Smällt med djur nångång?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#46 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Tegfors skrev:jo visserligen men det känner till om rådjurets anatomi (har hållit i jägarexamenskurs) så är det "aningen" högre än ett mc däck så kroppen på rådjuret kommer träffa ungefär rakt över gafflarna under kåpan....
Trodde de var mindre än så. Måste ha sett rådjurskalvar...
Kid heter det om rådjur... älgen har kalv. Tegfors har rätt, framhjulet kommer att passera under buken, sen får man hela kroppen rätt över kåpan.

Det gäller att ta det lite försiktigt i områden där det kan tänkas springa ut djur på vägen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#47 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Kid heter det om rådjur... älgen har kalv. Tegfors har rätt, framhjulet kommer att passera under buken, sen får man hela kroppen rätt över kåpan.
Ursäkta mig då. Är inte direkt nån naturmänniska... Naturen är för mig nåt man åker snabbt igenom, förslagsvis på motorcykel eller i nödfall på en lämplig MTB. 8)
tersan skrev:Det gäller att ta det lite försiktigt i områden där det kan tänkas springa ut djur på vägen.

Har inte sett så mycket rådjur i Uppsala, förutom på höstarna ibland när de smyger sig in bland villaområdena och käkar äpplen i trådgårdarna. Annat var det medan jag bodde i Småland.

Fasaner finns det däremot tretton på dussinet av. Lustigt att man inte krockat med en sån än...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Kontakt:

#48 Inlägg av dman »

En kompis körde uppåt i landet på en krokig väg, med visiret uppe. Det gick ca i 70 km/h och in flög en liten fågel som kilade fast sig mellan örat och hjälmen. Kompisen fick smått panik, precis som fågeln som började picka och leva om. Trots att han saktade ner och lyckades hålla balansen slutade det hela med krock/avåkning. Kurviga vägar...
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#49 Inlägg av Conseal »

Igår när jag prickade rådjuret så var den någon på MC som prickade en älg på gamla strängnäsvägen... Älgen dog och mc-föraren bröt tydligen en arm elleer ngt .. blev lite glad när jag hörde det .. dvs för att det inte var jag som prickade älgen.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Kontakt:

#50 Inlägg av OsiS »

:)

Appropå klyva rådjur, står en sådant inlägg tidigare i denna tråd (sid1 tror jag det var)!

Hondaman
Medlem

#51 Inlägg av Hondaman »

Conseal skrev:Älgen dog och mc-föraren bröt tydligen en arm elleer ngt .. blev lite glad när jag hörde det ..
Inte kul, men föraren hade ändå tur om det gick så pass bra.
Älgar är STORA!
-- VFR 800 FI -99 --

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

OsiS skrev::)

Appropå klyva rådjur, står en sådant inlägg tidigare i denna tråd (sid1 tror jag det var)!
Excaliburs polare, sida 1, en bit ner på sidan.
===

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#53 Inlägg av Donner »

En fasan kom flygande från höger idag, rakt in i bromsskivan så fjädrarna yrde. Tror han dog faktiskt för det var nåt konstigt klet på gaffelbenet. Det small rätt bra kan jag säga, trodde framskärmen åkt i tusen bitar men hittade inga skador. Första djuret jag smäller med på hoj.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#54 Inlägg av Jimmy.S »

vet knappt om jag vill skriva detta då det låter sjukt efter era berättelser med getingar och fågel som flygit in i hjälmen, men det handlar om att min farsa var ute och åkte lite på sin honda, och det gick ju fint och var en varm go dag, så när han till slut svängde in på våran gata så skickade han upp visiret för att få in lite luft och tuffade fram i 20-30...

efter 50 meter in i på vägen så är det en kraftig uppförsbacke med staket på båda sidor (villaområde) och en del berg

mitt i backen så blir det iallafall precis svart/brunt och väldigt väldigt hårigt

smällen var ganska kraftfull och chockerande men han höll sig kvar i sadeln och fick tag i detta håriga helvete som han sa och höll fram en vettskrämd hare!!

antagligen så satt haren på en liten bergsknalle i ena trädgården och njöt av solen och blev väl vettskrämd när farsan kom och gjorde ett jätteskutt rätt ut mot vägen i huvudhöjd och hamnade i hjälmöppningen

Som tur var så gick det bra bortsett från en väldigt öm näsa

men tala om oväntat besök på hojen ;)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#55 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:smällen var ganska kraftfull och chockerande men han höll sig kvar i sadeln och fick tag i detta håriga helvete som han sa och höll fram en vettskrämd hare!!
Harstek till middag...! :lol:
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#56 Inlägg av tersan »

Måste nog ge Adrian delrätt här... http://kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx? ... id=5026409

Fast å andra sidan handlar artikeln om en Gåldwhing, vi diskuterar väl vad som händer i en krock mellan mc och djur här? :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#57 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Måste nog ge Adrian delrätt här... http://kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx? ... id=5026409

Fast å andra sidan handlar artikeln om en Gåldwhing, vi diskuterar väl vad som händer i en krock mellan mc och djur här? :wink:
Tänkte just det. När man kommer sättande med ett halvt ton motorcykel/kryssare har få djur på vägen nån chans... :roll: :D
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

På väg hem från vallokal på (tramp)cykel. Påkörd av en flock sparvar som plötsligt forsar fram ur ett buskage. Lite vingel och allmänt virr för nån sekund, men alla höll sig på benen. :roll: Nästan pinsamt...
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#59 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vallokal? ... Ja visst ja, kyrko :cEvil: val, men jag har ändå ingen rösträtt så skit samma :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#60 Inlägg av Sälle »

Jag krockade med ett rådjur den 1 april i år. Rådjuret var inte i närheten av att bli klyvt, lite päls satt kvar på bågen men huden på djuret hade inte spruckit och jag höll exakt 80 knyck när det smällde. Så för att klyva ett rådjur måste man nog hålla betydligt högre hastighet alt. vässa fronten på bågen.

Annars verkar det vara standard med brutet nyckelben och två revben när man krockar med rådjur i alla fall om man läser vad som skrivits tidigare i tråden.

http://picasaweb.google.com/micke.salls ... directlink

Skriv svar