Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#166 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Med min denna morgon nyinköpta grällt lysande gulfärgade reflexväst åker jag hem från jobbet idag. Kör in i en rondell. Väl inne i rondellen kör en kvinna med barn i bilen ut två meter rakt framför mig. Ställer mig på bromsen och får stopp en halvmeter från hennes dörr. Tutar argt. Ser henne rakt i ögonen, hennes tomma blick säger allt...

Vad mer är rimligt att göra? Vägverket anser att svaret på frågan är att utbilda motorcyklisterna mer.
Finns det inte julgransslingor 12volt med blinkande lampor i olika färger som man kan linda in sig i, så man ser ut som ett rullande tivoli.
Skämt åsido, man får köra på det viset att man förutsätter att alla andra i trafiken är helt intelligensbefriade och kan få för sig att hitta på de mest häpnadsväckande manövrar.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#167 Inlägg av Brother Wolf »

Hur gick det med västarna vi pratade om??

"Ser du mig nu, bildrulle"

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#168 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Hur gick det med västarna vi pratade om??

"Ser du mig nu, bildrulle"

BW
Blev inget av det så vitt jag vet. Funderar dock på att ägna mig åt lite syslöjd på min nya reflexväst denna helg. :D

Edit: Stryka-på-bokstäver rekommenderas. Detta var med en textiltuschpenna. Hoppas det retar nån bland våra bilist-"vänner"... :twisted:

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#169 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Med min denna morgon nyinköpta grällt lysande gulfärgade reflexväst åker jag hem från jobbet idag. Kör in i en rondell. Väl inne i rondellen kör en kvinna med barn i bilen ut två meter rakt framför mig. Ställer mig på bromsen och får stopp en halvmeter från hennes dörr. Tutar argt. Ser henne rakt i ögonen, hennes tomma blick säger allt...
:shock: Men... jag fattar inte... enligt insändare/inlägg hos t ex SMC så blir man i princip untouchable med en reflexväst. :? Stämmer inte det?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#170 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
:shock: Men... jag fattar inte... enligt insändare/inlägg hos t ex SMC så blir man i princip untouchable med en reflexväst. :? Stämmer inte det?
Möjligen i sina drömmar. Eller var detta ett ironiskt inlägg? :)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#171 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
Möjligen i sina drömmar. Eller var detta ett ironiskt inlägg? :)
Ja.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#172 Inlägg av Conseal »

En drulle till är upptäckt .. Var igår på väg till min syster med hela bilen fulla av familj. I en t-korsning så bestämmer sig en telefonpratande pickupchaffis att det är smidigare att prata i mobiltelefon och titta p åpassageraren än att följa stopplikt. Tur att bilen bakom kunde bromsa lika bra som jag.

Snubben reagerade inte ens på att alla kom mot honom , tvärnitade och tutade .. bara gled vidare. Siste idioten är inte född än.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
SGM
Medlem

#173 Inlägg av SGM »

adrian_vg skrev: Bild
...det är hög tid att börja hänga av viffern lite... :lol:
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#174 Inlägg av adrian_vg »

SGM skrev:...det är hög tid att börja hänga av viffern lite... :lol:
Går inte snabbt nog för det i grön och gul grupp, som jag håller till mest i. Räcker med att luta ut lite med överkroppen bara. :roll:

Det första som ryker när man blir instruktör(saspirant) är ens egen fokus på att göra rätt eftersom man kollar på deltagarna ist... Sen jag blev aspirant har jag skrapat mer på fotpinnepliggarna än någonsin innan. :gnissla
===

Användarvisningsbild
SGM
Medlem

#175 Inlägg av SGM »

adrian_vg skrev:
SGM skrev:...det är hög tid att börja hänga av viffern lite... :lol:
Går inte snabbt nog för det i grön och gul grupp, som jag håller till mest i. Räcker med att luta ut lite med överkroppen bara. :roll:

Det första som ryker när man blir instruktör(saspirant) är ens egen fokus på att göra rätt eftersom man kollar på deltagarna ist... Sen jag blev aspirant har jag skrapat mer på fotpinnepliggarna än någonsin innan. :gnissla
Nänä...jag blev intvingad i gul grupp i söndags (första-besöket-regeln på Rörken :roll: ), skrapade allt puckar då man fick lite fria varv.
Skrapar man pinnar är det hög tid att hänga av...det är ju bara ett konstaterande. :)

Men det syntes tydligt att instruktörerna åkte underliga spår...har fått mig att fundera över mina egna tankar på att hjälpa till lite på Hälla.

