Re: Lattjo/skumt ljud från motorn
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Jag har "problem" med ett skumt ljud i spisen (VFR750-92 och ungefär en 11000 till 12000 mil på mätaren) ett sorts "knock,knock,tock,tock" liknade läte på tomgång som upphör när man drar in kopplingen. Jag plockade bort en eller två tunnland med plast och en djäkla massa skruvar och kom in i rätta delen av "pannrummet".
Allt var friskt och inget var löst eller glappt på ett onormalt sett, men när jag pillar på drivningen till oljepumpen så glappar det i medbringardrivningen i dess anslutning till kopplingskorgen. och det låter väldigt snarlikt som "tock,knock" ljudet. Nu undrar jag ifall det är fler på detta eminenta forum som har liknande upplevelser eller vet om fallet kan vara så att styrpiggarna (eller deras motsvarighet i korgen) på medbringardrevet till oljedrivningen kan slitas upp eller??
Allt var friskt och inget var löst eller glappt på ett onormalt sett, men när jag pillar på drivningen till oljepumpen så glappar det i medbringardrivningen i dess anslutning till kopplingskorgen. och det låter väldigt snarlikt som "tock,knock" ljudet. Nu undrar jag ifall det är fler på detta eminenta forum som har liknande upplevelser eller vet om fallet kan vara så att styrpiggarna (eller deras motsvarighet i korgen) på medbringardrevet till oljedrivningen kan slitas upp eller??
- Brother Wolf
- Donator 2009
Det konstiga är att jag har ett snarlikt ljud på min hoj.
Ligger jag i runt hundra och drar in kopplingen så låter det, dunk, dunk, dunk,
och det känns som om det kommer från väster sida vid insidan av fotpinnen!
Drev, växellåda, hmm...
BW
Ligger jag i runt hundra och drar in kopplingen så låter det, dunk, dunk, dunk,
och det känns som om det kommer från väster sida vid insidan av fotpinnen!
Drev, växellåda, hmm...
BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Motorer låter olika när man drar in kopplingen. Inget att oroa sig för. Alla mina bågar har gjort så, fast det var mest uppenbart på BMW R100RS:en som hade torrkoppling.
Generell tumregel:
* Nåt låter skumt = ingen fara.
* Nåt vibrerar (skumt) = ingen fara.
* Nåt vibrerar och låter skumt = kolla!!
Edit: Ventiler och cylindrar kan också plinga lite ibland beroende på oljetjocklek, om motorn är varmkörd eller inte, toleranser osv. Inget att oroa sig för som sagt... Min gör det.
Generell tumregel:
* Nåt låter skumt = ingen fara.
* Nåt vibrerar (skumt) = ingen fara.
* Nåt vibrerar och låter skumt = kolla!!
Edit: Ventiler och cylindrar kan också plinga lite ibland beroende på oljetjocklek, om motorn är varmkörd eller inte, toleranser osv. Inget att oroa sig för som sagt... Min gör det.

Senast redigerad av adrian_vg den mån mar 01, 2010 14:37, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Har rivit ned kopplingen (lamellerna) och bytt dom nu, dom gamla var lite sletna men ljudet kvarstår dock inte lika mycket, det försvann när man höjde tomgången lite. Misstänker att det är oljepumpsdrivningen som väsnas när motorvarvet blir för lågt helt enkelt..
Och ,joo jag vet att saker och ting ska skramla lite bara det, att det tar bort det däringa härliga kamdrivningsljudet på tomgång
Och ,joo jag vet att saker och ting ska skramla lite bara det, att det tar bort det däringa härliga kamdrivningsljudet på tomgång

Har du kört HD någon gång?..Nåt vibrerar och låter skumt = kolla!!
- adrian_vg
- Kontakt:
Specialfall!blacken skrev:Har du kört HD någon gång?..

===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det är oftast multilamellerna som låter och lägre tomgång = ojämnare gång = mer skrammel. Det brukar minska när man drar in kopplingen.blacken skrev:Har rivit ned kopplingen (lamellerna) och bytt dom nu, dom gamla var lite sletna men ljudet kvarstår dock inte lika mycket, det försvann när man höjde tomgången lite. Misstänker att det är oljepumpsdrivningen som väsnas när motorvarvet blir för lågt helt enkelt..
Gamla BMW R100 har inget sånt ljud eftersom de har en enkelskivit torrkoppling typ bil. Men i gengäld har dom en massa ventilljud och annat som får dom att låta som tröskverk

Kamdrivningen på VFR skrammlar föresten inte, den viner

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Jodå, det hörs även på gamla bumsar, men inte lika uppenbart som de nyare duccarna!Tyrannosaurus skrev:Gamla BMW R100 har inget sånt ljud eftersom de har en enkelskivit torrkoppling typ bil. Men i gengäld har dom en massa ventilljud och annat som får dom att låta som tröskverk
===
===