Tog Edwin och åkte iväg för att köpa lite blommor till frun, det är ju Alla Hjärtans Dag trots allt.
De nya däcken greppar rent sagolikt på den packade snön och isen i innerstan. Greppet på barmark är också helt ok. Mittsträngarna är inget större problem längre, iaf inte de jag stötte på under denna tur.
Sen var det det här med stabilitet. Dessa däck är så inte gjorde gjorda för barmark. Motorcykeln börjar orma sig runt 30km/h och över 70km/h är kanske inte att rekommendera öht, om man inte vill finna sig själv i närmaste dike... Den slingrar sig alltså som en orm i de lägre landsvägsfarterna, men greppet verkar finnas ändå, det är bara oroligt.
På däckverkstaden tryckte de i 1,5bar fram och 1,9 bak vilket jag justerade till ca 1,6bar både fram och bak enl mekmanualen. Efteråt tyckte jag att den slingrade sig mer med det lägre trycket. Lite experiment med kanske 0,1-0,2bar extra ovanpå det rekommenderade trycket kanske gör lite skillnad i upplevd stabilitet.
När jag kom hem provade jag lite inbromsningar med låst framhjul på hårt packad snö (=is). Det enda som hände var att däcket grävde ner sig i den hårda isen tills det greppade och bågen stannade. Helt odramatiskt.
Entusiatiska gaspådrag på samma underlag på ettan och tvåan gjorde att det släppte lite bak, men under kontrollerade former, vilket är mer än vad man kan säga om de förra däcken med skruvdubb.
En stor bonus var att jag för en gångs skull kunde ägna mig åt körningen istf att tänka på greppet hela tiden. I vilket fall, jag är mycket nöjd med däcken! Anade inte att det skulle bli
så stor skillnad.
Edit: Glömde säga att bilisterna råstirrade hela vägen till Plantagen och hem igen. Samma visa inne på Plantagen. Har de inte sett en knutte tidigare...?