Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Men med tanke på att det fräser om alla rören nu skulle jag tro att du har gnista, mer troligt att det är fel bränsleblandning som gör att stiftet koksar igen, brukar märkas mest när man startar eller gasar på hårt för då belastas gnistan mest och hoppar över i sockeln istället,
Om man kör lugnt, tror du Mälaren runt skulle funka? :?

@Tersan: Ska nog läsa på lite först, får se om jag river ner bitarna och kollar. Alt slår jag som sagt i mer lacknafta och hoppas på det bästa. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#32 Inlägg av adrian_vg »

Ska ta viffern till Racerepairs om ca en timme och köra den i deras bromsbänk. Ska sen diskutera vad man kan göra åt bestyckningen. Bänkningen kostar 700kr numera. Återkommer med rapport.
Senast redigerad av adrian_vg den fre aug 14, 2009 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#33 Inlägg av Tommy Gsson »

OK. Ska inte vara någon fara att köra om inte stiften ser värre ut än dom gör, vi ska ju inte vrålköra då gäller det på mycket mer.
I rengöringsvätska så brukar jag rekommendera red oil:s som jag har bra mycket positivare erfarenhet av än STP m.m. Har även en annan som jag inte kommer ihåg vad den heter som funkar hyfsat.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#34 Inlägg av Rerun »

Jag använde Red Line SI-1 på min förra hoj, när den hade skräp i fuggarna och lågfartsmunstyckena satte igen. Fick det rekommenderat av en båtmekare (riktiga båtar, då) som hade testat lite olika produkter och upplevt Red Line som bäst.
En "chockbehandling" gjorde susen för min moppe.
Bild
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Ska ta viffern till Racerepairs om ca en timme och köra den i deras bromsbänk. Ska sen diskutera vad man kan göra åt bestyckningen. Bänkningen kostar 700kr numera. Återkommer med rapport.
Har varit hos Racerepairs nu. Diagnosen var den att "din motorcykel går jättefett"! :shock: Bänken visade ca 83hk på bakhjulet som bäst. :? Lite blårök vid gasavsläpp vid 11000rpm, men antagligen inget att bry sig om, ett "skönhetsfel" som killarna sa.

Bild

På onsdag ska killarna på Racerepairs bestycka om den. Där rök skatteåterbäringen... Även om det kommer att kosta en del, känns det iaf bra att ha en huvudsaklig orsak till varför viffern går som den gör.

Själv undrar jag vad i helvete förre ägaren pysslat med egentligen. :x :gnissla
Senast redigerad av adrian_vg den fre aug 14, 2009 16:04, redigerad totalt 2 gång.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#36 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Jag använde Red Line SI-1 på min förra hoj, när den hade skräp i fuggarna och lågfartsmunstyckena satte igen. Fick det rekommenderat av en båtmekare (riktiga båtar, då) som hade testat lite olika produkter och upplevt Red Line som bäst.
En "chockbehandling" gjorde susen för min moppe.
[...]
Juste! Vem säljer sånt i Sverige då?

Edit: Ignorera, Mekonomen tycks ha det. Åker och handlar direkt.

Edit2: Köpt och ihällt. Får verka under morgondagen! :D Dyrt var det; 160kr för en flaska... :shock: Men håller det vad det lovar får det vara så.
===

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#37 Inlägg av Mister »

Gick då visst lite fett....

Hursomhelst, när det gäller "tillsatsmedel" så är det lite av min personliga tro att det funkar som placebo-medel. Dock är redline som nämns ovan ett crem'e dela crem'e märke.

Hade jag varit i dina skor, med de problem du verkar tidigare har haft, samt ska slanta lite pengar på bänkning och nybestyckning så hade jag gjort en ultraljudstvätt på förgasarn. (ultraljudstvätt har ibland mekaniska verkstäder, verktygsmakare o dyl). Då slipper man borsta, handtvätta mm samt blir gott resultat.

Btw, din bänkgraf var inget vidare. Supernyfiken vilket resultat ombestyckningen kommer att göra på förgasarviffer. So please, släng upp resultatet senare.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Gick då visst lite fett....
Visst är det lite skumt? Med tanke på hur ljusa stiften var, tycker man att de skulle vara lite gråare eller brunare...

