Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#406 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Sviestad har en annan egenhet, den är väldigt smal i jämförelse med andra banor. Med tanke på vad du skriver ovan ska det bli väldigt kul att se vad du säger efter att ha varit där... :wink:

Långa rakans högerböj är tillräckligt kraftig för att ha orsakat avåkningar med dödlig utgång... nu vet jag inte vilken bansträckning ni kommer att köra, men underskatta inte svårigheten. Sviestad har inte många likheter med en vanlig landsväg... :wink:
Så pass? :shock:

Har iaf anmält mig till den långsamma gruppen... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#407 Inlägg av adrian_vg »

Hamnade i bilkön från helvetet i morse på väg till jobbet... Trettio minuter på tomgång kan ju bara inte vara bra för varken miljön eller en luftkyld motor! :roll:

Gick inte att komma om heller pga trettio centimeter höga snövallar. Tycker snösvängen borde tänka lite på mitt- och sidovallarna...

Som det berömda strået på kamelens rygg vräker snön ner igen och det pendlar runt nollan. Resultatet är att glasögongen immar igen med stängt visir, så man får glänta på visiret, som resulterar i att glasögonen får ett mindre ispansar på, så man stänger visiret varvid glasögonen immar igen samtidigt som visiret får ett ett smärre snöpansar på och glasögonen imamr igen, och så vidare. Till slut kom jag iaf fram till jobbet. När jag klev av dråsade en hel snöhög av mig...

Nämnde jag att motorhuven till fruns bil inte kommit till verkstan i Falun än? När frun talade med verkstan i morse sades det nåt om tåg som inte kom som de skulle. Detta påminde mig om nåt jag såg på tv häromdan, om att vissa fabriker norr om Göteborg började få slut på socker till sin tillverkning, för att tågen inte kunde åka till destinationer norr om Göteborg pga snön och för att knutpunkten Hallsberg är i det närmaste helt nerstängd förutom ett par timmar om dagen... Jag anar ett samband här. :roll: :gnissla
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#408 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Hamnade i bilkön från helvetet i morse på väg till jobbet... Trettio minuter på tomgång kan ju bara inte vara bra för varken miljön eller en luftkyld motor! :roll:

Gick inte att komma om heller pga trettio centimeter höga snövallar. Tycker snösvängen borde tänka lite på mitt- och sidovallarna...
Då kör man OVANPÅ snövallen. Du kör ju offroad med crossdäck :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#409 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Då kör man OVANPÅ snövallen. Du kör ju offroad med crossdäck :wink:
Den var en halvmeter höga högar nästan och halvmjukt snömoddigt. Inget jag vill fastna i, speciellt inte med stressade måndagsrabiata bilister två decimeter från min ena sida... :shock:
Senast redigerad av adrian_vg den mån mar 01, 2010 18:48, redigerad totalt 2 gång.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#410 Inlägg av adrian_vg »

Jaha, hem kom man och utan större problem dessutom. Det gjorde däremot inte många bilister verkade det som. Ambulanserna och bärgarna verkade gå i skytteltrafik på Kungsängsleden jag brukar ta hem från jobbet. Och ja, morgonens helvetiska kös broder var här på eftermiddagen också... :gnissla

Undrar om bilisterna inte fattar att det är halt när snösvängen inte hinner ploga bort all modd som bildas. Va' fanken, jag kommer ju fram på två hjul och med drivning bara på ett! Amatörer... :roll:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#411 Inlägg av adrian_vg »

Lite mycket snö på balkongen och en viffer under, ja ni vet, preventiv snöskottning, om man nu kan kalla det när snön fortfarande vräker ner.

Balkongdörren gick iaf inte att öppna mer än ett par centimeter, för det var för mycket snö, så det blev till att klättra ut fönsterbrädan och sen genom fönstret, klämmandes sig ut bäst man kunde. Det var lite skare överst på snän, så det höll medan jag började skotta. Typ 1,3 sekunder. Sen stod jag i snö upp till över byxlinningen... I vilket fall, det var bara att börja skotta... Kallt om familjejuvelerna var det. :roll:

Eftersom snön på taket började ramla ner på mig medan jag skottade, fällde jag ner markisen en liten bit för att få lite skydd. Det funkade ju bra. Sen dråsade markisen ner... Inte i skallen, även om det var nära, den tog på armen; jag lyckades styra bort den lyckligtvis, snabba reflexer! Får se vad Uppsalahem säger om detta då.

Skumma saker händer i Uppsala, och det är bara måndag... :shock:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#412 Inlägg av adrian_vg »

Bristfällig snöskottning på jobbet har gjort att det är två djupa spår ute på vägen och en hög kant med lössnö upp på trottoaren där jag kör upp till "min" p-plats för bågen. Imorse kom jag körandes i för låg fart, och kom inte uppför trottoaren och snökanten. Det blev en del spinnande bakhjul och primala motorbrölanden. Kunde inte låta bli att dra på lite extra och sladda runt på vägen till p-platsen... :roll:

En bit bort gick en grupp unga pojkar på väg till gymnasiet alldeles bredvid jobbet, och som stannade upp som fastfrusna, och såg ut som fågelholkar, medan jag spretade runt uppför trottoarkanten med snön vilt prutande från bakhjulet. Det diskuterades och gestikulerades frenetiskt när jag svängde bort från dem.

Man kan hoppas jag satte lite drömmar och fantasier om ett framtida mc-kort i deras febriga små hjärnor, just där och just då! :D
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#413 Inlägg av adrian_vg »

Edwin är en bra mysko liten hoj.

Idag började plötsligt fotbromsljuskontaken fungera igen, utan någon som helst provokation. Bara så där! Den har inte fungerat sen första frosten i oktober förra året, 2009, nångång... Passade iaf på att WD40:a den och lite annat på härket.

Mina crossdäck verkar slitas rätt snabbt i nabbkanterna. Men det kanske ska vara så. Likaså dubbhållarna, de är betydligt mer slitna än själva stiftet. Nå, det kanske också ska vara så. Har iaf lösa skruvdubb att skruva ur de gamla däcken och "renovera" de nuvarande vid behov.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#414 Inlägg av adrian_vg »

Så var bilen hemma igen. Blank och fin. Lite skillnad i färg på den bytta huven blev det, men inte så pass att kommande sommar inte kommer att ta hand om det skulle jag tro.

Måste säga att det gick ganska smidigt att fixa allt. Vi skaffade en hyrbil att köra upp till Falun med, vem fanken vågar lite på tåg eller buss? Förväntade oss en spinkig liten Ford Ka från Hertz, men blev frit uppgraderade till en Volvo V70 2.0 Flexifuel. Maken till atlantångare har i vart fall inte jag varit med om, man kände sig helt bortkopplad från vägen... Inget kul under huven var det heller; för att köra om i 100km/h på femman, ja alltså det gick inte; måste man växla ner två steg och varva minst 5000rpm (rödmarkeringen gick vid 6500-7000rpm) och det mesta som hände då, var att motorn började låta mer... Jisses... :shock:

På väg hem hade vi iaf den älskade T4:an, när man trycker pedalen i botten på den, händer det saker iaf. Gick betydligt snabbare hem än till Falun. :D

På både vägen upp och ner, fick vi vår beskärda del av skumma förare som kanske skulle hålla sig hemma istf att utgöra en fara i trafiken. :roll:

Måste uppgradera mina GPS-kartor, halva vägen fanns ju inte med! Suck...

Vädret var alldeles underbart, klarblå himmel och strålande sol. Helt torra vägbanor. Skulle ha funkat att ta viffern till Falun faktiskt! 8)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#415 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Maken till atlantångare har i vart fall inte jag varit med om, man kände sig helt bortkopplad från vägen... Inget kul under huven var det heller; för att köra om i 100km/h på femman, ja alltså det gick inte; måste man växla ner två steg och varva minst 5000rpm (rödmarkeringen gick vid 6500-7000rpm) och det mesta som hände då, var att motorn började låta mer... Jisses... :shock:
Då har du aldrig testat en 960/V90 (sista riktiga Volvon), där kan vi snacka om atlantångare MED motor :D
På väg hem hade vi iaf den älskade T4:an, när man trycker pedalen i botten på den, händer det saker iaf. Gick betydligt snabbare hem än till Falun. :D
Varför lämnar man in bilen i Falun när man bor i Uppsala?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#416 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Då har du aldrig testat en 960/V90 (sista riktiga Volvon), där kan vi snacka om atlantångare MED motor :D
Skulle aldrig falla mig in. ;-)

