Tjena!
Det är dags att byta bromsvätska fram och bak samt till kopplingen. Jag har kollat i instuktionsboken, verkstadshandboken och i Haynes service bok och ingenstans står de hur mycket vätska som går åt för att byta på alla tre systemen. Jag har en -98 men det kan inte skilja mycket mellan olika årsmodeller (tror jag). Så om någon har gjort bytet innan så kanske du skulle vilja dela med dig av dina kunnskaper...
Castrol säljer bromsvätska i 250ml och 1 liters förpackningar.
Hur mycket bromsväska behöver jag köpa?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Då måste ABS:en svälja en massa.vfr800 skrev:Har för mig att vtec tar ca:1 liter för att få rent i hela systemet iallafall
Föreslår köp av 2st 250ml, det ska räcka om du inte slabbar för mycket. Kan hända att det räcker med den ena, men det är förargligt att bli stående med jobbet ½-färdigt för att man snålade med några tior.
Köp vätska av kvalitet DOT 4 eller DOT 5.1. Kvalitet DOT 5.0 är någon annan sörja som inte funkar i vanliga bromssystem.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Det är svårt att uppskatta hur mycket som går åt vid luftningen, så köp minst en liter om allt ska bytas.Göingen skrev:Då måste ABS:en svälja en massa.vfr800 skrev:Har för mig att vtec tar ca:1 liter för att få rent i hela systemet iallafall
Föreslår köp av 2st 250ml, det ska räcka om du inte slabbar för mycket. Kan hända att det räcker med den ena, men det är förargligt att bli stående med jobbet ½-färdigt för att man snålade med några tior.
Köp vätska av kvalitet DOT 4 eller DOT 5.1. Kvalitet DOT 5.0 är någon annan sörja som inte funkar i vanliga bromssystem.
DOT 5 är en silikonbaserad vätska som funkar alldeles utmärkt i vanliga bromssystem, men om man ska dra nytta av den vätskans egenskaper så krävs en rätt omständlig procedur för att få bort all gammal glykolbaserad vätska.
VFR750F -92, grön