Fö hade jag en plan om den skulle ha gått för magert; jag skulle byta ut K&N-filtret mot ett vanligt i papper som en sorts temporär lösning. Men tji... Ska jag ändå låta bestycka om den, kan K&N-filtret få vara kvar i.
Mister skrev: Hursomhelst, när det gäller "tillsatsmedel" så är det lite av min personliga tro att det funkar som placebo-medel. Dock är redline som nämns ovan ett crem'e dela crem'e märke.
Med tanke på priset, måste den vara bra... :roll:
Mister skrev: Hade jag varit i dina skor, med de problem du verkar tidigare har haft, samt ska slanta lite pengar på bänkning och nybestyckning så hade jag gjort en ultraljudstvätt på förgasarn. (ultraljudstvätt har ibland mekaniska verkstäder, verktygsmakare o dyl). Då slipper man borsta, handtvätta mm samt blir gott resultat.
Ville inte gå så långt (än). Killarna på Racerepair började föreslå honing av cylindrar, byte av kolvringar osv, men jag tyckte att vi skulle gå en gyllene medelväg och bara bestycka om den till en början.

Dessutom tycker jag att tio procent av hojens värde, att betala till en verkstad för en fix, är lite för mycket. Allt har sitt pris.
Mister skrev:Btw, din bänkgraf var inget vidare. Supernyfiken vilket resultat ombestyckningen kommer att göra på förgasarviffer. So please, släng upp resultatet senare.
Den ska gå bättre sen, efter ombestyckningen, får man väl hoppas.
95 hästar eller 100 eller tom mer(!) spelar mindre roll, bara motorn går som den ska, dvs jämt och fint. Bågen är trots allt tolv år gammal, en hel del krut har väl försvunnit med åren.

Ska hålla tråden uppdaterad i takt med att jag får mer info från Racerepairs.

PS. Ska jag byta upp mig map viffer i framtiden kommer det att bli en med insprutning. Är tydligen MYCKET enklare att "bestycka" om dessa. DS.
===

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem

#39 Inlägg av KLACKEN »

PS. Ska jag byta upp mig map viffer i framtiden kommer det att bli en med insprutning. Är tydligen MYCKET enklare att "bestycka" om dessa. DS.

Kanske en vfr 1200 :wink:http://www.motorrad.se/?nid=245
Senast redigerad av KLACKEN den fre aug 14, 2009 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
1/2 V4

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#40 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Fö hade jag en plan om den skulle ha gått för magert; jag skulle byta ut K&N-filtret mot ett vanligt i papper ...
Den planen behöver du inte överge. Det är svårt att dosera olja och då kan filtret bli lite väl tätt. Det verkar som att ett K&N-filter kan göra mer motstånd än ett halvsk!tigt pappersfilter.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#41 Inlägg av Tommy Gsson »

När jag hade min Bold'or så hade jag K&N, köpte rengöringsgrejer och olja på spray för filtret. Gjorde hela proceduren enligt instruktionerna och startade hojen, startade och tvärdog, tog loss filtrena och då startade den på en gång. Tog sprayflaskan och sprayade i handen, det var som klisterolja. Ny rengöring och kronans smörjolja 042 och den gick som ett spjut.
T.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Fö hade jag en plan om den skulle ha gått för magert; jag skulle byta ut K&N-filtret mot ett vanligt i papper ...
Den planen behöver du inte överge. Det är svårt att dosera olja och då kan filtret bli lite väl tätt. Det verkar som att ett K&N-filter kan göra mer motstånd än ett halvsk!tigt pappersfilter.
Gjorde bara ett par, tre svep och pumpningar med oljan på filtret. Enl manualen som följde med i recharge-kitet skulle man ha på sparsamt med olja.

@Gsson: Råkade faktiskt spreja på handen jag höll filtret med, och den kändes inte speciellt klistrig. När hände det där med din Bold'or? Tänkte om de ändrat nåt med oljan sen dess.
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#43 Inlägg av Tommy Gsson »

Fick nog helt enkelt filterolja till någon annan typ av filter :wink:
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#44 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Fick nog helt enkelt filterolja till någon annan typ av filter :wink:
Hah! Inte med den stora K&N-loggan på!
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#45 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:Fick nog helt enkelt filterolja till någon annan typ av filter :wink:
Eller kedjeolja :wink:
adrian_vg skrev:Hah! Inte med den stora K&N-loggan på!
K&N:s filterolja är röd och väldigt tunn. Det finns också filterolja för skumgummifilter som är lite klibbigare men inte klistrig utan snarare trådig. Jag använder sån själv.

Jaja, jag vet att jag har predikat att man inte behöver filterolja :wink: . Men jag kör med högtalarfront som filter och det har ett genomsläpp (inget motstånd alls) som får K&N att verka tätt. Därför tar jag på lite olja, inga stora mängder utan bara sprayar på lite på ytan.

Det funkar perfekt, är skitbilligt och tål bensinångor och avfettning.
Trodde att det var min egen uppfinning, men icke. LHL Motor-Henning informerade mig om att det används flitigt inom racing.
Kan tillägga att det inte finns något K&N originalersättningsfilter till min hoj vilket kan bero på att den har skumgummifilter som original, men betydligt tätare skumgummi än det som sitter i nu.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar