Vanliga "fel"
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vanliga "fel"
Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..
I princip allt....
Laddningsregulatorn och nån klocka annars rätt säkert, det är ju en V4:a
....

Laddningsregulatorn och nån klocka annars rätt säkert, det är ju en V4:a

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Re: Vanliga "fel"
Det finns lite köpguider i Fakta-delen här på forumet.blacken skrev:Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..
Vet inte om det finns några vanliga fel, förutom krånglande laddningsregulator som relativt många tycks drabbas av.
VFR750F -92, grön
Re: Vanliga "fel"
Jo jag har sett den, men min knarr har ett ibland intermetent och ibland ständigt "knack,tock,knockigt" ljud på tomgång som upphör när man drar in kopplingen. Är dock inte så orolig för det, för den har haft det "felet" i ca: 3 år nu. Är mest nyfiken om det finns andra som har liknande upplevelser med sina VFR, skulle gärna vilja veta vad exakt det är..tersan skrev:Det finns lite köpguider i Fakta-delen här på forumet.blacken skrev:Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..
Vet inte om det finns några vanliga fel, förutom krånglande laddningsregulator som relativt många tycks drabbas av.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse
Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Korrigering: "Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat är tyst i jämförelse"Tyrannosaurus skrev:Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse

Fast egentligen borde man inte lyssna på eller köra italienska fordon, det uppstår alldeles för lätt ett begär som är svårt att ta sig ur med plånboken i behåll. Fråga mig, jag vet...

VFR750F -92, grön
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Hur var det nu nån sa på VFR Meet: alla trådar spårar ur efter 8 inlägg...Göingen skrev:Ja, vad vet du om att bränna (för mycket) stålar på italienskt?tersan skrev:Fråga mig, jag vet...

Nåja, jag är inne på min 28:e Alfa nu. Första köptes två månader efter att körkortet var klart, sen dess har jag lagt massor av timmar i garaget och byggt upp en rejäl samling verktyg och servicelitteratur... dessutom fastnade jag i banåkningsträsket vilket också är ganska ansträngade för plånbok och kalender. För att inte tala om vad ett förhållande med italienskor (endast fordon för min del...) för med sig: mat, dyra viner, grappa, semesterresor till hemlandet etc etc...
Att köra Honda VFR innebär ett lyckligt och bekymmersfritt liv... (se där, jag kom tillbaka till topic iallafall...)

VFR750F -92, grön
- lakrissmurfen
- Medlem
Skönt att få en förklaraing då jag också har kännt samma sak. Slipper jag ta den till Honda centret här i Prag. Dock för mig är det bara på morgonen när jag startar hojen när motorn är kall, försvinner helt efter att motorn blivit varmTyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Svårt att avgöra på en beskrivning av ett ljud via text. Men jag kommer omedelbart att tänka på 3st. skruvar som håller ? (kommer tyvärr inte ihåg vad den kallas men det är en cylindrisk liten sak) den sitter innanför höger motorkåpa (samma sida som kopplingen) snett nedanför kopplingskorgen. Den skall sitta fast med 3st. M6 skruvar som har en tendens att lossna (har hänt även på kompisars hojar).Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Lossar en/flera av dessa kan ni själva föreställa er vad som kan hända med tanke på att man i samma utrymme också har en roterande kopplingskorg. Jag hade med andra ord varit lite smått orolig.
Felet är dock oerhört enkelt att åtgärda även med en permanent lösning. Vill man inte bta/fylla på olja eftersåpt lutar man hojen en aning åt vänster (tag hjälp av en kompis). Lossa därefter samtliga skruvar som håller motorkåpan. Lossa sedan försiktigt kåpan (kan behöva knackas på, har man otur har man sönder papperspackningen då måste/bör den bytas ELLER packningsmassa användas). Skruva sedan fast samtliga 3st. skruvar enl. rek. åtdragningsmoment. En permanent lösning får man om man applicerar gänglåsning (räcker med normalstark ex. Loctite 242/243). Skruva sedan tillbaks alltihop. Arbetet tar max 10 min (förutom sidokåpan som måste lossas först).
Lycka till!
// Niklas
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Då skulle du höra hur min låter vid kallstart. Först tyst, sen blir det ett rytmiskt knackade som försvinner när den blir varmlakrissmurfen skrev:Dock för mig är det bara på morgonen när jag startar hojen när motorn är kall, försvinner helt efter att motorn blivit varm

Vet inte vad det är, låter som ventilknack men jag tror inte att det är det utan något annat

Det är startmotorkopplingen du tänker på, helt säkert.Avarage skrev:Svårt att avgöra på en beskrivning av ett ljud via text. Men jag kommer omedelbart att tänka på 3st. skruvar som håller ? (kommer tyvärr inte ihåg vad den kallas men det är en cylindrisk liten sak) den sitter innanför höger motorkåpa (samma sida som kopplingen) snett nedanför kopplingskorgen. Den skall sitta fast med 3st. M6 skruvar som har en tendens att lossna (har hänt även på kompisars hojar).Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Lossar en/flera av dessa kan ni själva föreställa er vad som kan hända med tanke på att man i samma utrymme också har en roterande kopplingskorg. Jag hade med andra ord varit lite smått orolig.
Felet är dock oerhört enkelt att åtgärda även med en permanent lösning. Vill man inte bta/fylla på olja eftersåpt lutar man hojen en aning åt vänster (tag hjälp av en kompis). Lossa därefter samtliga skruvar som håller motorkåpan. Lossa sedan försiktigt kåpan (kan behöva knackas på, har man otur har man sönder papperspackningen då måste/bör den bytas ELLER packningsmassa användas). Skruva sedan fast samtliga 3st. skruvar enl. rek. åtdragningsmoment. En permanent lösning får man om man applicerar gänglåsning (räcker med normalstark ex. Loctite 242/243). Skruva sedan tillbaks alltihop. Arbetet tar max 10 min (förutom sidokåpan som måste lossas först).
Lycka till!
// Niklas
Jag har också råkat ut för det på en tidigare hoj, CB750KZ -79 (första med dubbelkam). Det lät som ett motorras på gång. Men jag har aldrig hört talas om att det har hänt på varken VF eller VFR.
Anledningen till att bultarna lossnade var de slag som kunde uppstå när startmotorkopplingen någon gång kuggade över. Det är iofs inga problem, men det fick bultarna att lossna och på CB750/900/1100 som jag vet hade det problemet satt tändplattan på vänster sida utanför startmotorkopplingen.
På min dåvarande hoj hade skruvarna i stort sett skruvat ur sig helt men kom inte längre eftersom tändplattan höll kvar dom.
I övrigt stämmer det du skriver, men dom ska loctitas (gör ren gängorna från olja först med t.ex. Bräkleen) och momentdras. Men som sagt så tror jag inte det problemet finns på VF/VFR. När ljudet dessutom tystnar när man drar in kopplingen så är det med 99% sannolikhet kopplingskivorna som vibrerar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Njaaa inte som ett"skorrande" utan ett mera distinkt "knack knock" sound liasom. Om vi ska vara lite onomapoetiska så låter det typ "tock tock tock tock tock tock"..Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Men det tystnar när du drar in kopplingen (?)blacken skrev:Njaaa inte som ett"skorrande" utan ett mera distinkt "knack knock" sound liasom. Om vi ska vara lite onomapoetiska så låter det typ "tock tock tock tock tock tock"..Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Som "Avarage" sa är det "svårt att avgöra på en beskrivning av ett ljud via text".
Kan ju kanske lyssna på den vid tillfälle... Jag kommer vara på Helmerträffen hos Huddinge MCK fr.o.m. fredag nästa vecka. troligen innan också.
Kom gärna dit en sväng. Det är bara att fråga efter Robban, alla vet vem jag är

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal