Japp, det kan hända!?Tyrannosaurus skrev:Det är startmotorkopplingen du tänker på, helt säkert.

Men det har det! Jag känner till minst 3 fall och kan namnge ägarna samt regnr om så skulle behövas på 2 av dessa.Tyrannosaurus skrev: Men jag har aldrig hört talas om att det har hänt på varken VF eller VFR.

Men inte på VFR:en för där sitter ingen tändplatta eller något annat heller, annat än motorkåpan, som hindrar skruvarna. Tyvärr är de korta nog att lossna helt!Tyrannosaurus skrev: På min dåvarande hoj hade skruvarna i stort sett skruvat ur sig helt men kom inte längre eftersom tändplattan höll kvar dom.

Japp, anser jag med! Lite underligt bara att man valt att inte göra det redan från fabrik!Tyrannosaurus skrev: ..., men dom ska loctitas (gör ren gängorna från olja först med t.ex. Bräkleen) och momentdras.
Sorry, men så är tyvärr fallet! Om det är ett lika vanligt förekommande problem som likriktaren är väl att ta i men det är åt minstånde tillräckligt vanligt för att en Hondaverkstad värt namnet ganska tidigt i felsökningen påpekar att det KAN vara dessa skruvar! Kenneth´s Mc i Gbg kom upp med detta som möjligt orsak omedelbart när jag presenterade missljudet 1996.Tyrannosaurus skrev: Men som sagt så tror jag inte det problemet finns på VF/VFR.
Vad jag vill ha sagt är att det är lätt att kontrollera och konsekvenserna om det ÄR det och en bult lossnar vida överstiger besväret att checka upp det!
Mvh!
// Niklas