Vanliga "fel"

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Avarage
Medlem
Kontakt:

#16 Inlägg av Avarage »

Tyrannosaurus skrev:Det är startmotorkopplingen du tänker på, helt säkert.
Japp, det kan hända!? :roll:
Tyrannosaurus skrev: Men jag har aldrig hört talas om att det har hänt på varken VF eller VFR.
Men det har det! Jag känner till minst 3 fall och kan namnge ägarna samt regnr om så skulle behövas på 2 av dessa. ;-) Båda dessa hojar (årsmodell -88 resp. -89) hände det vid ung. samma körsträcka vilket var mellan 9-10 000mil (kopplingslamellerna samt stålskivorna byttes vid 10 053 mil).
Tyrannosaurus skrev: På min dåvarande hoj hade skruvarna i stort sett skruvat ur sig helt men kom inte längre eftersom tändplattan höll kvar dom.
Men inte på VFR:en för där sitter ingen tändplatta eller något annat heller, annat än motorkåpan, som hindrar skruvarna. Tyvärr är de korta nog att lossna helt! :cry:
Tyrannosaurus skrev: ..., men dom ska loctitas (gör ren gängorna från olja först med t.ex. Bräkleen) och momentdras.
Japp, anser jag med! Lite underligt bara att man valt att inte göra det redan från fabrik!
Tyrannosaurus skrev: Men som sagt så tror jag inte det problemet finns på VF/VFR.
Sorry, men så är tyvärr fallet! Om det är ett lika vanligt förekommande problem som likriktaren är väl att ta i men det är åt minstånde tillräckligt vanligt för att en Hondaverkstad värt namnet ganska tidigt i felsökningen påpekar att det KAN vara dessa skruvar! Kenneth´s Mc i Gbg kom upp med detta som möjligt orsak omedelbart när jag presenterade missljudet 1996.

Vad jag vill ha sagt är att det är lätt att kontrollera och konsekvenserna om det ÄR det och en bult lossnar vida överstiger besväret att checka upp det!

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem

#17 Inlägg av KLACKEN »

Njaaa inte som ett"skorrande" utan ett mera distinkt "knack knock" sound liasom. Om vi ska vara lite onomapoetiska så låter det typ "tock tock tock tock tock tock".. TOCK är väldigt bra beskrivning av ljudet :)
1/2 V4

Avarage
Medlem
Kontakt:

#18 Inlägg av Avarage »

KLACKEN skrev:Njaaa inte som ett"skorrande" utan ett mera distinkt "knack knock" sound liasom. Om vi ska vara lite onomapoetiska så låter det typ "tock tock tock tock tock tock".. TOCK är väldigt bra beskrivning av ljudet :)
:claugh

Sorry, men beskrivningen blir faktisk rolig i skrift och påminne rmig om en händelse på jobbet för säkert 15 år sedan.

Vi jobbade på en serviceavdelning för stora industrimaskiner när en kund med problem ringer in, B. svarar och kunden säger följande:

- När vi trycker på knappen X låter maskinen så här ..---...-.-...-.- (kunden visslar i telefonluren en massa toner upp och ner, låter ung. som ett flipperspel ;-)).

(B) Uppfattar det roliga med en gång och lägger luren lite åt sidan och vinkar alla oss andra, som bara sitter och väntar på att telefonerna skall ringa. Vi samlas allihop vid B.:s telefon där högtalaren slås på medan B. åter igen tar luren:

(B.) Ursäkta mig men jag är aningen tveksam vad det kan vara så om du kan försöka återge det en gång till. Kunden visslar med stor inlevelse medan vi viker oss dubbla utan att skratta högt! :-D

Och för de mer finkänsliga läsarna kan tilläggas att vi redan från början visste vad felet var och att kunden fick snabb och professionell hjälp efter att vi skrattat färdigt! :D

Föresten, sa jag vilket företag jag jobbar på!? :lol:

Mvh!
// Niklas

Skriv svar