Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#61 Inlägg av Ralsbo »

Såg att dom hade 750cc VFR-motorer på Bike skroten sist jag var där.
http://www.biketrollhattan.se/demonteri ... honda.html
Skicket och priset på dessa vet jag inte, men det går ju att kolla upp.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#62 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag vet hur det känns... en anledning till att jag skruvar själv är att jag så gott som alltid blir förbannad när jag får tillbaka nåt jag lämnat in till s.k. proffs.
Racerepairs har hittills inte gjort mig besviken, annat än att komma som budbärare om förra mekens/ägarens misstag. Just det är inget jag kan vara sur på dem för. :? Man jag förstår din ståndpunkt. :)
tersan skrev: I övrigt lider jag med dig... enda trösten är att du när allt är över kommer att ha en hoj i betydligt bättre skick!
Min fru sa samma sak igår.

För övrigt tycks Spinnin' Wheel i Tumba ha en VFR750-motor från '96 med ca 3000mil under bältet. Kostar 13500kr minus ev inbyte av min gamla motor. Spinnin' Wheel säger "Alla motorer levereras med 1 månads garanti fr.o.m. att motorn tas i bruk. Priserna gäller för en motor utan förgasare, tändning, generator och startmotor, men i övrigt komplett. Ny olja och oljefilter följer med varje motor. Eventuellt kan vi ta din defekta motor i inbyte. Inbytespriset är ca. 10-30% av köpesumman, beroende på vad det är för fel på din motor."

En VFR800-motor är en intressant idé, men som Tyrannosaurus skriver, det är mycket som ska klaffa map ramfästen osv. Tror jag avskriver denna idé, även om jag skarpt gillar den. Tänk bara, en '97:a med insprutning! :D
Ralsbo skrev:Såg att dom hade 750cc VFR-motorer på Bike skroten sist jag var där.
http://www.biketrollhattan.se/demonteri ... honda.html
Skicket och priset på dessa vet jag inte, men det går ju att kolla upp.
Såg inga hela motorer i Excel-arken när jag kollade igår kväll. Men tack för tipset!
Senast redigerad av adrian_vg den tor aug 20, 2009 08:33, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#63 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:- Pushar även jag för leak-down test, man får veta mycket mer över vad det är. Ingen direkt komplicerad utrustning och ta en koll med detta med Racerepairs
Ska fråga om det. Motorn kommer i vilket fall inte att öppnas denna gång.
Mister skrev: Har du någon aning när VFR kom med nicasilbehandlade cylindrar?, vilket jag misstänker de nyare modellerna har.
Inte den blekaste. Brukar man ange sån info till slutanvändare, när man släpper en ny modell/motor?

Edit: Min googlesökning tycks antyda att VFR800 har nåt som kallas FRM; Fiber Reinforced Material edyl i cylindrarna. Kan det vara nicasil-behandlingen? Fast jag har aldrig hört någon kalla nickel-kisel-behandlingen för fibrer... (Nickel och kisel är metaller resp halvmetaller, såvide inte "ca" i nicasil är nåt fiberaktigt).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#64 Inlägg av Avarage »

Hmm, alltså öppna och fixa en motor med de fel du beskriver blir ofta rätt dyrt och man kan aldrig veta var det skall sluta pga. att man ser saker först när man har isär och mäter upp!

Billigaste alt. lär med all säkerhet vara att leta rätt på en beg. VFR 750-motor och stoppa i. Gör man dessutom service på den innan så har du en fräsch fungerande motor som rullar obehindrat i många sköna mil! Arbetstiden för att byta motor är dessutom något som en firma kan ge fast pris på eftersom man vet exakt vad som skall göras! Om man nu inte fixar det själv vill säga (rätt tråkigt faktiskt, har tvingast göra det 2 gånger i år på min CBR).

En annan lärdom att dra kn kanske också vara att original funkar! Don´t try to fix what´s not broken-typ, även om man bara vill ha fränare ljud/något mer effekt/lägre vikt! Nåväl, var och en gör som man själv vill men nog är det tråkigt med en krånglande motor!

Andra firmor som kan ha eg. motorer är:
- RN Mc-Service, Göteborg
- Bike, Trollhättan
- ??? Satan också jag kommer inte ihåg namnet men firman ligger straxt utanför Ängelholm och är stora.

Lycka till!
// Niklas

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#65 Inlägg av tersan »

Avarage skrev:...Billigaste alt. lär med all säkerhet vara att leta rätt på en beg. VFR 750-motor och stoppa i. Gör man dessutom service på den innan så har du en fräsch fungerande motor som rullar obehindrat i många sköna mil! ...

En annan lärdom att dra kn kanske också vara att original funkar! Don´t try to fix what´s not broken-typ, även om man bara vill ha fränare ljud/något mer effekt/lägre vikt!...
Problemet blir att säkerställa att den nya begagnade motorn man köper är i bättre skick än den befintliga... annars står man där med två (eller ännu fler) motorer i behov av helrenovering. Fast om säljaren går med på kompprov och kanske leak-downtest, samt kan visa upp servicehistorik så har man nog garderat sig så långt det är möjligt.

Din lärdom håller jag med om. Fast ibland råkar man ut för ingenjören vars valspråk är "if it ain't broken, take it apart to find out why"... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#66 Inlägg av adrian_vg »

Har hört av mig till Spinnin' Wheel om VFR-motorn och dess skick. Får se vad de säger.

Fast om det bara är den ena cylindern på den befintliga motorn, så kanske det inte blir så dyrt ändå. Får se vad Racerepairs säger senare idag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#67 Inlägg av Avarage »

tersan skrev:
Avarage skrev:...Billigaste alt. lär med all säkerhet vara att leta rätt på en beg. VFR 750-motor och stoppa i. Gör man dessutom service på den innan så har du en fräsch fungerande motor som rullar obehindrat i många sköna mil! ...

En annan lärdom att dra kn kanske också vara att original funkar! Don´t try to fix what´s not broken-typ, även om man bara vill ha fränare ljud/något mer effekt/lägre vikt!...
Problemet blir att säkerställa att den nya begagnade motorn man köper är i bättre skick än den befintliga... annars står man där med två (eller ännu fler) motorer i behov av helrenovering. Fast om säljaren går med på kompprov och kanske leak-downtest, samt kan visa upp servicehistorik så har man nog garderat sig så långt det är möjligt.

Din lärdom håller jag med om. Fast ibland råkar man ut för ingenjören vars valspråk är "if it ain't broken, take it apart to find out why"... :wink:
Absolut, dock har jag inte hört om en enda VFR-motor som varit trasig så det BORDE finnas ett gäng beg. motorer från kraschade hojar på mc-skrotarna runt om i landet. Om inte finns garanterat i England!

Att göra komp.prov räcker långt och det är ju en enkel koll att göra och kräver ju inte att motorn är monterad!

Dessutom har man garanti en månad från att motorn är uppstartad varför det kanske vore bäst att försöka få det fixat redan innan hösten så du kan verifiera att den är ok och framför allt om inte har du hela vintern på dig att byta en gång till!;-)

Tror inte du behöver vara så orolig för att stå med två motorer som behöver renoveras fast jag vet ju inte!

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#68 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Har hört av mig till Spinnin' Wheel om VFR-motorn och dess skick. Får se vad de säger.

Fast om det bara är den ena cylindern på den befintliga motorn, så kanske det inte blir så dyrt ändå. Får se vad Racerepairs säger senare idag.
Spinnin' Wheel säger att viffermotorn de har är i bra skick och inget ska behöva bytas då "modellen är känd för sin tålighet". Får som sagt se vad Racerepairs säger om fixen idag och utgå från det om det blir en ny motor eller inte.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#69 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:Absolut, dock har jag inte hört om en enda VFR-motor som varit trasig[...]
Min verkar ju vara det. 8-)

Det måste dock sägas, för alla som googlar och hamnar här, att problemen jag beskriver ovan definitivt inte är typfel utan fel som uppkommit av att förre ägaren och/eller meken varit en total sopa och gravt misshandlat motorn. Alla motorer kan råka ut för detta om man missköter dem.
Senast redigerad av adrian_vg den tor aug 20, 2009 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#70 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev:
Spinnin' Wheel säger att viffermotorn de har är i bra skick och inget ska behöva bytas då "modellen är känd för sin tålighet". Får som sagt se vad Racerepairs säger om fixen idag och utgå från det om det blir en ny motor eller inte.
Årsmodell?
Mil?
Oljeförbrukning?

