Hjälp med monteringsanvisning, fel mått?Progressiva fjädrar.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010
Inlägg: 68
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:43
Ort: Enköping

Hjälp med monteringsanvisning, fel mått?Progressiva fjädrar.

#1 Inlägg av Vester »

Hejsan, skulle i dag montera i de fjädrar som jag fått på posten för ett tag sedan, av stötdämparexperten i Stockholm. Nu till dilemmat, orginal är de 370mm långa, de nya 470mm långa, de distanser som sitter i nu är 200mm långa. Och jag får ej ihop de nya fjädrarna med distanser, omöjligt att pressa ihop å försöka få dit toppmuttern på det också, fast man e jävligt tung å stark :D . Ska man kapa distansrören när man byter? Någon som vet mer om det på VFR750F-1987. ?!

Alla tips mottages varmt.Tack på förhand/Janne
kör i dag, i morgon är en annan dag.

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#2 Inlägg av Fransson »

Mitt tipps är nog att du väntar till Måndag och ringer leverantören
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#3 Inlägg av Donner »

Verkar ju skilja mycket....håller med föregående talare...snacka med lev på mån.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010
Inlägg: 68
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:43
Ort: Enköping

Undrar om detta är svaret på min fråga?! Bara till att kapa!

#4 Inlägg av Vester »

Hittade detta på en sida. Roffes motor. Bara att kapa om jag tolkar det rätt. Lägger de 20-25mm ovanför gaffelbenet, som de är nu med de fjädrar jag har. Så blir det samma förspänning.

Progressive Suspensions progressiva gaffelfjädrar är tillverkade i USA av bästa tänkbara
material. De ”äter upp” små och stora ojämnheter i vägbanan och ger betydligt bättre
vägegenskaper och komfort. En av fördelarna med progressiva fjädrar är att de är mjuka i
början och ger större motstånd ju mer de belastas.
Fjäderns förspänning skall i allmänhet vara ca 20-25 mm. Om fjäderns övre del slutar i
jämnhöjd med, eller några millimeter ovanför gaffelbenet, uppnås lämplig förspänning
automatiskt när toppmuttern skruvas ner. Är fjädern kortare måste den distans av
nylon användas som medföljer många fjädrar (se specifikationerna). Vi kan även leverera
lösa distanser som kan kapas till önskad längd.
Utförlig monteringsanvisning (engelsk text) medföljer alla fjädrar.
VIKTIGT! Den metallbricka som medföljer, skall ligga mellan fjäder och nylondistans.
kör i dag, i morgon är en annan dag.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

Skeptisk!!!
Har du köpt fjädrar till din hoj ska du inte behöva kapa dem. Jag hade nog kontaktat leverantören innan jag tar fram vinkelslipen. Har aldrig hört talas om att man ska kapa fjädrar till önskad längd. Det kan ju vara så att du helt ekelt fått fel grejor, fjädrarna är gjorda för en annan hoj.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#6 Inlägg av KLACKEN »

Det är ju distanserna som ska kapas,inte fjädern.
1/2 V4

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010
Inlägg: 68
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:43
Ort: Enköping

#7 Inlägg av Vester »

just det,distanserna, inte fjädrarna. Det vet jag redan.
kör i dag, i morgon är en annan dag.

Skriv svar