Hennings Andra Världskrigstråd
Moderator: adrian_vg
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Kontakt:
Hennings Andra Världskrigstråd
Jag läste att USA motsvarighet till Sjökrigsskolan har haft så kallade war games där de återskapat slaget om Midway. Endast en gång sedan 1950 har USA vunnit slaget. Nu säger det inget om hur många gånger de kört sådana war games eller om det är en myt men det är onekligen en kittlande tanke.
Det avgörande var att ett av spaningsplanen inte kunde rapportera att de såg USAs flotta och att när USAs störtbombare kom fram till japanska flottan var det under ett fem-minuters fönster då alla plan var nere för att ladda om och tanka.
Historia är fascinerande!
Det avgörande var att ett av spaningsplanen inte kunde rapportera att de såg USAs flotta och att när USAs störtbombare kom fram till japanska flottan var det under ett fem-minuters fönster då alla plan var nere för att ladda om och tanka.
Historia är fascinerande!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Hennings Andra Världskrigstråd
Krig bygger mycket på slumpen. 
Har du läst någon av böckerna i serien "the Hinge Factor: How change and stupidity have changed history"? Slagen som täcks är från Troja FK1184 till Gulfkriget AD1991. Tror du skulle gilla den.
Man går iaf igenom olika slag och analyserar varför saker hände som de hände och olika "what if"-scenarion.
Har snyltat lite av frun, bitvis ganska intressant om man är lagd åt det hållet. Författaren heter Erik Durschmied. Fler böcker finns i serien som bygger på samma tema, som tex "The Weather Factor" mfl.
Frun som kikar över axeln säger nåt om Von Dönitz och "The Wolfpacks"-boken. Väldigt bra säger frun.

Har du läst någon av böckerna i serien "the Hinge Factor: How change and stupidity have changed history"? Slagen som täcks är från Troja FK1184 till Gulfkriget AD1991. Tror du skulle gilla den.

Har snyltat lite av frun, bitvis ganska intressant om man är lagd åt det hållet. Författaren heter Erik Durschmied. Fler böcker finns i serien som bygger på samma tema, som tex "The Weather Factor" mfl.
Frun som kikar över axeln säger nåt om Von Dönitz och "The Wolfpacks"-boken. Väldigt bra säger frun.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Hah! Du är tydligen samma sorts krigssmurf som hon är ibland.Henning skrev:The Weather factor har jag! Asbra!

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Jag skulle vilja vara med på sammanträdet där man i USA beslutar att intervenera i Vietnam och höra argumenten för och emot!Henning skrev:Jag brukar fråga folk vilken historisk händelse de skulle vilja kunna bevittna. För egen del ligger nog Pearl Harbourattacken bra till!

===
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Hmm, kul fråga. Jag skulle nog vilja vara med när de byggde pyramiderna... eller se hur f-n figurerna på Påskön kom dit.adrian_vg skrev:Jag skulle vilja vara med på sammanträdet där man i USA beslutar att intervenera i Vietnam och höra argumenten för och emot!Henning skrev:Jag brukar fråga folk vilken historisk händelse de skulle vilja kunna bevittna. För egen del ligger nog Pearl Harbourattacken bra till!
Krig vet jag inte om jag vill (åter)uppleva...

VFR750F -92, grön
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Aha. Pearl Harbour ligger onekligen bra till. Annars tror jag att landstigningen vid Normandie var ganska maffig också.Henning skrev:Nej, helt rätt. Jag citerade bara frågan fel. Det var vilken händelse i AVK skulle du vilja kunna bevittna. Men visst...tersan skrev: Krig vet jag inte om jag vill (åter)uppleva...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Kontakt:
Om man tänker faktiska slag, så skulle det för min del vara intressant att få se tyska arméns intåg i Polen 1938; mekaniserade förband med stridsvagnar mot polska ädlingar/lansiärer till häst! Fast slag kanske man inte ska kalla det... Mer slakt kanske... 

===
===
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Kontakt:
1939. Men det var inte så som historien beskrivit det, heter det i sentida dokument. Det slag där kavalleri mötte stridsvagnar var inte ett anfall utan en truppförflyttning som mötte stridsvagnar. Har jag läst.adrian_vg skrev:Om man tänker faktiska slag, så skulle det för min del vara intressant att få se tyska arméns intåg i Polen 1938; mekaniserade förband med stridsvagnar mot polska ädlingar/lansiärer till häst! Fast slag kanske man inte ska kalla det... Mer slakt kanske...
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
- adrian_vg
- Kontakt:
I vilket fall; nåt att se och bilda sig en egen uppfattning.Henning skrev:1939. Men det var inte så som historien beskrivit det, heter det i sentida dokument. Det slag där kavalleri mötte stridsvagnar var inte ett anfall utan en truppförflyttning som mötte stridsvagnar. Har jag läst.adrian_vg skrev:Om man tänker faktiska slag, så skulle det för min del vara intressant att få se tyska arméns intåg i Polen 1938; mekaniserade förband med stridsvagnar mot polska ädlingar/lansiärer till häst! Fast slag kanske man inte ska kalla det... Mer slakt kanske...

'39, så rätt. Mitt misstag.
===
===