Det trodde en av danskarna vid V4 Nordic Meet på Söderåsen också. Han fick veta att han hade fel den hårda vägen. Lite skrapat på kåpan men inget allvarligare. Det fanns många hjälpsamma händer som såg till att få upp ekipaget igen på vägen.Ocean skrev:Jaha...trodde det var den gräsbeklädda u-formade delen efter vägrenen som var mc-filenblacken skrev:Vi har redan en egen fil. Du vet filen mellan den streckade linjen på högerkanten och diket..Ocean skrev:Egna mc-filer skulle kanske lösa problemet.![]()
Hur ska vi lägga fram det förslaget till vv![]()
Bilister kommer alltid att köra som idioter utan uppsikt över vad som händer runt om deras egna stålbur. Så är det, så har det varit och så kommer det nog tyvärr att förbli.
Insändare: Motorcyklar har inte i trafiken att göra
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Näee, den är för off road åkarna..Ocean skrev:Jaha...trodde det var den gräsbeklädda u-formade delen efter vägrenen som var mc-filenblacken skrev:Vi har redan en egen fil. Du vet filen mellan den streckade linjen på högerkanten och diket..Ocean skrev:Egna mc-filer skulle kanske lösa problemet.![]()
Hur ska vi lägga fram det förslaget till vv![]()
Bilister kommer alltid att köra som idioter utan uppsikt över vad som händer runt om deras egna stålbur. Så är det, så har det varit och så kommer det nog tyvärr att förbli.

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Det är attitydutbildning/kontroll som behövs. Köra som folk klarar nog de flesta, men att tänka lite längre än näsan räcker verkar vara för mykcet begärt för väldigt många.adrian_vg skrev:Måste faktiskt hålla med dig. Men hur skulle man komma åt att förändra en attityd hos någon som kört bil i säg femton år, förvisso som en kratta, men ändå utan att råka ut för en olycka?blacken skrev:Jag menar att om det ska införas upprepad uppkörning vart 5:e år så kommer rötäggen att finnas kvar, för proven kommer att bli så att "vem som helst" klarar av dom. Det är inte fordonsförarens skicklighet att manövera som är viktigt eller väsentligt, utan hans attityd som är viktigast.
Brist på attityd är oftast ursprunget ur okunskap dvs en del tror att "så är det" eller "det är ingen fara" osv, om man försöker att lära dom var och vad farorna är så kommer säkerligen deras attityd att förändras till en mera mogen och lämplig nivå..
Jag ser bara ett sätt, nämligen att ställa högre krav på B-behörighetsutbildningen och personen som utbildar sig, på samma sätt som för A.
En körsimulator kanske? Där man slänger in motorcyklar?
Är det inte så i Japan? Att man inte släpps ut i en riktig bil för B-behörighetsutbildning, innan man visat i simulator att man vet vad man pysslar med.
Att kugga fler vid uppkörningen vet jag inte om det hjälper nåt.
Det är samma sak med polisbevakningen. Det verkar vara uteslutande hastighet som gäller. VägVaffe säger "det är farten som bryter och knäcker".
Men det är "bull", det är de hastiga stoppen (eller som det heter på engelska "it's not the fart that kills, it's the smäll"

Hur som helst, det hela är ett attityd- hanterings- uppförande- och inställningsproblem och beror egentligen (ijenklingen) inte på utbildning och framför allt inte på hasitgheten.
Om jag kör 200 km/h på en tom motorväg så är risken att skadas betydligt mindre än om jag kör fullt lagligt på Essingeleden ochh räffar på någon som hävdar "sin rätt" och det är sånt polisen bör högprioritera i trafiken, inte hastigheten.
Jag råkade ut för en sån idag bara för en timme sen. Jag körde bil och kom upp från Södra länken på Nynäsvägen södergående lungt och stilla och absolut inte över laglig fart. Uppifrån Globenområdet kommer en skåpbil, han ligger en halv bilängd framför mig men kör långsammare, när jag var uppe långsides med honom börjar han byta fil in mot mig.
Trots att jag satt i min plåtburk så ville jag inte ha den söderskrapad så jag gasade på lite ltt och fick helljus i backspegeln (stackarn fick ju inte vara först).
Nu är det så här
1. Den som byter fil har väjningsplikt mot trafiken i den fil man ämnar byta till.
2. Jag skiter i om jag hamnar framför eller bakom en annan bil, men vill vederbörande in framför mig så får han väl för

Om fler resonerade så då skulle trafiken flyta betydligt bättre och säkert också generera i färre olyckor.
Det finns redan på vissa ställen, åtminstone i kongliga hufvudstaden där hojar får köra i bussfilen.Ocean skrev:Egna mc-filer skulle kanske lösa problemet.
Hur ska vi lägga fram det förslaget till vv
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Bilmaffian har slagit till igen i senaste Vi Bilägare!
En insändare, bilist förstås och har antagligen kört prickfritt sen 1918, tycker det är orättvist att han fick en hastighetbot efter att ha blivit fotad av en fartkamera när han "tillfälligtvis hade uppmärksamheten på annat" och inte kunde hålla den lagstadgade hastigheten, när motorcyklister inte måste ha regskylt fram och därför kan köra så fort de vill.
Hans "tillfälliga brist på uppmärksamhet" kan mycket väl ha blivit en blaffa på huven, i form av en motorcyklist...
Vissa människor alltså. Visst längtar man efter att träffa dem i trafiken?
En insändare, bilist förstås och har antagligen kört prickfritt sen 1918, tycker det är orättvist att han fick en hastighetbot efter att ha blivit fotad av en fartkamera när han "tillfälligtvis hade uppmärksamheten på annat" och inte kunde hålla den lagstadgade hastigheten, när motorcyklister inte måste ha regskylt fram och därför kan köra så fort de vill.

Hans "tillfälliga brist på uppmärksamhet" kan mycket väl ha blivit en blaffa på huven, i form av en motorcyklist...
Vissa människor alltså. Visst längtar man efter att träffa dem i trafiken?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Ja, vad säger man...? Det är i såna lägen jag brukar öppna munnen för att börja förklara, sen fastnar jag med munnen på vid gavel när jag inser att jag inte vet var ska jag börja... och att oavsett vad jag säger så kommer det inte att gå in...adrian_vg skrev:En insändare, bilist förstås och har antagligen kört prickfritt sen 1918, tycker det är orättvist att han fick en hastighetbot efter att ha blivit fotad av en fartkamera när han "tillfälligtvis hade uppmärksamheten på annat" och inte kunde hålla den lagstadgade hastigheten, när motorcyklister inte måste ha regskylt fram och därför kan köra så fort de vill.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Kontakt:
Å ena sidan vill man förklara varför saker och ting är som de är, men å andra sidan vill nog inte den andra parten ta in det, för det är motorcyklisternas fel alltihop - precis som du säger.tersan skrev:Ja, vad säger man...? Det är i såna lägen jag brukar öppna munnen för att börja förklara, sen fastnar jag med munnen på vid gavel när jag inser att jag inte vet var ska jag börja... och att oavsett vad jag säger så kommer det inte att gå in...
Känns mer och mer som att man skulle behöva bli en mc-talibanfundamentalist och njuka alla bilister tills de inser sitt eget bästa...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===