Finns här någon jurist/advokat?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

Finns här någon jurist/advokat?

#1 Inlägg av TG »

Som ffa kan jordabalken och konsumenträtt mm....???

Har "lite" strul efter att ha köpt ett hus....

Angiven driftskostnad är inte på långa vägar i närheten av vad vi sen har fått för siffror bla från elbolag etc.....

Pemma mig gärna :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Finns här någon jurist/advokat?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Som ffa kan jordabalken och konsumenträtt mm....???

Har "lite" strul efter att ha köpt ett hus....

Angiven driftskostnad är inte på långa vägar i närheten av vad vi sen har fått för siffror bla från elbolag etc.....

Pemma mig gärna :D
Kollat på http://www.boende.konsumentverket.se/?

Är du medlem i SMC? Isf har du en kvarts fri konsultation hos angivna advokatfirmor. Se mer på http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=3094. Rådgivningen är inte låst till mc-frågor.

Edit: Taskigt att det strular. Är jättesurt när man är nyinflyttad och allt... Du har min sympati.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#3 Inlägg av TG »

Nope inte medlem än... inte blivit av bara...

Ska kolla länken, tackar!!!
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Nope inte medlem än... inte blivit av bara...

Ska kolla länken, tackar!!!
Ingen orsak. Hoppas det ordnar sig bara.

Om du inte är SMC-medlem redan, vet att du snabbt tjänar in medlemsavgiften om/när du konsulterar advokaten sen. Fast det har du väl kommit på redan. ;-)
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#5 Inlägg av TG »

Jepp:D
Har dock rabatt via villaägarnas riksförbund redan...

Men ett medlemskap har jag tänkt skaffa mig ändå, så nu är väl lika bra som senare ;)
VFR 800 -02 (silver)

vfr800
Donator 2007

#6 Inlägg av vfr800 »

ska inte alla hus ha en energideklaration numera? och om den inte stämmer borde ju det vara grund till att häva köpet eller omförhandla priset?

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#7 Inlägg av TG »

Deklaration finns... men den fick vi först se efter besiktning....

O den visar på samma förbrukning av elen som i fått från elbolaget, o inte vad säljarna anget i driftskostnaden...
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ett tips om det hjälper.

En polare köpte kåk som hade ett dyreldrivet värme/ventilationssystem. Han köpte en modern luftvärmepump som enligt uppgift ska klara ner till -18 och sänkte kostnaden rejält. Jag tror han tjänade in pumpen på 1½ år.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#9 Inlägg av TG »

Vi har luft/vatten värmepump och en kamin så det är inga problem egentligen...

För att göra en lång historia kort;
De angav en driftskostnad på 30k, nu när vi fått papper från elbolag och övriga på deras förbrukning uppgår driftskostnaden till drygt 57k...
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#10 Inlägg av Qwerty »

57k Då är det antingen stort hus så in i h-vete eller något fel.
Låter för mej helt orimligt hur man kan komma upp i en sådan siffra. Att det kostar att bo i hus vet vi alla men inte 57 i drift.
Börja mäta upp förbrukningar är mitt tips. En vanligt tångamperemeter kommer du långt med.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#11 Inlägg av Rerun »

Tegfors skrev:Deklaration finns... men den fick vi först se efter besiktning....

O den visar på samma förbrukning av elen som i fått från elbolaget, o inte vad säljarna anget i driftskostnaden...
Gjordes inte besiktningen innan köpet avslutades?
Om du valde att slutföra köpet när ni sett deklarationen har du nog tyvärr inte mycket att hämta...
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#12 Inlägg av TG »

Du kan ha en liten poäng där... Men saken är fortfarande att de har hävdat en lägre drift än vad som är sanningen... dvs en falsk marknadsföring eller ännu hårdare bedrägeri (när du genom falsk uppgift vill skaffa dig en ekonomisk vinning)... Säljarna skyller nu på mäklaren, de säger att de lämnat alla siffror till honom.... Mäklaren säger att han fått driften från säljarna.... Vi får se vart det slutar..... :roll:

Just nu känns det mest surt och som varför i h-e folk inte kan vara ärliga?!?
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Just nu känns det mest surt och som varför i h-e folk inte kan vara ärliga?!?
För att man vill ha en snabb vinst, om än kortsiktig?

Varför har man utropspris på en (1) kr på en BMW M5 på Blocket, vars marknadsvärde är kanske 3-400.000kr?

Samma idé där; fånga intresset och göra en snabb profit. Cyniskt så det förslår, men så är det. :? Det hjälper inte dig just nu dock...

Hur lång tid kan detta dra ut innan nån sorts överenskommelse nås? Om en sån inte nås, går ni vidare till ARN, tinget edyl?
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#14 Inlägg av TG »

Pratade med säljaren över tele igår.. Han sa att de lämnat över allt till mäklaren, så nu får de veckan på sig... Sen blir det nog tinget... Synd att man tagit bort envig som ett sätt att lösa en tvist :wink:
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#15 Inlägg av Qwerty »

Tegfors skrev: Säljarna skyller nu på mäklaren, de säger att de lämnat alla siffror till honom.... Mäklaren säger att han fått driften från säljarna.... Vi får se vart det slutar..... :roll:
Mäklaren har ju ingen undersökningsplikt så han går fri i detta. Säljarna har ju dock en upplysningsplikt, precis så som att köparen har en undersökningsplikt. Frågan är om säljarens upplysningsplikt innefattar driftskostnad eller om det är en ungefärlig siffra som räknas på rimmlighet från mäklarens sida? Något som sen blir ditt problem att kolla upp under din slutbesiktning. Användes besiktningsman? Kika med honom/henne vad deras ansvar i detta är. En elräkning på 57 med en luft/vatten pump är något reält galet. Luft/vatten borde på en normal kåk få ner driften till en 20. Ett litet hus till kanske 15-20 stort 20-25. Inte mer utan att det är något problem/fel. Borde gå fort att reda ut. 2h arbete med en tångamperemeter och du vet vad det är som ligger och drar denna enorma förbrukning. Någonting i ditt hus ligger och snittar 6Kw dygnet runt året om. Mät upp!

I mitt fall med vattenskada direkt samma dag som vi flytta in så hade ingen något ansvar. Jag fick driva frågorna, jag fick undersöka, jag fick fixa folk som kunde komma med kort varsel och få stopp på läckaget. Besiktningsmannen var ju självklart friskriven, det där kan ju ingen förutspå eller se innan det sker så det är klart att inte ens han kunde det. Att han skulle ha 6k för att skriva ett papper som mer eller mindre betyder att han inte har något ansvar för något han undersökt var en annan sak.
Mäklaren var en mespropp som inte ens informerade säljaren om vad som skett, utan det fick dom reda på utav mej 3månader senare. Mäklaren drev inte en enda fråga, tog inte reda på något om vad som gäller utan bara svammla och spela osäker för att komma ur sitvationen.
I 6månader fick jag leva på en byggarbetsplats, jag fick betala och bråka med mitt försäkringsbolag. Allt helt själv och alla andra som man tycker ska hjälpa var som bortblåsta och svarade inte i telefon efter ett tag.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar