Drag på tomgång
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Drag på tomgång
Hej,
När jag köpte min VFR så var det väldigt dåligt drag på tomgång. Om jag släppte ut kopplingen sakta när jag stod still så dog den nästan direkt och den hackar på låga varv, detta då om man inte rör gasen.
Är det så med VFR:ens motor eller har jag för lågt ställd tomgång eller något annat fel?.
Körskolehojen hade inga problem att dra iväg på tomgången och hackade inte heller på låga varv.
Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att riva förgasarna, men det kanske är onödigt om det skall vara så.
När jag köpte min VFR så var det väldigt dåligt drag på tomgång. Om jag släppte ut kopplingen sakta när jag stod still så dog den nästan direkt och den hackar på låga varv, detta då om man inte rör gasen.
Är det så med VFR:ens motor eller har jag för lågt ställd tomgång eller något annat fel?.
Körskolehojen hade inga problem att dra iväg på tomgången och hackade inte heller på låga varv.
Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att riva förgasarna, men det kanske är onödigt om det skall vara så.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart
VFR 750 -95 Röd såklart
Din körskolehoj var förmodligen CB-sevenfifty eller liknande och dom går otroligt jämnt på låga varv, riktig symaskinskänsla! VFRen (iaf senare gen, 86:an gick att köra på riktigt låga varv) går lite ojämnt under tretusen.
Att den skulle vara klenare på tomgång har jag aldrig tänkt på, vad har du för tomgångsvarvtal?
Varför ska du riva förgasarna? Har den stått länge med soppa i? Att synka kan ju vara ett alternativ annars, hyfsast tajt att skruva gasare eftersom det är en V4.
//Tomas
Att den skulle vara klenare på tomgång har jag aldrig tänkt på, vad har du för tomgångsvarvtal?
Varför ska du riva förgasarna? Har den stått länge med soppa i? Att synka kan ju vara ett alternativ annars, hyfsast tajt att skruva gasare eftersom det är en V4.
//Tomas
Tack för svaren!
Körskolehojen va en Suzuki GSX 750, gick väldigt jämnt på låga varv.
En förgasarsynk hade jag tänkt att göra senare, så det kanske mildrar problemet lite.
Just nu är hojen rätt så nerplockad så det var därför som jag funderade på att riva förgasarna när jag ändå var igång, och problemet som jag beskrev var bästa anledningen. Men då skippar jag nog det och satsar på en synkronisering istället.
En förgasarsynk hade jag tänkt att göra senare, så det kanske mildrar problemet lite.
Just nu är hojen rätt så nerplockad så det var därför som jag funderade på att riva förgasarna när jag ändå var igång, och problemet som jag beskrev var bästa anledningen. Men då skippar jag nog det och satsar på en synkronisering istället.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart
VFR 750 -95 Röd såklart
Jag förstår att du tycker att den går lite ojämnt om du har gsx 750 som referens, jag tyckte samma sak när jag gick från körskolehojen till VFR.Nilsson skrev:Tack för svaren!
Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.
//Tomas
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Kommer det inte in vatten i luftburken då, på denna modell (94-97)?Tomas skrev:Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.
//Tomas
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Hmm, har jag inte ens tänkt på. Jag har inte märkt något iaf, luftfiltret såg okej ut när jag bytte det nyligen. Det känns som det ligger väldigt skyddat, ingen annan som har provat och kan uttala sig?adrian_vg skrev:Kommer det inte in vatten i luftburken då, på denna modell (94-97)?Tomas skrev:Plocka snorkeln i luftburken när du ändå har tanken av, ger mycket skönare insugsljud i mellanregistret! Sen om det ger ngn effektökning vet jag inte.
//Tomas
- adrian_vg
- Kontakt:
I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?Tomas skrev:Hmm, har jag inte ens tänkt på. Jag har inte märkt något iaf, luftfiltret såg okej ut när jag bytte det nyligen. Det känns som det ligger väldigt skyddat, ingen annan som har provat och kan uttala sig?
===
===
När du tagit bort snorkeln får du ett annat insugsljud, men skillnaden märks knappast på låga varv och med litet gaspådrag. Knappast något bilprovningen kommer att märka. Om du däremot kommer i 140 blås, lägger i 4:an och vrider på så kommer det att bröla mellan knänaadrian_vg skrev:I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?

Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Kontakt:
Kollar på det till våren.Göingen skrev:När du tagit bort snorkeln får du ett annat insugsljud, men skillnaden märks knappast på låga varv och med litet gaspådrag. Knappast något bilprovningen kommer att märka. Om du däremot kommer i 140 blås, lägger i 4:an och vrider på så kommer det att bröla mellan knäna

===
===
Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om detadrian_vg skrev: I vilket fall, antar att ljudet blir högre från motorn, ingen risk att Bilprovningen har åsikter om detta?

- adrian_vg
- Kontakt:
Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?Tomas skrev:Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om detSom Göingen skriver märks det inte förens man vrider på lite (framförallt i mellanregistret). Mycket skönt insugsförgasarljud, även med originalsystem!
===
===
Där börjar ju lågfartsregistretadrian_vg skrev:Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?Tomas skrev:Jag kan meddela att Bilprovningen inte hade några åsikter om detSom Göingen skriver märks det inte förens man vrider på lite (framförallt i mellanregistret). Mycket skönt insugsförgasarljud, även med originalsystem!

VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
- adrian_vg
- Kontakt:
Där börjar ju lågfartsregistret[/quote]Fransson skrev:Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?
Ja, ja, joke's on me.

Men om man delar 12000rpm på tre, är allt mellan 4000 och 8000rpm mellanregister. Korrekt?
===
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Ja, ja, joke's on me.adrian_vg skrev:Där börjar ju lågfartsregistretFransson skrev:Sker inte ljudmätningen vid 5000rpm? Det är väl mellanregistret...?

Men om man delar 12000rpm på tre, är allt mellan 4000 och 8000rpm mellanregister. Korrekt?[/quote]
Tror inte att det finns nån enhetlig definition av "mellanregister", så 4-8000 rpm duger bra.

Men Bilprovningen mäter väl vid avgasrörets utlopp vid en vanlig besiktning? Så ev insugsljud får inte nån större påverkan.
VFR750F -92, grön