adrian_vg skrev:Viffern inlämnad på ombestyckning igår. Ska bli klart under dagen. Passade också på att be snubbarna byta vätska och lufta bromsarna och kopplingen. Vätskan har en disktinkt mörk färg...

En smärre katastrof är kontentan efter dagens samtal med mekarna på Racerepairs.... En kort summering av dagens händelser, jag hämtade inte viffern idag, utan det blir imorgon torsdag ist. Lämnade iaf stället, hjälm mm på plats, så kan jag cykla ut och köra hem sen. Bilen är på verkstad för service. Saker blev lite komplicerade på mer än ett sätt denna vecka.
Dagens händelser i detalj enligt nedan:
Framåt tretiden ringde en av killarna från Racerepairs mig på jobbet, harklade sig och började med att säga att det inte ser så ljust ut...
Till att börja med, det satt originalmunstycken i gasarna. Förre ägaren har alltså inte bytt dessa i samband med monteringen av K&N-filtret. Vidare visade det sig att förre ägaren eller dennes mek har haft av kopparna på förgasarna och gjort nåt och sedan monterat på kopparna igen samt använt packningslim...

Uppenbarligen har man inte litat på att gummiringen som redan sitter där ska hålla tätt av nån anledning.
Resultatet av packningslimmet var att det sköljts runt en del i förgasarna och täppt till här och var. Mekarna på Racerepairs berättade att de därför inte hunnit med att ombestycka viffern under de planerade tre-fyra timmarna, eftersom de först varit tvungna att få bort allt klet medelst tryckluft och skrap.
I samband med att de kollat stiften hade de också kollat kompen i höger bakre cylinder. Värdet där visade sig skilja uppåt femton procent (tio procent skillnad är för mycket generellt sett) mot de andra tre cylindrarna. Huruvida det berodde på att packningslim kommit in och gjort nåt med kolvringarna eller inte alt ventilstyrningen, kunde de uttala sig om utan att demontera toppen. När jag väl var på plats hos dem i verkstaden visade de mig det högra bakre tändstiftet som var helt igenkoksat nu och de propsade på att byta alla fyra så kan jag iaf få ut ca 100-200mil till i år.
I vilket fall, planen för tillfället är att de kollar kompressionen på alla andra cylindrarna till imorgon och ser om det är någon mer cylinder som är urspunkad. De sätter också i nya större munstycken, och går upp till 135 i ett första steg (något av en chansning, men en intelligent gissning som det sades), vilket verkar vara en generell standardökning man gör om man byter till öppnare luftfilter och slipon. På så vis kommer förhoppningsvis de "bra" cylindrarna att gå bättre och den högre bakre cyllen får gå fett som fanken bäst den vill till oktober och slutet av säsongen ungefär. Motorn kommer inte att gå optimalt, men någotsånär är iaf tanken.
Efter säsongsavslutningen kommer jag att lämna in viffern över vintern till Racerepairs och så får de göra en smärre motorrenovering med honing av cylindrar, kolvringsbyte och ventilstyrningar om så behövs fram till mars-april. Detta kommer att blir dyrt, men de mer eller mindre lovade att ha en avbetalningslösning i gång tills dess.
Jag vet inte hur uppenbart det är, men jag är rätt fäst vid min viffer. Med tanke på kostnaden alltså... En totalkostnad på ca 5500kr nu plus 10-15kkr för vintermeket för en mc värd kanske 35kkr är på gränsen sas.
Enda positiva jag kan se i det hela är att förgasarna inte verkar ha råkat ut för gegg av bensinen som varit kvar i kopparna över vintern. En liten, liten antydan till kristaller men inte mer än så.
Fö undrar jag vad i helvetet förre ägaren och/eller meken tänkte på... Packningslim...??! Vad mer kan man vänta sig? Motorn trillar ur ramen??

Ju mer jag tänker på det, ju mer känns det som att den ifyllda serviceboken är en förfalskning. Inte kan väl en motorfirma, eller ens en hobbymek, göra ett så uruselt jobb väl? En standard hobbymek av genomsnitt tar väl inte ens mig veterligen av förgasarkopparna för att göra nånting, då det är alldeles för avancerat och trångt på en viffer.
För att runda av, på förmiddagen idag var jag orolig för att det skulle vara nåt seriöst fel med min älskade Gröna Fara, nu är jag mest förbannad...