Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm
Min VFR svårstartad när den är varm eller mycket varm, efter tex ett bankörningspass, eller nån timmes konstant stadskörning. Dvs den startar inte om den får stå en eller ett par minuter efter ett hett pass. Startmotorn går runt, men motorn tänder inte på första försöket alltså. Den brukar dock starta (hacka igång) på andra försöket med full gas och några sekunders startmotorkörning. Då brukar det också kännas en stark bensinlukt. Känns som om förgasarna flödat ordentligt...
Om viffern får stå, säg en halvtimme efter stopp, brukar den alltid starta på första försöket med lite gas.
Är detta ett känt problem, eller bara min viffer? Och vad kan startsvårigheterna bero på??
Om viffern får stå, säg en halvtimme efter stopp, brukar den alltid starta på första försöket med lite gas.
Är detta ett känt problem, eller bara min viffer? Och vad kan startsvårigheterna bero på??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
För tight ventilspel kan göra göra motorer svårstatade, när den är varma
Men troligen som ovan mig säger.
Enkel diagnos går ju göra via tänsdtiftsfärgen ifall den går för fett.
Se bilder hur det ska se ut och inte:
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... log.html#1
Men troligen som ovan mig säger.
Enkel diagnos går ju göra via tänsdtiftsfärgen ifall den går för fett.
Se bilder hur det ska se ut och inte:
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... log.html#1
Senast redigerad av Mister den mån aug 10, 2009 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vred upp tomgångsskruven så att viffern går på 1500rpm när den är helt genomvarm. Ingen större skillnad. Fast igår på Rörken gick den lättare att starta efter korta stopp med motorn av, speciellt mot kvällningen när det blev lite svalare i luften...Rerun skrev:Skulle kunna vara en produktegenskap...
Antar att du borde kunna vrida upp tomgången med 100-200 nånting rpm, så får du mer luft till fuggarna.
@Mister: Ska kolla tändstiften igen. Vill ändå lyfta på tanken och kolla bensinslangarna i samband med att jag monterar mina nya tyska styrändpluggar.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
tersan skrev:Ånglås nånstans? Kanske en olyckligt dragen bensinslang gör att det blir för varmt när inte fartvinden kyler?

Bensinslangen jag bytte drog jag på samma ställe som den gamla satt på. De andra slangarna är där de är, och som jag antar är standarddragningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tvättade det och la på ett tunt oljelager för ca en månad sen. Tror du det är genomskitat redan?Rerun skrev:Hur mår luftfiltret?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det kan vara svårt att få på sådär precis lagom med olja... Sen kör du väl en hel del på grus med?adrian_vg skrev:Tvättade det och la på ett tunt oljelager för ca en månad sen. Tror du det är genomskitat redan?Rerun skrev:Hur mår luftfiltret?
När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Njae... Bara en knapp kilometer ungefär en gång i veckan till och från Rörken. Inte mer än så, antar att det inte räknas som "en hel del"?Rerun skrev:Det kan vara svårt att få på sådär precis lagom med olja... Sen kör du väl en hel del på grus med?

Lite smygande faktiskt, skulle jag tro. Precis efter att jag rengjort filtret och bytt bränslefilter gick ju viffern som ett troll.Rerun skrev:När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
A/F problem eller inte, men iom det du skriver så verkar det vara A/Fadrian_vg skrev:Lite smygande faktiskt, skulle jag tro. Precis efter att jag rengjort filtret och bytt bränslefilter gick ju viffern som ett troll.Rerun skrev:När/hur uppkom problemet? Är det något du levt med hela tiden sen du köpte Viffern, kom det plötsligt, eller har det smugit sig på på sistone?
Ang Reruns frågeställning med ditt problem, så lite förtydligande, har du haft startproblem tidigare som har blivit värre nu än innan när motorn är riktigt varm.
En följdfråga, som möjigtvis bara är kuriosa, när justerade du ventilerna senast?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har inte haft startproblem annat än första starten på våren. Startproblem av denna grad har kommit smygande nu under sensommaren.Mister skrev:A/F problem eller inte, men iom det du skriver så verkar det vara A/F
Ang Reruns frågeställning med ditt problem, så lite förtydligande, har du haft startproblem tidigare som har blivit värre nu än innan när motorn är riktigt varm.
Jag har aldrig gjort det medan viffern varit i min ägo. Men enligt servicemanualen har det gjorts av den tidigare ägaren våren 2008. Har på känn att jag borde låta kolla upp ventilspelet...Mister skrev:En följdfråga, som möjigtvis bara är kuriosa, när justerade du ventilerna senast?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ska göra. Regnade idag, så det blev inget, men imorgon så... Återkommer!Rerun skrev:När du ändå ska titta på stiften, kolla på choken med, så att den går tillbaka helt.
Edit: Lyfte på tanken idag och kollade luftfiltret; såg ok ut. Kollade också bensinfiltret, som också såg bra ut. Kollade sen tändstiften i bakre cylinderraden, vilket inte verkade så ok. Höger bakre cylinder såg ut som en blandning av 1, 2 och 23 på länken http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... log.html#1. Dvs en blandning av lite oljigt och lite ljusgrått på vardera halvan av mittelektroden.
Vänster bakre cylinder såg i det närmaste ny ut (jag bytte ju stiften i våras); vit med en mindre antydan till ljusgrått, inga som helst antydningar till rester så vitt jag kunde se. Såg ut som tändstiftet till vänster i grafen på http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... p?mode=nml.
Främre cylinderraden skippade jag, hade ingen lust att åbäka mig med kåpan och kylaren.

I vilket fall antyds på länken att det kan vara nåt tändningsproblem. Lät iaf motorn gå varm några minuter och sprutade sen vatten med en sprejflaska på alla avgasrören närmast cylindern. På alla avgasrören fräste det bra om vattnet, utom just höger bak. Det var varmt om det röret, men det fräste inte.
Känns som om motorn bara går på tre cylindrar?
Överdriven chockning verkar det inte vara då den andra cylindern såg bra ut, dito slitna kolvringar och ventilsyrningar. Motorn drar i det närmaste ingen olja heller, vilket talar för att det inte är nåt slitet i motorn.
Nån som kan råda mig om vad man gör nu? Har inte den blekaste om hur man går vidare.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tänkte mäta lite på tändspolarna till bakre cylinderraden för att se om de är ok, men det rann ut i sanden för att jag inte har den blekaste om vad primary och secondary coils är för något.
Kan ni reda ut detta?
Edit: Ignorera, hittade det. Honda Common Service Manual rockar fett. Få se om jag kan omsätta instruktionerna i praktiken....
Kan ni reda ut detta?
Edit: Ignorera, hittade det. Honda Common Service Manual rockar fett. Få se om jag kan omsätta instruktionerna i praktiken....
- Bilagor
-
- capture_2009-08-13_10.00.02_cropped_459x600.jpg (46.01 KiB) Visad 16794 gånger
Senast redigerad av adrian_vg den tor aug 13, 2009 09:13, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!