvar? De fyller endast funktionen att se snygga ut. Tre skruvar håller själva ringen.
Luftfiltret såg oförskämt fint ut så jag damsög det bara och monterade tillbaka det (givetvis efter att ha även polerat även insidan av luftfilterhållaren).
Förresten. Det sitter två små skumgummidetaljer i locket till luftfiltret, just i inloppet. Vad är de bra för? Mina är helt spröda och går sönder vid beröring. Något att byta ut (glömde ta bilder)?
Bilagor
Vaxat och polerat motorblock, helt naturligt eller!?
DSC00018.JPG (162.13 KiB) Visad 7634 gånger
Visst är det härligt när ramen blänker ikapp med Öhlins dämparbehållaren? :-)
DSC00017.JPG (106.35 KiB) Visad 7634 gånger
Tanklocket med sina dekor-skruvar.
DSC00019.JPG (81.95 KiB) Visad 7634 gånger
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Snygg lösning på kylarhålalrproblemet vid stiftbyte. Varför tänkte inte jag på det...
===
Robert skrev:Jaha, så du menar jag ska släppa spåret med att byta ut till helkromade grenrör
Äsch, gå all the way! Glöm inte fotplattorna och de fransade handtagen!
===
Robert skrev: WOOT!! , glidar bling bling på min vackra VFR...never!
Tänkte bara stämma i bäcken innan Tersan kommer.
===
Robert skrev: WOOT!! , glidar bling bling på min vackra VFR...never!
Tänkte bara stämma i bäcken innan Tersan kommer.
Förresten så är mitt bränslefilter kromat och förbaskat blankt. Helt klart var tillverkarna ute efter att charma fiskebåtsåkarna... Det var det enda de hade på Lelles när jag var ute på bränslefiltershopping i slutet av förra säsongen. Lyckligtvis är det dolt bakom sidokåpan så man slipper skämmas.
Ok, upplagt för nåt dräpande från Tersan. Varsågod.
===