Som refferens kan ju användas min gamla -89:a som började dra MAX 0,1 lit olja /1000mil vid i runda slängar 18500 mil och den drog inte mer vid 22 500 mil när jag sålde den. Servicearna var skötta UNGEFÄR efter boken (långt ifrån exemplariskt) och oljan var halvsyntet Catrol GPS från den var ny!

Lycka till!
// Niklas

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#71 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
adrian_vg skrev:Har hört av mig till Spinnin' Wheel om VFR-motorn och dess skick. Får se vad de säger.

Fast om det bara är den ena cylindern på den befintliga motorn, så kanske det inte blir så dyrt ändå. Får se vad Racerepairs säger senare idag.
Spinnin' Wheel säger att viffermotorn de har är i bra skick och inget ska behöva bytas då "modellen är känd för sin tålighet". Får som sagt se vad Racerepairs säger om fixen idag och utgå från det om det blir en ny motor eller inte.
Du ser, både Avarage och Spinnin' Wheel säger att en VFR-motor inte går sönder. Är du verkligen säker på att den du har inte funkar som den ska? :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#72 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:
adrian_vg skrev:
Spinnin' Wheel säger att viffermotorn de har är i bra skick och inget ska behöva bytas då "modellen är känd för sin tålighet". Får som sagt se vad Racerepairs säger om fixen idag och utgå från det om det blir en ny motor eller inte.
Årsmodell?
Mil?
Oljeförbrukning?

Som refferens kan ju användas min gamla -89:a som började dra MAX 0,1 lit olja /1000mil vid i runda slängar 18500 mil och den drog inte mer vid 22 500 mil när jag sålde den. Servicearna var skötta UNGEFÄR efter boken (långt ifrån exemplariskt) och oljan var halvsyntet Catrol GPS från den var ny!

Lycka till!
// Niklas
Spinnin' Wheel säger "Vi har ej servicehistorik, kompressionsprov är meningslösa på motorer som varit still över ett par veckor.".

Motorn är från en 96:a som gått ungefär 3000mil. Inget nämns om oljeförbrukningen och Spinnin' Wheel verkar dra sig för att säga nåt mer specifikt om skicket på motorn mer än det jag återgett ovan om "tålighet" och att "kompressionsprov är meningslösa".

Antagligen har de inte öppnat den eller kollat den alls annat än att gå på den vanliga devisen att viffermotorer är outslitliga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#73 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Du ser, både Avarage och Spinnin' Wheel säger att en VFR-motor inte går sönder. Är du verkligen säker på att den du har inte funkar som den ska? :wink:
:lol:

Önsketänkande är i nuläget inte helt praktiskt eller användbart. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#74 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Avarage skrev:
adrian_vg skrev:
Spinnin' Wheel säger att viffermotorn de har är i bra skick och inget ska behöva bytas då "modellen är känd för sin tålighet". Får som sagt se vad Racerepairs säger om fixen idag och utgå från det om det blir en ny motor eller inte.
Årsmodell?
Mil?
Oljeförbrukning?

Som refferens kan ju användas min gamla -89:a som började dra MAX 0,1 lit olja /1000mil vid i runda slängar 18500 mil och den drog inte mer vid 22 500 mil när jag sålde den. Servicearna var skötta UNGEFÄR efter boken (långt ifrån exemplariskt) och oljan var halvsyntet Catrol GPS från den var ny!

Lycka till!
// Niklas
Spinnin' Wheel säger "Vi har ej servicehistorik, kompressionsprov är meningslösa på motorer som varit still över ett par veckor.".

Motorn är från en 96:a som gått ungefär 3000mil. Inget nämns om oljeförbrukningen och Spinnin' Wheel verkar dra sig för att säga nåt mer specifikt om skicket på motorn mer än det jag återgett ovan om "tålighet" och att "kompressionsprov är meningslösa".

Antagligen har de inte öppnat den eller kollat den alls annat än att gå på den vanliga devisen att viffermotorer är outslitliga.
Hmm... och vad exakt innebär deras garanti?

Nu kan jag inte prisbilden på hojmotorer, men 13500 kr för en 13 år gammal motor av tämligen vanlig modell, med okänd historik... låter inte det lite mycket? Sen tillkommer en del kostnader för bytet också.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#75 Inlägg av HondaHasse »

Avarage skrev:- ??? Satan också jag kommer inte ihåg namnet men firman ligger straxt utanför Ängelholm och är stora.
Fleninge Mc Skrot
http://www.mcskrot.se/valkommen.htm

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Skriv svar