/J ursäktar OT't :lol:
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#176 Inlägg av adrian_vg »

SGM skrev:Nänä...jag blev intvingad i gul grupp i söndags (första-besöket-regeln på Rörken :roll: ), skrapade allt puckar då man fick lite fria varv.
Det är för din egen säkerhet. Har man inte kört en bana förut är det bra om man tar det lite lugnt först. Instruktörerna brukar flytta upp folk om det funkar bra. Om västarna är slut i högre grupper kan det dock vara lite svårt att göra. :?
SGM skrev: Skrapar man pinnar är det hög tid att hänga av...det är ju bara ett konstaterande. :)

Men det syntes tydligt att instruktörerna åkte underliga spår...har fått mig att fundera över mina egna tankar på att hjälpa till lite på Hälla.
Beror som sagt på att man ägnar mer tid åt att kolla deltagarna istf att köra snyggt själv. Det är därför det är inlagt egenträning också så man kan finslipa sitt eget körande.

Ibland kan instruktörerna också köra helt-i-helvete-oj-så-fel-spår-det-blev-övningar för att få fram en poäng till deltagarna. Det var kanske det du såg?

Tumregeln är dock att instruktörerna alltid ska köra "idealspåret". I de lägre grupperna är emellertid inte spårvalet huvudfokus, utan mer blick, sittställning och gaskontroll. Dessa måste in först, sen kan man få till finesserna.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#177 Inlägg av adrian_vg »

En helmysko grej hände mig igår. Skulle byta ut kolsyrepatronen till sodastreamern på Gränby Centrum i Uppsala igår. Medan jag stod på parkeringen och tog av hjälm mm kom en äldre man fram, vred sina händer och bad så mycket om ursäkt att han enl hans tycke kört ut lite väl tajt framför mig i en rondell alldeles i närheten. Han var så olycklig och ledsen när han sa att han kunde ha svurit på att jag satt på en "moppe" att han inte visste vart han skulle ta vägen.

Jag blev så paff att det enda jag kunde komma upp med var den inte så intelligenta kommentaren "det är lugnt". :roll:

Jag hade öht inte märkt att han kört ut framför mig, antar att jag vid det här laget är extremet luttrad...

På ett annat spår verkar jag ha blivit en paria bland andra motorcyklister; sen jag började använda min självlysande vägverksväst hälsar ingen motorcyklist tillbaka. Skillnaden är signifikant. Tror de att jag är polis och därför inte hälsar tillbaka? Silly season är definitivt här...
===

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#178 Inlägg av Conseal »

Känns väldigt lite som en bildrulletråd just nu .. åter till ämnet tack.

Idag på väg hemåt i köerna .. glider I kön och I filen genom fredhällstunneln när en j-a (ska inte gå in på mer om personen) väljer att byta fil över heldraget och utan blinkers. Tur att det inte gick fortare .. Idiotjävel!
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#179 Inlägg av Rerun »

På väg till jobbet i morse, i bil... (med xenon-ljus.)
Körde på större led med två filer i vardera riktning; låg i högerfil i skyltade 70 km/h, knappt någon trafik än. Närmar mig en korsning med trafikljus, som slår om till grönt. En ensam bil ligger i vänsterfil en bit framför mig, och kröp fram i väntan på grönt ljus. När han befinner sig mitt i korsningen kastar han sig plötsligt ut i höger körfält, väldigt obehagligt nära framför mig. Jag ställer mig på bromsen och medan ABS:en jobbar passar jag på att tuta för att göra föraren uppmärksam på att det där inte var uppskattat. Och då bromsar fanskapet! :shock:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#180 Inlägg av adrian_vg »

Och så var smekmånaden med varselväst och vit (polis)hjälm och den lilla respekten man fick där över...

Morgonens första incidenten involverade inte mig direkt, men återger den ändå:

Ska köra förbi ett obevakat övergångsställe på en trettioväg alldeles invid en förskola och ser att en kvinna och ett barn, antagligen på väg till skolan, precis ska till att gå över så jag saktar ner och rullar fram de sista tio metrarna eller så. Har en skåpbil bakom som också sett fotgängarna och saktar in. När kvinnan och barnet är halvvägs över vägen kommer en liten bil med man och barn i och kör om mig i långt över trettio! :shock:

Omkörning på obevakat övergångsställe är väl enl lag förbjudet? Att göra det i hög fart på en trettioväg, dessutom alldeles invid en förskola är helt korkat och föga genomtänkt...

Andra incidenten involverar mig direkt och en STOR lastbil med släp. Hade tankat alldeles innan och skulle iväg till jobbet. Kommer i rondellen precis utanför macken, har väl hunnit genom halva rondellen då nämnda lastbil också kör in; rakt framför mig! Båda tvärbromsar. Jag ser chaffisen i ögonen och han ser mig i ögonen. Jag börjar köra igen, och då gör han det också! Gaaah! Tvärbroms igen och han fortsätter... Fann för gott att stanna mitt i rondellen och vänta ut puckot... :gnissla

Hur i helskotta resonerar man när man gör så? Störst går först? I Sverige? Är mest van att sånt händer neråt Balkan och östeuropa på vägarna där...
===

Skriv svar