Varför lämnar man in bilen i Falun när man bor i Uppsala?
För att frun krockade på väg till en begravning i Svärdsjö nära Falun, enda stället där det fanns en öppen verkstad vid tillfället. Frun ville dessutom inte köra tillbaka till Uppsala med en potentiellt illa skadad bil.
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#417 Inlägg av TG »

Tyrannosaurus skrev:Då har du aldrig testat en 960/V90 (sista riktiga Volvon), där kan vi snacka om atlantångare MED motor :D
En volvo har oftast låtit väldigt mycket från motorn... dock har inte så mycket hänt.... dessutom brukar man kunna plocka "volvosoundet" ganska så enkelt....
Lite poesi:

En volvo;
Högt sus på fläkten....
still står däcken....

:D ;)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#418 Inlägg av Tyrannosaurus »

TG skrev:
En volvo har oftast låtit väldigt mycket från motorn... dock har inte så mycket hänt.... dessutom brukar man kunna plocka "volvosoundet" ganska så enkelt....
Lite poesi:

En volvo;
Högt sus på fläkten....
still står däcken....

Det stämmer bra på är 940 som bara "whoschar" tomt när man gasar men det händer inget.
Det gäller dock inte 960 2.5 (170 hk) och 3.0 (207 hk). Det är riktigt trevliga bilar eller rättare sagt slagskepp med underbar (men törstig) motor som flyttar sig rejält.

En annan kul riktig Volvo är 940 lättrycksturbo som med en enkel och billig (ca. 40 kr) metod kan skrämmas från 130 hk till 180 hk vilket gör den "jätterolig" men något svårhanterad eftersom den då ger fullt turbotryck redan vid 2500 rpm och är man inte försiktig i det läget så ritar den vilt på torr asfalt :D

Vi smiskade bl.a. en Ford Sierra Cosworth vars ägares min uttryckte att han inte alls uppskattade att bli smiskad av en Volvo 945 automat original med taxiskylt :twisted: :lol:
Vid ett tillfälle när jag skulle iväg lite snabbt råkade jag bromsa upp den över 2500 rpm och när jag skulle släppa iväg den så stog den bara kvar och ritade, släppa och på'n igen = fortsatte att bara rita. Släppa igen, låta varv droppa och sen... Jodå, men då var den andra bilen redan långt borta :oops:

En nackdel med den operationen är att den spikar en del i motorn eftersom den får jättemycke tryck med inte mer soppa än original. Möjligt att det går att åtgärda genom att höja trycket till spridarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#419 Inlägg av Jimmy.S »

TG skrev:
Lite poesi:

En volvo;
Högt sus på fläkten....
still står däcken....

Det är som med Opel, vill du ha mera drag? veva ner rutorna ;)

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#420 Inlägg av Jimmy.S »

Tyrannosaurus skrev:
TG skrev:
Lite poesi:

En volvo;
Högt sus på fläkten....
still står däcken....

Det stämmer bra på är 940 som bara "whoschar" tomt när man gasar men det händer inget.
Det gäller dock inte 960 2.5 (170 hk) och 3.0 (207 hk). Det är riktigt trevliga bilar eller rättare sagt slagskepp med underbar (men törstig) motor som flyttar sig rejält.

En annan kul riktig Volvo är 940 lättrycksturbo som med en enkel och billig (ca. 40 kr) metod kan skrämmas från 130 hk till 180 hk vilket gör den "jätterolig" men något svårhanterad eftersom den då ger fullt turbotryck redan vid 2500 rpm och är man inte försiktig i det läget så ritar den vilt på torr asfalt :D

Vi smiskade bl.a. en Ford Sierra Cosworth vars ägares min uttryckte att han inte alls uppskattade att bli smiskad av en Volvo 945 automat original med taxiskylt :twisted: :lol:
Vid ett tillfälle när jag skulle iväg lite snabbt råkade jag bromsa upp den över 2500 rpm och när jag skulle släppa iväg den så stog den bara kvar och ritade, släppa och på'n igen = fortsatte att bara rita. Släppa igen, låta varv droppa och sen... Jodå, men då var den andra bilen redan långt borta :oops:

En nackdel med den operationen är att den spikar en del i motorn eftersom den får jättemycke tryck med inte mer soppa än original. Möjligt att det går att åtgärda genom att höja trycket till spridarna.

Då får man ta fram poligripen och trycka ihop bränsletrycksregulatorn lite ;)

Skriv svar