Nån som har koll på vem och var som säljer de där lösa gummilisterna man trär på ett finger på handsken? De enda jag hittat är Louis i Tyskland.

Man inser inte hur praktisk en finess är innan den är borta...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Har för mig att både Touringbutiken och Lelles har såna. Funderade tidigare på att skaffa en sån men det har aldrig blivit av. Dels är väl risken att man repar visiret när man använder den och dels räcker det ofta att vrida lite på huvudet för att få bort vattnet.adrian_vg skrev:Mina tidigare handskar har alla haft en gummilist man kan skrapa visiret med vid regn eller snö, och Rain-X-behandlingen är bortspolad... De nya Halvarsson Dino-handskarna jag köpte förra veckan har ingen gummiskrapa inbyggd.
Nån som har koll på vem och var som säljer de där lösa gummilisterna man trär på ett finger på handsken? De enda jag hittat är Louis i Tyskland.
Dino är ersättningen för mina Held Racing, dvs sommarhandskar. Dino tycker jag är ovanligt varma jmfm Held-handskarna. Jag har kört med Dino, senast i veckan, när det var knappt över fem plusgrader. Inga problem!Rerun skrev:Inte svar på din fråga, men...
Du skulle kanske satsa på ett par regn- och/eller vinterhandskar?
Jag gillar mina Halvarsson Dino, men skulle inte få för mig att använda dem när det är under ca +10 grader eller regn. I alla fall inte frivilligt. I de lägena kör jag med Halvarsson State, som nu har utgått ur deras sortiment, men de har säkert nån bra efterföljare (deras Dryway är inte dumt).
Har de? Har inte sett det i deras repsektive kataloger. Får kolla igen, tack för tipset!Tyrannosaurus skrev:Har för mig att både Touringbutiken och Lelles har såna. Funderade tidigare på att skaffa en sån men det har aldrig blivit av. Dels är väl risken att man repar visiret när man använder den och dels räcker det ofta att vrida lite på huvudet för att få bort vattnet.
Prova Sonax flytande hårdvax på visiret istället. Betydligt billigare och bättre än rain-X. Vaxningen av visiret sitter kvar riktigt länge och insekter sitter inte lika hårt när man ska rengöra det.adrian_vg skrev:Mina tidigare handskar har alla haft en gummilist man kan skrapa visiret med vid regn eller snö, och Rain-X-behandlingen är bortspolad... De nya Halvarsson Dino-handskarna jag köpte förra veckan har ingen gummiskrapa inbyggd.
Min bild av vax är en vit hinna som putsar bort repor i lacken mha de små "slipkornen". Är därför vax verkligen en bra idé på ett repkänsligt visir?Sälle skrev:Prova Sonax flytande hårdvax på visiret istället. Betydligt billigare och bättre än rain-X. Vaxningen av visiret sitter kvar riktigt länge och insekter sitter inte lika hårt när man ska rengöra det.
Det är polish. Vax, speciellt flytande Sonax innehåller inget slipmedel.adrian_vg skrev:Min bild av vax är en vit hinna som putsar bort repor i lacken mha de små "slipkornen".Sälle skrev:Prova Sonax flytande hårdvax på visiret istället. Betydligt billigare och bättre än rain-X. Vaxningen av visiret sitter kvar riktigt länge och insekter sitter inte lika hårt när man ska rengöra det.
Aha! Tack för hinten!Tyrannosaurus skrev:Det är polish. Vax, speciellt flytande Sonax innehåller inget slipmedel.adrian_vg skrev:Min bild av vax är en vit hinna som putsar bort repor i lacken mha de små "slipkornen".Sälle skrev:Prova Sonax flytande hårdvax på visiret istället. Betydligt billigare och bättre än rain-X. Vaxningen av visiret sitter kvar riktigt länge och insekter sitter inte lika hårt när man ska rengöra det.
Fast om du ska prova ett annat vax så läs ordentligt på innehållsförteckningen först... många vaxer är egentligen mer polish än vax, dvs innehåller en stor mängd slipmedel för att locka fram en bra yta med ett minimum av jobb. Inget man vill lägga på en genomskinlig yta.adrian_vg skrev:Aha! Tack för hinten!Tyrannosaurus skrev:Det är polish. Vax, speciellt flytande Sonax innehåller inget slipmedel.adrian_vg skrev: Min bild av vax är en vit hinna som putsar bort repor i lacken mha de små "slipkornen".
Humm, vad kollar man efter då att det inte innehåller? Mer eller enbart vax och ingen polish?tersan skrev:Fast om du ska prova ett annat vax så läs ordentligt på innehållsförteckningen först... många vaxer är egentligen mer polish än vax, dvs innehåller en stor mängd slipmedel för att locka fram en bra yta med ett minimum av jobb. Inget man vill lägga på en genomskinlig yta.