Jag har en VF1000F i garaget och bränslepumpen startar inte när jag vrider på tändningen , pumpen går däremot när jag kopplar den direkt på batteriet .
Fråga vad har Fuel cut relät för funktion och fins det en tryckvakt i pumpen eller skall den gå helatiden
FK skrev:Jag har en VF1000F i garaget och bränslepumpen startar inte när jag vrider på tändningen , pumpen går däremot när jag kopplar den direkt på batteriet .
Fråga vad har Fuel cut relät för funktion och fins det en tryckvakt i pumpen eller skall den gå helatiden
Det är som det ska. Fuel cut relät gör att pumpen enbart går när tändspolarna får ström (motorn går runt). Det är en säkerhetsgrej så att pumpen inte ska pumpa ut en massa soppa om man lägger sig och motorn stannar.
Pumpen är också tryckkännande så den stannar när gasarna är fulla.
Nackdelen med reläet är att om man har tömt gasarna på vintern eller hojen har stått ett tag så att soppan har dunstat, eller dragits tillbaka av pumpmembranet så får man nöta en stund för att få fram soppa.
Ett tips är då antingen göra som du och lägga ström direkt på pumpen eller koppla förbi reläet genom att kortsluta den svarta och vita kabeln som går in i reläet och slå på tändningen. I båda fallen fylls då gasarna och sen stannar pumpen.
Om hojen däremot inte få soppa så kan det vara fel på reläet och då är det bara att köpa ett nytt.
FK skrev:Jag har en VF1000F i garaget och bränslepumpen startar inte när jag vrider på tändningen , pumpen går däremot när jag kopplar den direkt på batteriet .
Sånär jag drar runt motorn med startmotorn så skall pumpen starta?
FK skrev:Sånär jag drar runt motorn med startmotorn så skall pumpen starta?
Jepp!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
En sak till ,bränslepumpen stoppar den rent mekaniskt när trycket är tillräckligt högt ,för jag hittar ingen bränsle trycksvakt ?
En sak till ,bränslepumpen stoppar den rent mekaniskt när trycket är tillräckligt högt ,för jag hittar ingen bränsle trycksvakt ?
Tackar så mycket för informationen
Någon form av tryckkännare är förmodligen inbyggt i pumpen. Det enda mottrycket som blir är när förgasarnas flotörnålar stänger, men det verkar räcka för annars skulle det flöda över.
Pumpen är dessutom steglös i hastighet som antingen styrs av pulserna den får från spolen (den sekundära lågspänningsdelen) eller av hur mycket mottryck den får.
Vet inte säkert, men när du kör pumpen manuellt så går den på maxvarv "drrrrrrrrrrrr" för att sen sjunka i varv och till slut stanna när förgasarna fylls. När hojen går på tomgång så blir det bara ett "tick-tick-tick-tick" vilket du knappast kan höra, men känna om du tar på den.