Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#91 Inlägg av adrian_vg »

Mer info. Killarna på Racerepairs har nu provat och de enda de kan komma fram till är att det tätar bra med olja i cylindern eller vad de sa. Detta skulle tala för att det är kolvringarna som slitna, möjligen pga förre ägaren kört utan luftfilter. Det skulle även kunna vara att ringarna har bränts fast i spåren pga för lugn körning(??), och då skulle man ev om man har enorm tur kunna få loss dem om man varvar fullt på ettan, tvåan, bromsar, upprepar några gånger.

I vilket fall, det verkar vara kolvringarna som är bovarna i dramat.

Om ca tjugo minuter är de klara och då hämtar jag bågen.

Dessutom verkar det ha fattats skruvar till luftburken och ventilkåporna. :shock: Jag har aldrig haft av mer än locket till luftburken för att byta luftfilter, och ventilkåporna ger jag mig inte på då jag inte anser att jag är en tillräckligt kompetent mek att jag vet vad jag håller på med ur ventilsynvinkel. Summa summarum talar allt detta för att förre ägaren verkligen har varit en riktig jävla praktsopa. Vissa människor ska inte tillåtas hantera verktyg på fordon...!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#92 Inlägg av OsiS »

Suurt, får vi se imorgon då!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#93 Inlägg av TG »

Hur gick det?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#94 Inlägg av adrian_vg »

Detta är nån slags slutrapport. För tillfället iaf.
Tegfors skrev:Hur gick det?
Ok, relativt sett. De hittade fler fel... Ni vet det där jag skrev om slitna kolvringar och att förre ägaren kört utan filter?

När mekarna på Racerepairs skulle sätta tillbaka luftburken och trattarna på förgasarna i samma ordning som de plockades av, fast tvärtom, fann de när de skruvade att det dels fattades skruvar som skulla hålla fast trattarna i förgasarbryggan(?) och dels satt trattarna fel så att luftburken inte höll tätt mot underlaget. Resultat? Tjuvluft kom in i motorn. Under ca tolv års körning så har antagligen detta gjort att det kommit in damm och allt möjligt skit i cylindrarna och slitit på kolvringarna och antagligen repat cylindrarna också.

Förre ägaren var kort sagt en sopa. Vi spekulerade huruvida förre ägaren ville spara lite pengar genom att meka själv, och det gjorde han väl antagligen då. Synd bara att han inte satte tillbaka grejorna rätt. Det han sparade in då får jag betala nu. :(

I vilket fall kvarstår deras tips om att varva ur på ettan och tvåan några gånger och se om det hjälper kolvringarna att lossna ur spåren sas, om det nu är det som är fel. Bågen går jättebra just nu, men kommer nog att degradera så småningom. Skulle jag känna att den plötsligt skulle gå dåligt, så var det bara att stoppa och bli hämtad, för då är det kolvringarna som börjat nypa.

De är ganska säkra på att det är just kolvringarna (de hittade inga andra problem, ventilerna var ok), så de föreslog att bara byta ringarna och ev krysshona cylindrarna i vinter. Kompressionen är som sagt bra på två cyllar och dålig på de resterande. Taskig tätning i cylindrarna gör iaf att olja sugs upp i förbränningsrummet och ger taskig gång. Det har sugits upp så mycket olja att stiften blivit fläckade på biten utanför förbränningsrumemt... Möjligen måste förgasarna också göras ordentligt och riktigt rena inuti, men just nu är det så bra det kan bli.

Enda felet alltså, på snart 7000mil måste det väl antas vara ganska bra. Hade inte detta hänt nu hade motorn gått utan problem minst lika långt till.

Byta motor tyckte de inte lönade sig. Skulle bli billigare att bara byta kolvringar och hona, all felsökning har ju skett nu och inget förutom det nämnda (kolvringarna) verkar rimligt. Kompressionen var ju bra om man hade olja i cylindrarna. En mindre motorrenovering till vintern alltså.

Av detta kan man dra två slutsatser:

1. Vet man inte vad man håller på med, bör man ta det som en man (eller kvinna) och inse att man inte kan fixa det - ta det till proffsen på verkstad. Pula inte med saker du inte förstår. Detta är riktat till förre ägaren.

2. Kör aldrig utan luftfilter. Det är oerhört nerslitande på cylinderlopp och kolvringar. Kan bli ordentligt dyrt att fixa i efterhand.
Senast redigerad av adrian_vg den tor aug 20, 2009 22:10, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#95 Inlägg av Donner »

Aj så trist, det e drygt med såna fel. Är väl att klyva hela motorn när man skall byta ringar? Eller byta motor men hur vet man att den från skroten e frisk? Vintern är räddad eller?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#96 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Aj så trist, det e drygt med såna fel. Är väl att klyva hela motorn när man skall byta ringar? Eller byta motor men hur vet man att den från skroten e frisk?
Byta motor är inte aktuellt alls längre. Mätningarna de gjorde på nuvarande motorn talar för att den i övrigt är i mycket bra skick, ex kolvringar och ev cylindrar förstås. Att byta motorn skulle vara att byta ner sig tyckte jag att de sa.
Donner skrev:Vintern är räddad eller?
Inte för min del, men antagligen för Racerepairs. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#97 Inlägg av tersan »

Då håller vi tummarna för att det inte visar sig några andra fel när motorn plockas ner. Fast jag håller nog med verkstan, bättre att fixa kolvringarna på den motorn du har än att byta till en ny i okänt skick.

Hur mycket jobb är det att byta kolvringar på en VFR? Jag har ju mest skruvat bil, och där är det ett relativt simpelt jobb...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#98 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Hur mycket jobb är det att byta kolvringar på en VFR? Jag har ju mest skruvat bil, och där är det ett relativt simpelt jobb...
Tyckte de nämnde att motorn måste ur. Men iom att de vet vad som ska göras nu kommer det att gå betydligt snabbare (nå, relativt sett...).

Sitter inte ramen delvis fäst i cylindergodset på denna generation?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#99 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev: Tyckte de nämnde att motorn måste ur.
Vilket i så fall innebär att motorn måste klyvas och kolvarna med vevstakar måste plockas ur underifrån. Dvs. exakt samma som på min CBR600 som jag klyvt 2 motorer på nu i sommar!

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#100 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:
adrian_vg skrev: Tyckte de nämnde att motorn måste ur.
Vilket i så fall innebär att motorn måste klyvas och kolvarna med vevstakar måste plockas ur underifrån. Dvs. exakt samma som på min CBR600 som jag klyvt 2 motorer på nu i sommar!

Mvh!
// Niklas
De har hela vintern på sig isf... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#101 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev:
Avarage skrev:
adrian_vg skrev: Tyckte de nämnde att motorn måste ur.
Vilket i så fall innebär att motorn måste klyvas och kolvarna med vevstakar måste plockas ur underifrån. Dvs. exakt samma som på min CBR600 som jag klyvt 2 motorer på nu i sommar!

Mvh!
// Niklas
De har hela vintern på sig isf... ;-)
Det räcker med en eller max 2 dagar ELLER del av dag och en lååång natt!! :wink:

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#102 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:Det räcker med en eller max 2 dagar ELLER del av dag och en lååång natt!! :wink:

Mvh!
// Niklas
Kollade i mekhandboken. Motorn måste mycket riktigt tas ur ramen och splittas horisontellt. En del jobb om man säger så... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#103 Inlägg av adrian_vg »

Jag inbillar mig att min viffer går bättre längre nu, efter alla urvarvningar och ca en månad...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#104 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag inbillar mig att min viffer går bättre längre nu, efter alla urvarvningar och ca en månad...
Vi som kör italienskt (bil, i mitt fall) får tidigt lära oss vad en "italian tune-up" är... kort sagt innebär det att man åker iväg en rejäl sväng och kör sk-ten ur bilen! Allt sot i förbränningsrummen bränns då bort, allt mög i oljan dunstar, och bromsarna motioneras också...

Fordon mår bra av att användas! :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#105 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Jag inbillar mig att min viffer går bättre längre nu, efter alla urvarvningar och ca en månad...
Vi som kör italienskt (bil, i mitt fall) får tidigt lära oss vad en "italian tune-up" är... kort sagt innebär det att man åker iväg en rejäl sväng och kör sk-ten ur bilen! Allt sot i förbränningsrummen bränns då bort, allt mög i oljan dunstar, och bromsarna motioneras också...

Fordon mår bra av att användas! :wink:
Det kanske är så att jag kör för lugnt. :roll: Känns dock inte helt smidigt att varva 7000rpm på tvåan i stadstrafik, men om det är bra för motorn så... :lol:

Men den luktar bränd olja än. Tror att skadorna sen innan fortfarande är kvar på cylindervägg och/eller kolvringar samt ventilstyrningarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar