Vanliga "fel"

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Vanliga "fel"

#1 Inlägg av blacken »

Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1548
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

I princip allt.... :lol:


Laddningsregulatorn och nån klocka annars rätt säkert, det är ju en V4:a 8) ....
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#3 Inlägg av TG »

I denna tråd står det vad folk gjort....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vanliga "fel"

#4 Inlägg av tersan »

blacken skrev:Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..
Det finns lite köpguider i Fakta-delen här på forumet.

Vet inte om det finns några vanliga fel, förutom krånglande laddningsregulator som relativt många tycks drabbas av.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vanliga "fel"

#5 Inlägg av blacken »

tersan skrev:
blacken skrev:Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..
Det finns lite köpguider i Fakta-delen här på forumet.

Vet inte om det finns några vanliga fel, förutom krånglande laddningsregulator som relativt många tycks drabbas av.
Jo jag har sett den, men min knarr har ett ibland intermetent och ibland ständigt "knack,tock,knockigt" ljud på tomgång som upphör när man drar in kopplingen. Är dock inte så orolig för det, för den har haft det "felet" i ca: 3 år nu. Är mest nyfiken om det finns andra som har liknande upplevelser med sina VFR, skulle gärna vilja veta vad exakt det är..

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#6 Inlägg av KLACKEN »

Jag har samma knackande på min,försvinner helt när man tar in koppling,
mindre ljud när den är varm.Någon som vet vad det är :?:
1/2 V4

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.

Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#8 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse :lol:
Korrigering: "Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat är tyst i jämförelse" :wink:

Fast egentligen borde man inte lyssna på eller köra italienska fordon, det uppstår alldeles för lätt ett begär som är svårt att ta sig ur med plånboken i behåll. Fråga mig, jag vet... :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#9 Inlägg av Göingen »

tersan skrev:Fråga mig, jag vet... :roll:
Ja, vad vet du om att bränna (för mycket) stålar på italienskt?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

Göingen skrev:
tersan skrev:Fråga mig, jag vet... :roll:
Ja, vad vet du om att bränna (för mycket) stålar på italienskt?
Hur var det nu nån sa på VFR Meet: alla trådar spårar ur efter 8 inlägg... :wink:

Nåja, jag är inne på min 28:e Alfa nu. Första köptes två månader efter att körkortet var klart, sen dess har jag lagt massor av timmar i garaget och byggt upp en rejäl samling verktyg och servicelitteratur... dessutom fastnade jag i banåkningsträsket vilket också är ganska ansträngade för plånbok och kalender. För att inte tala om vad ett förhållande med italienskor (endast fordon för min del...) för med sig: mat, dyra viner, grappa, semesterresor till hemlandet etc etc...

Att köra Honda VFR innebär ett lyckligt och bekymmersfritt liv... (se där, jag kom tillbaka till topic iallafall...) :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#11 Inlägg av lakrissmurfen »

Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.

Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse :lol:
Skönt att få en förklaraing då jag också har kännt samma sak. Slipper jag ta den till Honda centret här i Prag. Dock för mig är det bara på morgonen när jag startar hojen när motorn är kall, försvinner helt efter att motorn blivit varm
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#12 Inlägg av Avarage »

Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.

Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse :lol:
Svårt att avgöra på en beskrivning av ett ljud via text. Men jag kommer omedelbart att tänka på 3st. skruvar som håller ? (kommer tyvärr inte ihåg vad den kallas men det är en cylindrisk liten sak) den sitter innanför höger motorkåpa (samma sida som kopplingen) snett nedanför kopplingskorgen. Den skall sitta fast med 3st. M6 skruvar som har en tendens att lossna (har hänt även på kompisars hojar).

Lossar en/flera av dessa kan ni själva föreställa er vad som kan hända med tanke på att man i samma utrymme också har en roterande kopplingskorg. Jag hade med andra ord varit lite smått orolig.

Felet är dock oerhört enkelt att åtgärda även med en permanent lösning. Vill man inte bta/fylla på olja eftersåpt lutar man hojen en aning åt vänster (tag hjälp av en kompis). Lossa därefter samtliga skruvar som håller motorkåpan. Lossa sedan försiktigt kåpan (kan behöva knackas på, har man otur har man sönder papperspackningen då måste/bör den bytas ELLER packningsmassa användas). Skruva sedan fast samtliga 3st. skruvar enl. rek. åtdragningsmoment. En permanent lösning får man om man applicerar gänglåsning (räcker med normalstark ex. Loctite 242/243). Skruva sedan tillbaks alltihop. Arbetet tar max 10 min (förutom sidokåpan som måste lossas först).

