Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Hmm, ja, jo så kan man ju tolka det! Men så var inte min avsikt! Att hans motor gått sönder/krånglar är ju fakta! Men jämför man antalet rasade VFR-motorer som körts endast original med andra motorer från andra modeller/tillverkare får man i alla fall en känsla av hur driftsäkra de är.tersan skrev:
Du ser, både Avarage och Spinnin' Wheel säger att en VFR-motor inte går sönder. Är du verkligen säker på att den du har inte funkar som den ska?
Var nyfiken innan jag sålde min gamla så jag ringde runt och frågade på en beg. motor till min och kunde 1999 köpa en för mellan 6-8000kr och fick flera besked om att "den har legat på lager ett tag" vilket borde borga för en låg omsättning av motorer!
// Niklas
Tack!HondaHasse skrev:Fleninge Mc SkrotAvarage skrev:- ??? Satan också jag kommer inte ihåg namnet men firman ligger straxt utanför Ängelholm och är stora.
http://www.mcskrot.se/valkommen.htm
Jo, 13500kr låter lite mycket så till vida det inte är med förgasarbrygga och div. andra detaljer (startmotor, generator mm.). Jag fick bet. 6000kr för en CBR600F motor årsmodell -97 men då helt ren dvs. inga förgasare, ingen startmotor och ingen generator, de delarna flyttades över från min gamla motor.tersan skrev:Nu kan jag inte prisbilden på hojmotorer, men 13500 kr för en 13 år gammal motor av tämligen vanlig modell, med okänd historik... låter inte det lite mycket? Sen tillkommer en del kostnader för bytet också.
Mvh!
// Niklas
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Spontant tyckte jag samma sak. Men om man byter in sin gamla motor kommer man ju ner i pris en bit. I värsta fall bara 10% av värdet dock...tersan skrev:Hmm... och vad exakt innebär deras garanti?
Nu kan jag inte prisbilden på hojmotorer, men 13500 kr för en 13 år gammal motor av tämligen vanlig modell, med okänd historik... låter inte det lite mycket? Sen tillkommer en del kostnader för bytet också.
Dessutom 3000mil var det sagt, men ingen historik. Mysko...
Generellt sett, hur funkar det med exvis motorköp. Är historik inget som man normalt sett får ens från större demonterare som Spinnin' Wheel?
Senast redigerad av adrian_vg den tor aug 20, 2009 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Ventilerna på Gröna Faran ska ha kollats vid senaste servicen våren-2008 enl serviceboken, men med tanke på sakerna som uppdagats (hittills) kan det vara ogjort.Tommy Gsson skrev:Nu ska jag komma med dumma frågor, är ventilerna justerade?
Höll dom full gas vid kompprovet?
T.
Full gas? Ingen aning. Ska man ha det? Varför?
===
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Det är snarare en förutsättning. Kompprov görs med driftsvarm motor och fullt öppet gasspjäll. Annars får man inte rätt mätvärden.Avarage skrev:Hmm, här får du lära mig något nytt! Varför är det intressant?Tommy Gsson skrev: Höll dom full gas vid kompprovet?
T.
Om man har bra komp. vid låga varvtal men inte vid full gas vad innebär då det & vise versa?
Mvh!
// Niklas
Fast det där vet en kunnig verkstad... såvida de inte vill visa upp tokiga värden för att maskera ett annat fel eller ge sig själva mer jobb. (därmed inte sagt att just den här verkstaden gör sånt, det var bara ett allmänt yttrande)
VFR750F -92, grön
Driftsvarm motor = inga problem! Men varför fullgas?tersan skrev: Det är snarare en förutsättning. Kompprov görs med driftsvarm motor och fullt öppet gasspjäll. Annars får man inte rätt mätvärden.
Mängden bränsle/luft skiljer ju visserligen vid olika positioner på trotteln. Är det det som är orsaken? Dvs. att mängden (volymen) bränsle/luft blandning är högst vid fullgas jämfört med annan pos. på trotteln och därmed är det då max comp. uppstår?
Mvh!
// Niklas
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
En kompmätare mäter trycket i cylindern. Har du inte öppet spjäll så får du oftast inte in tillräckligt med luft... men har du fullt öppet spjäll så behövs det inte så många varv på startmotorn innan trycket är stabilt.Avarage skrev:Driftsvarm motor = inga problem! Men varför fullgas?tersan skrev: Det är snarare en förutsättning. Kompprov görs med driftsvarm motor och fullt öppet gasspjäll. Annars får man inte rätt mätvärden.
Mängden bränsle/luft skiljer ju visserligen vid olika positioner på trotteln. Är det det som är orsaken? Dvs. att mängden (volymen) bränsle/luft blandning är högst vid fullgas jämfört med annan pos. på trotteln och därmed är det då max comp. uppstår?
Mvh!
// Niklas
Sen ska man tänka på att en enkel kompmätare bara kan användas för att se skillnaden mellan olika cylindrar (och ev se om styrningar eller kolvringar är dåliga), att mäta det faktiska kompressionstrycket och dra några slutsatser av det är lite vanskligare.
VFR750F -92, grön
Beats me, det är sådana överraskningar man får ibland... frågan var dock pga för jag har råkat ut för nicasilbehandlade lopp (speciell härdning) ....De går inte hona dessa utan måste skickas iväg för behandling. Och det görs inte i sverige=dyrtadrian_vg skrev:Inte den blekaste. Brukar man ange sån info till slutanvändare, när man släpper en ny modell/motor?Mister skrev:]
Har du någon aning när VFR kom med nicasilbehandlade cylindrar?, vilket jag misstänker de nyare modellerna har.
Edit: Min googlesökning tycks antyda att VFR800 har nåt som kallas FRM; Fiber Reinforced Material edyl i cylindrarna. Kan det vara nicasil-behandlingen? Fast jag har aldrig hört någon kalla nickel-kisel-behandlingen för fibrer... (Nickel och kisel är metaller resp halvmetaller, såvide inte "ca" i nicasil är nåt fiberaktigt).
Sen rätt teknisklt intressant, om än dock surt, i tråden, det du har råkat ut för verkar rätt så unikt. Inte många har öppnat en viffermotor.

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Man kan ju även söka lite utanför Sveriges gränser.
Denna firma har jag handlat av förut. Tyvärr är hemsidan bara på tyska. Man kan maila på engelska och få svar. Ibland är dom lite sega med att svara, men dom har alltid svarat.
Vad jag kan se eller tror att jag ser är att det finns två motorer på lager:
1. 16245 km 469 eur
2. 417 km !!? 749 eur
När jag väl har förstått vad det är jag beställt därifrån, har leveransen varit snabb.
Kan ju vara en ide´ att kolla upp och höra sig för om status samt garantier.
http://www.teilweise-motorrad.de/gebrau ... sbeg=motor
Denna firma har jag handlat av förut. Tyvärr är hemsidan bara på tyska. Man kan maila på engelska och få svar. Ibland är dom lite sega med att svara, men dom har alltid svarat.
1. 16245 km 469 eur
2. 417 km !!? 749 eur
När jag väl har förstått vad det är jag beställt därifrån, har leveransen varit snabb.

/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
- adrian_vg
- Kontakt:
Trådarna jag läste det i handlade mest om att få ut mer effekt ur 800-motorn och att man därför vill borra upp motorn till ca 873cc eller däromkring. Jänkarna tycks vara väldigt inne på "cubes" av nån anledning.Mister skrev:Sen rätt teknisklt intressant, om än dock surt, i tråden, det du har råkat ut för verkar rätt så unikt. Inte många har öppnat en viffermotor.![]()
![]()
Så vitt jag förstod skulle både 750 och 800-modellerna kunna borras upp till 873cc, men kolvbyte var då aktuellt förstås.
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Tack för tipset!Ralsbo skrev:Man kan ju även söka lite utanför Sveriges gränser.
1. 16245 km 469 eur
2. 417 km !!? 749 eur
När jag väl har förstått vad det är jag beställt därifrån, har leveransen varit snabb.![]()
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Snackade just med Racerepairs. Kompressionen är låg på två cylindrar och de kollade ventilspelet på eget bevåg. Detta befanns vara ok, om än på gränsen, så det är inte det heller detta som är orsaken. De skulle iaf göra ett test till, dock oklart vad, och sen skruva ihop viffern till kl 19. Hämtar den idag alltså är det tänkt. Mysko i vilket fall. De spekulerade om ny motor, men ville göra det sista testet som sagt först. Mer info senare ikväll.
Vill också tacka officiellt alla som tipsat och föreslagit saker i denna tråd. Maken till stöd och krishjälp är oöverträffat! Tack alla!
Och det är inte utan att man börjar snegla åt Divids hoj som är till salu...
Vill också tacka officiellt alla som tipsat och föreslagit saker i denna tråd. Maken till stöd och krishjälp är oöverträffat! Tack alla!
Och det är inte utan att man börjar snegla åt Divids hoj som är till salu...
===
===