Min 88'a poffar vid start (PROBLEM LÖST)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Min 88'a poffar vid start (PROBLEM LÖST)
Efter att ha haft min pärla i frostfritt garage över vintern har jag börjat starta upp henne under helgerna. Hittils har jag varit tvungen att ta elhjälp från bilen för att få igång motorn varje gång.
Nu senaste gången tänkte jag att det skulle nog gå med egna batteriet. det är då det slog mig. med de egna batteriet "poffar" eller "smäller" den när den försöker starta. detta händer inte när bilen hjälper till.
Kan det vara batteriet som har "omkommit" under vintern?
Min mc har alltid innan startat inom första sekunden i alla väder men nu efter denna vintern så är den inte riktigt "på hugget". Vad säger ni? Batteribyte? Tändstiftsbyte?
Nu senaste gången tänkte jag att det skulle nog gå med egna batteriet. det är då det slog mig. med de egna batteriet "poffar" eller "smäller" den när den försöker starta. detta händer inte när bilen hjälper till.
Kan det vara batteriet som har "omkommit" under vintern?
Min mc har alltid innan startat inom första sekunden i alla väder men nu efter denna vintern så är den inte riktigt "på hugget". Vad säger ni? Batteribyte? Tändstiftsbyte?
Senast redigerad av Robert den mån mar 22, 2010 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Min 88'a poffar vid start
Låter det "klick, klick, klick, klick, klick," när du trycker in startknappen och bara har vifferns egna batteri att starta med?Robert skrev:Nu senaste gången tänkte jag att det skulle nog gå med egna batteriet. det är då det slog mig. med de egna batteriet "poffar" eller "smäller" den när den försöker starta. detta händer inte när bilen hjälper till.
Isf är batteriet slut, alt det behöver laddning. Som Jeppes säger, köp nytt, eller ladda. Rekommenderar Biltema. Startbatterier är slit- och slängvara, och ingen idé att köpa dyra märkesbatterier.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för tipsen. Jag provade bara mc bateri och sedan bara bilbatteri, kall motor bägge gångerna och den startar direkt med bilbatteri. Det är batteriet.
Jag laddar nu det befintliga och fyllt på med batterivatten, det var en bit under minimum. Biltema har inte batterier till VFR-88
. Kan man ta ett för en VFR -90?
VFR 750 F 90-98 SMF-batteri 339,00 kr
VFR 750 F 90-98 GEL-batteri 449,00 kr
Jag laddar nu det befintliga och fyllt på med batterivatten, det var en bit under minimum. Biltema har inte batterier till VFR-88

VFR 750 F 90-98 SMF-batteri 339,00 kr
VFR 750 F 90-98 GEL-batteri 449,00 kr
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du får kolla måtten på ditt befintliga batteri!Robert skrev:Tack för tipsen. Jag provade bara mc bateri och sedan bara bilbatteri, kall motor bägge gångerna och den startar direkt med bilbatteri. Det är batteriet.
Jag laddar nu det befintliga och fyllt på med batterivatten, det var en bit under minimum. Biltema har inte batterier till VFR-88. Kan man ta ett för en VFR -90?
VFR 750 F 90-98 SMF-batteri 339,00 kr
VFR 750 F 90-98 GEL-batteri 449,00 kr
Lite sökning på Lelles och korsreferens till deras katalog ger detta:
Yuasas beteckning: YB12A-B
Mått (L x B x H/mm): 136 x 82 x 162
Jämför de måtten med batterierna de erbjuder för VFR 90-98!
HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Min 88'a poffar vid start
Ja. Att det poffar och smäller beror på att när du drar runt starten så räcker inte strömen till tändningen, du fyller då rören med soppa och sen får du en gnista rätt som det är, ofta precis när du släpper knappen om någon cylinder är i tändläge.Robert skrev:Nu senaste gången tänkte jag att det skulle nog gå med egna batteriet. det är då det slog mig. med de egna batteriet "poffar" eller "smäller" den när den försöker starta. detta händer inte när bilen hjälper till.
Kan det vara batteriet som har "omkommit" under vintern?
Prova att ladda fullt. Håller det laddning så var glad, håller det inte köp ett nytt. Det är förbrukningsdelar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det blir *POFF* även med varm motor om batteriet är så dåligt att den inte orkar tända riktigt.Robert skrev:Då vet vi det. Kall motor, dåligt batteri = POFF !
Skrämde slag på en morsa + barn på torget i Enköping på det sättet en gång.
"njö-njö-njö-njö-njö... KABOOOM!" och bakom hojen var det svart regn av sotflagor

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ingen orsak, en lärdom mer att ta med sig i livet.Robert skrev:Toppade upp med vatten och laddade fullt under 48 timmar. Monterade batteriet och vrooom...startade direkt med kall motor.
Då vet vi det. Kall motor, dåligt batteri = POFF !
Tack för hjälpen

Lustigt att du skulle nämna det. Det var en deltagare på en BKK-körning som hade små svarta prickar på hela fronten och motorn och både instruktörer och deltagare kollade som sjutton var "oljan" läckte från, då prickarna var smetiga och kladdiga. Vi höll på ett tag. Sen var det dags att köra ut på banan igen, varvid killen framför startade sin båge; FLOFF! Rakt på killens båge bakom. Problem löst. Det var sot från motorn...Tyrannosaurus skrev:"njö-njö-njö-njö-njö... KABOOOM!" och bakom hojen var det svart regn av sotflagor


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!