Hejsan, skulle i dag montera i de fjädrar som jag fått på posten för ett tag sedan, av stötdämparexperten i Stockholm. Nu till dilemmat, orginal är de 370mm långa, de nya 470mm långa, de distanser som sitter i nu är 200mm långa. Och jag får ej ihop de nya fjädrarna med distanser, omöjligt att pressa ihop å försöka få dit toppmuttern på det också, fast man e jävligt tung å stark . Ska man kapa distansrören när man byter? Någon som vet mer om det på VFR750F-1987. ?!
Hittade detta på en sida. Roffes motor. Bara att kapa om jag tolkar det rätt. Lägger de 20-25mm ovanför gaffelbenet, som de är nu med de fjädrar jag har. Så blir det samma förspänning.
Progressive Suspensions progressiva gaffelfjädrar är tillverkade i USA av bästa tänkbara
material. De â€äter upp†små och stora ojämnheter i vägbanan och ger betydligt bättre
vägegenskaper och komfort. En av fördelarna med progressiva fjädrar är att de är mjuka i
början och ger större motstånd ju mer de belastas.
Fjäderns förspänning skall i allmänhet vara ca 20-25 mm. Om fjäderns övre del slutar i
jämnhöjd med, eller några millimeter ovanför gaffelbenet, uppnås lämplig förspänning
automatiskt när toppmuttern skruvas ner. Är fjädern kortare måste den distans av
nylon användas som medföljer många fjädrar (se specifikationerna). Vi kan även leverera
lösa distanser som kan kapas till önskad längd.
Utförlig monteringsanvisning (engelsk text) medföljer alla fjädrar.
VIKTIGT! Den metallbricka som medföljer, skall ligga mellan fjäder och nylondistans.
Skeptisk!!!
Har du köpt fjädrar till din hoj ska du inte behöva kapa dem. Jag hade nog kontaktat leverantören innan jag tar fram vinkelslipen. Har aldrig hört talas om att man ska kapa fjädrar till önskad längd. Det kan ju vara så att du helt ekelt fått fel grejor, fjädrarna är gjorda för en annan hoj.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan