adrian_vg skrev:PerJohan skrev:Tändhattar och tändstift känns som en bra grej att kolla ja..
Det skumme tycker jag är att när jag körde det ca 400 metrarna innan jag tränade så gick den som vanligt, för att så timmen senare gå i ca tio sek och då inte på alla cylindrar tyckte jag det lät som, svarade inte ordentligt på gasen, och sedan vara omöjlig att starta.. Men det kanske kan komma så plötsligt med tändstift/hattar...
Om det nu är tändhattarna som strular så kan det ju hända att en eller flera inte satt på som den skulle från början, med lite vibrationer och omväxlande värme och kyla trillar den av eller försämrar kontakten.
Att tändstift plötsligt slutar funka är ganska vanligt. En kille jag känner som kör en VTR (inte Conseal) skulle tanka. Han hade då kört till macken efter en lång och trevlig tur. Efter att han tankat startade hojen som vanligt och började sen skramla och la sen av helt. En lång tids felsökning senare visade att ett tändstift var avbrutet(!). Byte av det gjorde att VTR:en funkade som den skulle igen. Det kan vara de enklaste sakerna ibland. Sh!t happens...
Kör du mycket på låga varv? Dvs mestadels under ca 5000rpm? Kolvringar och tändstift kan sota igen och i det senare fallet kortslutas. Fråga mig hur jag vet bara...

Jo men det är inte så troligt att alla fyra lägger av samtidigt.
Twinnar kan ha svårt att gå på en burk, men en fyra klarar att gå på två även om den går illa och troligen inte orkar hålla tomgång.
Så det mest troliga är att det är något centralt som påverkar alla. För skulle en spole lägga av så skulle den fortfarande gå på två. Samma sak där, att båda spolarna läggar av samtidigt är inte så sannolikt.
Eftersom det luktar soppa så bör det inte vara sprutet utan mer troligt något tändningsstrul, anslutning som inte sitter, sladd som har gått av etc.
Skulle det vara boxen så borde den gå över på nödläge och gå ändå, men reducerat.
Svårt att veta, kan t.o.m. vara någon jävel som har stoppat papper i tändhattarna. Det finns personer som ägnar sig åt sånt, det är bara att hoppas på att man kommer på dom. Förr med brytartändning kunde det *kanske* vara kul, men idag kan det kosta en ny CDI-enhet.