Lycka till!
// Niklas

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

lakrissmurfen skrev:Dock för mig är det bara på morgonen när jag startar hojen när motorn är kall, försvinner helt efter att motorn blivit varm
Då skulle du höra hur min låter vid kallstart. Först tyst, sen blir det ett rytmiskt knackade som försvinner när den blir varm :?
Vet inte vad det är, låter som ventilknack men jag tror inte att det är det utan något annat :?: . Ingen aning vad det är, men den går bra.
Avarage skrev:
Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.

Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse :lol:
Svårt att avgöra på en beskrivning av ett ljud via text. Men jag kommer omedelbart att tänka på 3st. skruvar som håller ? (kommer tyvärr inte ihåg vad den kallas men det är en cylindrisk liten sak) den sitter innanför höger motorkåpa (samma sida som kopplingen) snett nedanför kopplingskorgen. Den skall sitta fast med 3st. M6 skruvar som har en tendens att lossna (har hänt även på kompisars hojar).

Lossar en/flera av dessa kan ni själva föreställa er vad som kan hända med tanke på att man i samma utrymme också har en roterande kopplingskorg. Jag hade med andra ord varit lite smått orolig.

Felet är dock oerhört enkelt att åtgärda även med en permanent lösning. Vill man inte bta/fylla på olja eftersåpt lutar man hojen en aning åt vänster (tag hjälp av en kompis). Lossa därefter samtliga skruvar som håller motorkåpan. Lossa sedan försiktigt kåpan (kan behöva knackas på, har man otur har man sönder papperspackningen då måste/bör den bytas ELLER packningsmassa användas). Skruva sedan fast samtliga 3st. skruvar enl. rek. åtdragningsmoment. En permanent lösning får man om man applicerar gänglåsning (räcker med normalstark ex. Loctite 242/243). Skruva sedan tillbaks alltihop. Arbetet tar max 10 min (förutom sidokåpan som måste lossas först).

Lycka till!
// Niklas
Det är startmotorkopplingen du tänker på, helt säkert.
Jag har också råkat ut för det på en tidigare hoj, CB750KZ -79 (första med dubbelkam). Det lät som ett motorras på gång. Men jag har aldrig hört talas om att det har hänt på varken VF eller VFR.

Anledningen till att bultarna lossnade var de slag som kunde uppstå när startmotorkopplingen någon gång kuggade över. Det är iofs inga problem, men det fick bultarna att lossna och på CB750/900/1100 som jag vet hade det problemet satt tändplattan på vänster sida utanför startmotorkopplingen.
På min dåvarande hoj hade skruvarna i stort sett skruvat ur sig helt men kom inte längre eftersom tändplattan höll kvar dom.

I övrigt stämmer det du skriver, men dom ska loctitas (gör ren gängorna från olja först med t.ex. Bräkleen) och momentdras. Men som sagt så tror jag inte det problemet finns på VF/VFR. När ljudet dessutom tystnar när man drar in kopplingen så är det med 99% sannolikhet kopplingskivorna som vibrerar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#14 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.

Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse :lol:
Njaaa inte som ett"skorrande" utan ett mera distinkt "knack knock" sound liasom. Om vi ska vara lite onomapoetiska så låter det typ "tock tock tock tock tock tock"..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.

Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse :lol:
Njaaa inte som ett"skorrande" utan ett mera distinkt "knack knock" sound liasom. Om vi ska vara lite onomapoetiska så låter det typ "tock tock tock tock tock tock"..
Men det tystnar när du drar in kopplingen (?)

Som "Avarage" sa är det "svårt att avgöra på en beskrivning av ett ljud via text".
Kan ju kanske lyssna på den vid tillfälle... Jag kommer vara på Helmerträffen hos Huddinge MCK fr.o.m. fredag nästa vecka. troligen innan också.
Kom gärna dit en sväng. Det är bara att fråga efter Robban, alla vet vem jag är :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar