Den går inte optimalt i just de farterna. Välkänt faktum. Tror jag läste nåt om det nånstans, att många fordon idag (läs bil) går optimalt nånstans runt 110-130km/h (eller om det var 90-120km/h) på högsta växeln. Borde vara samma sak med motorcyklar.Tyrannosaurus skrev:Mest drog den (litern prick) vid ett tillfälle när jag åkte tillsammans med customfolk och aldrig över 100 - "Go figure!"![]()
Hur mycket drar era Viffrar?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Senast redigerad av adrian_vg den tor jul 16, 2009 10:33, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Leifanders
- Donator 2009
- Inlägg: 36
- Blev medlem: sön feb 03, 2008 10:34
- Ort: Köping
adrian_vg skrev:Den går inte optimalt i just de farterna. Välkänt faktum. Tror jag läste nåt om det nånstans, att många fordon idag (läs bil) går optimalt nånstans runt 110-130km/h (eller om det var 90-120km/h) på högsta växeln. Borde vara samma sak med motorcyklar.Tyrannosaurus skrev:Mest drog den (litern prick) vid ett tillfälle när jag åkte tillsammans med customfolk och aldrig över 100 - "Go figure!"![]()
90-120 låter rimligt, i farter över det börjar luftmotståndet påverka väldigt mycket så då spelar det ingen roll hur utväxling och och motor är konfigurerade...
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Jag har för mig att EU:s bränsledeklarationskrav påverkar också. Fordon optimeras för låg bränsleförbrukning och låga utsläpp i just de farter som EU kräver... resten är inte lika viktigt.Leifanders skrev:adrian_vg skrev:Den går inte optimalt i just de farterna. Välkänt faktum. Tror jag läste nåt om det nånstans, att många fordon idag (läs bil) går optimalt nånstans runt 110-130km/h (eller om det var 90-120km/h) på högsta växeln. Borde vara samma sak med motorcyklar.Tyrannosaurus skrev:Mest drog den (litern prick) vid ett tillfälle när jag åkte tillsammans med customfolk och aldrig över 100 - "Go figure!"![]()
90-120 låter rimligt, i farter över det börjar luftmotståndet påverka väldigt mycket så då spelar det ingen roll hur utväxling och och motor är konfigurerade...
VFR750F -92, grön
Beroende på hur jag kör:
Vid myskörning hemmavid, med sidoväskor, drar den runt 0,65 l/mil.
I roliga alp-pass ungefär lika mycket, möjligtvis lite mer.
På Autobahn, med fullt lastade sidoväskor och toppbox, och med en marschfart på ca 140 km/h drog den 0,5.
Vad gäller alp-pass, blev jag tämligen förbryllad när den sista "reserv-bluppen" började blinka på väg nerför nåt pass, 17 mil efter senaste tankning.
Till min stora lättnad fanns en mack i dalen, så där fyllde jag på... 15 liter.
Hojens bränslenivåmätning blir visst lite snurrig när vägen inte är helt horisontell.
Vid myskörning hemmavid, med sidoväskor, drar den runt 0,65 l/mil.
I roliga alp-pass ungefär lika mycket, möjligtvis lite mer.
På Autobahn, med fullt lastade sidoväskor och toppbox, och med en marschfart på ca 140 km/h drog den 0,5.
Vad gäller alp-pass, blev jag tämligen förbryllad när den sista "reserv-bluppen" började blinka på väg nerför nåt pass, 17 mil efter senaste tankning.


Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
All bensin rann ner i tankens framkant.Rerun skrev:Vad gäller alp-pass, blev jag tämligen förbryllad när den sista "reserv-bluppen" började blinka på väg nerför nåt pass, 17 mil efter senaste tankning.Till min stora lättnad fanns en mack i dalen, så där fyllde jag på... 15 liter.
Hojens bränslenivåmätning blir visst lite snurrig när vägen inte är helt horisontell.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Spännande, tror det är något fel på min... Drar klart mest i autobahn-fart, ca 0,65-0,7. Minst drog den i alppassen (sällan över 70 km/h men kraftiga gaspådrag och motorbroms större delen av nedvägen) då jag kom ner i 0,45. Normalt i sverige med 10min stad, 60min landsväg och 10min kurvigt så drar den runt 0,48.Rerun skrev:Beroende på hur jag kör:
Vid myskörning hemmavid, med sidoväskor, drar den runt 0,65 l/mil.
I roliga alp-pass ungefär lika mycket, möjligtvis lite mer.
På Autobahn, med fullt lastade sidoväskor och toppbox, och med en marschfart på ca 140 km/h drog den 0,5.
Vad gäller alp-pass, blev jag tämligen förbryllad när den sista "reserv-bluppen" började blinka på väg nerför nåt pass, 17 mil efter senaste tankning.Till min stora lättnad fanns en mack i dalen, så där fyllde jag på... 15 liter.
Hojens bränslenivåmätning blir visst lite snurrig när vägen inte är helt horisontell.
Förra årets siffror, har inte tänkt på förbrukningen i år. VFR från -01 (förgasare)!
Det låter som en ganska sund förgasarhoj. Verkar stämma rätt bra överens med fysikens lagar, och är inget att vara ledsen över.OsiS skrev:Spännande, tror det är något fel på min... Drar klart mest i autobahn-fart, ca 0,65-0,7. Minst drog den i alppassen (sällan över 70 km/h men kraftiga gaspådrag och motorbroms större delen av nedvägen) då jag kom ner i 0,45. Normalt i sverige med 10min stad, 60min landsväg och 10min kurvigt så drar den runt 0,48.
Förra årets siffror, har inte tänkt på förbrukningen i år. VFR från -01 (förgasare)!
Borde egentligen inte vara mycket annorlunda på en insprutare.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det låter som en ganska sund förgasarhoj. Verkar stämma rätt bra överens med fysikens lagar, och är inget att vara ledsen över.Rerun skrev:Förra årets siffror, har inte tänkt på förbrukningen i år. VFR från -01 (förgasare)!
Borde egentligen inte vara mycket annorlunda på en insprutare.[/quote]
Har du en 01:a med förgasare??

Insprutning kom ju 1998, och som alla insprutare antar jag att även VFR stänger av insprutningen när man motorbromsar. Väl...?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Uppgradering?adrian_vg skrev:Har du en 01:a med förgasare??Det där får du utveckla!

Min erfarenhet med min -08 är att ju "snällare" jag kör och ju backigare det är (lugn körning med mycket motorbroms (en SGFPTH som resesällskap)), desto mer drar den. Det ligger en gravad hund här nånstans.adrian_vg skrev: Insprutning kom ju 1998, och som alla insprutare antar jag att även VFR stänger av insprutningen när man motorbromsar. Väl...?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Bränsleförbrukning
Vet ännu inte hur mycket min VFR drar eftersom jag inte haft möjlighet att köra så mycket än. Det finns flera olika saker som det åtgår energi till när en motor kör. Några av de är
1. Nyttigt arbete för att övervinna luft- och rullmotstånd.
2. Friktionsförluster i lager, kammar och liknande.
3. Värmeförluster
4. Pumparbete för att bli av med avgaser och få en friskluft i motorn.
Det är inte självklart att en motor drar mer soppa när man kör hårdare med den, snarare tvärt om. Som ni alla säkert vet så finns det en trottel i bensinmotorer som minskar luftflödet in till motorn när man inte önskar fullt moment. Detta för att man inte bara kan minska bränslet eftersom motorn då inte skulle gå. Trotteln bidrar till den större delen av pumparbetet i en bensinmotor vid låg belastning eftersom den då måste suga en luften genom en liten öppning. Ni kan själva testa genom att hålla för näsa och mun när ni andas. Betydligt jobbigare än när ni inte gör det, ni kanske till och med blir lite svettiga. Därför minskar pumpförlusterna när man kör med full gas.
Friktionsförlusterna ökar med varvtalet så därför ska man hålla förhållandevis lågt varvtal men med öppen trottel för att minska pumpförlusterna.
Värmeförlusterna är inte så mycket att göra åt, de blir lite mindre när man kör snällare men det är först på höga varvtal och högbelastning som de blir riktigt stora. Ökar något när man kör på maxgas vid alla varvtal.
Nyttoarbetet då? Luftmoståndet ökar ungefär kvadratiskt med hastigheten dvs att när man fördubblar hastgheten så blir motståndet fyra gånger så stort.
Kontentan av det hela är att man ska köra med förhållandevis lågt varvtal och nästan full gas för att minska friktions och pumpförlusterna. En bensin motor till bil brukar vara som effektivast kring 3000 rpm och nästan full gas dvs säga ungefär hälften av maxvarvet. Kan gissa att motorcyklar också har något liknande men det är en liten gissningen så en 4000-6000 rpm någonstans är nog bra.
Att motorn går som effektivast där inte det samma som att bränsleförburkningen är som lägst där för hela fordonet utan då måste man ta hänsyn till att luftmotståndet ökar ganska drastiskt vid höga hastigheter. Vilken hastighet som är bäst är svårt att säga, det måste man nog testa sig fram till om man inte har någon bra model för motorn och luftmotståndet till sin motorcykel vilket de flesta inte har. Men man kan säga att vid låga hastigheter så blir pumpförlusterna stora medans vid höga hastigheter blir luftmoståndet för stort.
En liten förklaring till att det inte alltid är effektivast till att köra långsamt. För glidarkillarna så är det säkert det eftersom de antagligen öppnar trotteln mer än vi lite snabbare.
Trotteln är en stor anledning till att dieselmotor är effektivare än bensinmotorer, de saknar trottel.
1. Nyttigt arbete för att övervinna luft- och rullmotstånd.
2. Friktionsförluster i lager, kammar och liknande.
3. Värmeförluster
4. Pumparbete för att bli av med avgaser och få en friskluft i motorn.
Det är inte självklart att en motor drar mer soppa när man kör hårdare med den, snarare tvärt om. Som ni alla säkert vet så finns det en trottel i bensinmotorer som minskar luftflödet in till motorn när man inte önskar fullt moment. Detta för att man inte bara kan minska bränslet eftersom motorn då inte skulle gå. Trotteln bidrar till den större delen av pumparbetet i en bensinmotor vid låg belastning eftersom den då måste suga en luften genom en liten öppning. Ni kan själva testa genom att hålla för näsa och mun när ni andas. Betydligt jobbigare än när ni inte gör det, ni kanske till och med blir lite svettiga. Därför minskar pumpförlusterna när man kör med full gas.
Friktionsförlusterna ökar med varvtalet så därför ska man hålla förhållandevis lågt varvtal men med öppen trottel för att minska pumpförlusterna.
Värmeförlusterna är inte så mycket att göra åt, de blir lite mindre när man kör snällare men det är först på höga varvtal och högbelastning som de blir riktigt stora. Ökar något när man kör på maxgas vid alla varvtal.
Nyttoarbetet då? Luftmoståndet ökar ungefär kvadratiskt med hastigheten dvs att när man fördubblar hastgheten så blir motståndet fyra gånger så stort.
Kontentan av det hela är att man ska köra med förhållandevis lågt varvtal och nästan full gas för att minska friktions och pumpförlusterna. En bensin motor till bil brukar vara som effektivast kring 3000 rpm och nästan full gas dvs säga ungefär hälften av maxvarvet. Kan gissa att motorcyklar också har något liknande men det är en liten gissningen så en 4000-6000 rpm någonstans är nog bra.
Att motorn går som effektivast där inte det samma som att bränsleförburkningen är som lägst där för hela fordonet utan då måste man ta hänsyn till att luftmotståndet ökar ganska drastiskt vid höga hastigheter. Vilken hastighet som är bäst är svårt att säga, det måste man nog testa sig fram till om man inte har någon bra model för motorn och luftmotståndet till sin motorcykel vilket de flesta inte har. Men man kan säga att vid låga hastigheter så blir pumpförlusterna stora medans vid höga hastigheter blir luftmoståndet för stort.
En liten förklaring till att det inte alltid är effektivast till att köra långsamt. För glidarkillarna så är det säkert det eftersom de antagligen öppnar trotteln mer än vi lite snabbare.
Trotteln är en stor anledning till att dieselmotor är effektivare än bensinmotorer, de saknar trottel.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
Vad är "snorkeln" och "flappervalve modden"?? På min är den lilla plåtbiten som begränsar trottelns öppning borttagen. Finns det någon mer strypning?TobLind skrev:tyckte min med drog mycket först runt 0.7
men när jag bytte luftfilter och plockade strypningarna ...snorkeln och flappervalve modden så ligger hon nu kring ½ litern
ibland lite under så de kan ju vara ett tips om ni vill ha era mera bränsle snåla
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
adrian_vg skrev:Det låter som en ganska sund förgasarhoj. Verkar stämma rätt bra överens med fysikens lagar, och är inget att vara ledsen över.Rerun skrev:Förra årets siffror, har inte tänkt på förbrukningen i år. VFR från -01 (förgasare)!
Borde egentligen inte vara mycket annorlunda på en insprutare.
Har du en 01:a med förgasare??Det där får du utveckla!
Insprutning kom ju 1998, och som alla insprutare antar jag att även VFR stänger av insprutningen när man motorbromsar. Väl...?
Trodde alla visste att;
VFR -01 med förgasare = motor utan VTEC men med insprutning
Hänger ni inte med i teknikutvecklingen? Kör ni på vänster sida av vägen med? Inte undra på att bildrulletråden är så lång...

Snorkeln i det här avseendet är den "gummituta" som sitter i insuget till luftfiltret... Detta sitter inte helt "öppet" så tas denna bort så blir inandningen lättare....kenjo skrev:
Vad är "snorkeln" och "flappervalve modden"?? På min är den lilla plåtbiten som begränsar trottelns öppning borttagen. Finns det någon mer strypning?
Flappervalve modden är att man tar bort den vakumventil som sitter och begränsar effekten vid ca 5000-6000 varv... Den sitter där pga amerikanska "förbipasseringsnivåer för buller" så det är en efterkonstruktion från honda...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
