Var köper man billigare reservdelar
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Var köper man billigare reservdelar
Som rubriken lyder.
Efter en sommar med mycket körning har jag ställt av hojen
med ett par problem som jag tänk åtgärda över mörkermånaderna
1. Bromsbeläggen bak är helt slut
2. Kopplingshandtaget är böjt efter en highside
3. Kopplingen tar inte längre när man ger mycket gas alltså den släpper vid höga varv.
4. Sedan skulle jag installera larm med och det är de enda jag fått klart.
Men när ja ska ut på de stora nätet och leta reservdelar känner jag mig
som min mormor i en datorbutik.
Oddsen att jag gör en dålig affär är skyhöga.
så ja bara undra om de finns ett "Siba" för mc delar. ett ställe som kanske inte e billigast men aldrig dyrast.
Har sett att många verkstäder har billiga priser över januari kanske bättre att bara lämna in den?
Tacksam för svar.
Efter en sommar med mycket körning har jag ställt av hojen
med ett par problem som jag tänk åtgärda över mörkermånaderna
1. Bromsbeläggen bak är helt slut
2. Kopplingshandtaget är böjt efter en highside
3. Kopplingen tar inte längre när man ger mycket gas alltså den släpper vid höga varv.
4. Sedan skulle jag installera larm med och det är de enda jag fått klart.
Men när ja ska ut på de stora nätet och leta reservdelar känner jag mig
som min mormor i en datorbutik.
Oddsen att jag gör en dålig affär är skyhöga.
så ja bara undra om de finns ett "Siba" för mc delar. ett ställe som kanske inte e billigast men aldrig dyrast.
Har sett att många verkstäder har billiga priser över januari kanske bättre att bara lämna in den?
Tacksam för svar.
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
http://www.davidsilverspares.co.uk/
runt halva priset mot motsvarande tyska sida som dom flesta butikerna beställer ifrån.
T.
runt halva priset mot motsvarande tyska sida som dom flesta butikerna beställer ifrån.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Tackar tackar
beställer därifrån
Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
beställer därifrån
Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Lite måste man våga..dubbear skrev:det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen

Jag har goda efarenheter av
http://www.wemoto.com.
Har best på torsd och haft grejerna på månd morgon...
Dom pratar dessutom en begriplig engelska - det gör inte alla i UK..
Väntar fortfarande på av Honda "ska höra av sig" om mina bromskolvar, bara väntat sen juni 2007..
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag har varit med om att fyra nycklar ofta inte är komplicerat, utan mer att det tar lång tid och många grejor måste av innan man kommer åt det man skulle fixa.dubbear skrev:Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Läs mekmanualen noga, ha den med medan du mekar och dubbelkolla/tänk igenom varje steg, så ordnar det sig.
Bättre att det skiter sig nu och du måse anlita professionell hjälp, än att samma sak sker runt mars-april när man kanske vill ut på vägarna.
Fö är http://www.cmsnl.com/ också bra att beställa från. Man väljer del från mikrofiche och får se pris och lagerstatus direkt. Har beställt från dem och har inget att klaga på.
Senast redigerad av adrian_vg den sön dec 20, 2009 14:19, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för svar.
Ska ringa verkstaden dom har 50% av i januari.
Är de för dyrt är man ju mer motiverad att göra de skälv
Ska ringa verkstaden dom har 50% av i januari.
Är de för dyrt är man ju mer motiverad att göra de skälv
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Det kunde ha varit betydligt värre än "fyra nycklar" det kunde ha varit "fyra tummar"dubbear skrev:Tackar tackar
beställer därifrån
Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen

Ja ska prova med olja ny olja först. men de får bli lite varmare ute först.
köpte bromsbelägg idag på biltema. det e ju bara till bakhjulet så de behöver ju inte vara top of the line.
Kopplingshandtaget, ska prova att böja de gamla först
Går de av så får ja la köa ett nytt
köpte bromsbelägg idag på biltema. det e ju bara till bakhjulet så de behöver ju inte vara top of the line.
Kopplingshandtaget, ska prova att böja de gamla först
Går de av så får ja la köa ett nytt
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Grattis!Tomas skrev:Jag lyckades med det en gång, värmde och böjde försiktigt, försiktigt, värmde igen osv... Använde ett skruvstäd med breda plattor och en värmepistol.
Gör sen en några millimeter djup skåra ett par centimeter in från knoppen. Nästa gång en vältning edyl sker, kommer handtaget att gå av vid skåran, men du har en användbar stump att ta dig hem med.
Ska prova med mitt fasjonabelt böjda handtag till våren sen.

Senast redigerad av adrian_vg den fre jan 15, 2010 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag förundras hur man kan komma iden att göra på det viset?adrian_vg skrev: Gör sen en några millimeter djup skåra ett centimeter in från knoppen. Nästa gång en vältning edyl sker, kommer handtaget att gå av vid skåran, men du har en användbar stump att ta dig hem med.
jag menar de är ju smart. men hur kommer man på något sådant??
Har redan stött på patrull när ja ska montera av dom gamla bromsbeläggen
De stitter en gummi "plupp" över "pad pin retanier bolt" Som inte lossnar när man drar i den. Vill inte dra sönder något
http://picasaweb.google.com/lh/photo/mG ... directlink
Något tipps här eller är de bara att ta i för kung och fosterland
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag läste det på soe.se. De tror jag hade fått det från nån roadracingsajt. Tydligen gör roadracingnissarna/rävarna så för att fortfarande ha en körbar hoj även efter en marksyning under tävling. Förutsatt förstås att hojen i övrigt fortfarande är körbar.dubbear skrev:Jag förundras hur man kan komma iden att göra på det viset?
jag menar de är ju smart. men hur kommer man på något sådant??

Jag tror du rycker i gummipluggen som täcker luftningsskruven. Skruva bort pluggen på övre högra sidan på din bild. Eller ännu hellre, kolla på första bilden på bromsbeläggbytarguiden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2332.dubbear skrev:Har redan stött på patrull när ja ska montera av dom gamla bromsbeläggen
De stitter en gummi "plupp" över "pad pin retanier bolt" Som inte lossnar när man drar i den. Vill inte dra sönder något
Edit: Tror förresten gummipluggen täcker glidstången för oket. Det är inte täckplugg för luftningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
H**s j**a s**t
den satt ju som berget den där
och så small de bara till

Resten av verktyget sitter nu och myser inne i bulten
va gör man nu då?
Förlåt att ja ställer så många frågor men ja e den enda mek-intresserade personen i släkten
den satt ju som berget den där
och så small de bara till
Resten av verktyget sitter nu och myser inne i bulten
va gör man nu då?
Förlåt att ja ställer så många frågor men ja e den enda mek-intresserade personen i släkten
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Lite sent ute men...dubbear skrev:H**s j**a s**t
va gör man nu då?
Ett allmänt mek-tips på en fredag em, som jag lärde mig av en redan då gammal mekaniker när jag var 15år..
När man har en stålskruv som sitter i aluminium (gängad t ex ?) är det praktiskt att ge den en känga på lämpligt sätt innan man försöker lossa den. En spårskruv t ex via en skruvmejsel man sätter i spåret och som man sen klappar till med hammare. Slagstyrkan beroende på skruv dim förstås..
Det är inte klokt så mycket lättare det blir att lossa skruven då. Oftast.
Al och Fe finns ju på skilda ställen i elektrolytiska spänningsserien, vilket betyder att när det kommer en ledande vätska (saltvatten..) på kontaktytorna så korroderar Al-et till ett pulver som låser skruven.
Detta pulver "slår man lös" genom ovan angivna metod...
Fast allt det här visste ni väl förut???

Bakgrund:
Jag står i verkstaden och ska dela en moppemotor, en Sachs, där halvorna hålls ihop av långa spårskruvar. Hänger med hela kroppsvikten över den gröna Bachomejseln utan att få loss den, mejselj-n glider bara ur spåret..
In kommer gamle meken "Inte ska du göra så där.. Titta nu!"
Han pallar upp motorn på ett par träbitar så den står stadigt, tar bachon sätter den i spåret och klappar till den med släggan. En gång.
Därefter tar han och lossar skruven med mejseln - med EN hand!!!
Sånt impar på en 15-åring!
Senast redigerad av StigH den lör jan 16, 2010 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83