tersan skrev:Aah, härligt med en oljetråd igen, det var ett tag sen nu.
Ja, det klagades ju på tråkiga trådar.

Var kan man hitta mer nöje än i en tråd där ett religiöst krig, öööh, oljediskussion dryftas?
tersan skrev:Fast visst är det skillnad på olja och olja... förutom klassificeringen så är viskositeten viktig för funktionen. Sen skiljer det på olika tillsatser som tillverkarna hällt i, och lägger vi sen till motorns skick och ägarens körvanor så är det inte säkert att vilken olja som helst funkar längre.
Måste man ha en snordyr olja i en mc som är 22 år gammal? Oljeklassificeringen för motorn i fråga gjordes 1988. Vad som än är modernt idag, funkar i den motorn. Sen om det är Biltemaolja eller dybar Agip spelar ingen roll (så länge det är helsynt, i mitt tycke)!
Ang viskositeten verkar 10W/40 vara något av en standard för de flesta moderna hojar.
Jag vidhåller att det enda viktiga, är vilken kvalitet som manualen säger att man ska ha. Det är lägsta gemensamma faktorn, sen kan man använda en bättre, och oftast dyrare olja, men i mitt tycke är det enbart slöseri med pengar. Pengar som man kunde ha lagt på mer bensin och mer körning.
Tyrannosaurus vet vi ju alla vad han tycker, men det är bara båg anser jag. Hans ålderdomliga VF skulle lika gärna ha klarat sig bra på Biltemaolja. För att ta ett exempel.
tersan skrev:Och nu när du ändå nämnde Biltemas olja, är det inte den som får jordens rotationsriktning att ändras?

Biltemaolja får världen att snurra. Det vet väl alla?