VFR750 med ojämn effektuttag vid konstant vartal. [FIXAT]
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR750 med ojämn effektuttag vid konstant vartal. [FIXAT]
Hej.
Har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Har läst några trådar och fått lite tips, men jag har inte kommit i mål med problemet.
Har en VFR750 -96:a som tappar orken för någon kort sekund för att sedan komma med effekt när jag växlar ner för att gasa på i hastigheter (100 -). Det känns som bensin skulle ta slut för en 1/4dels sekund.
Senast jag var ute och åkte och låg på ca 5000 varv uppförde sig hojen som han gick på 3 cylindrar för att sedan börja gå alla och sedan ner på 3 igen. Lägger jag mig på högre varvtal kommer orken igen,
På tomgång går den som en klocka.
Jag har kollat bensinfilter, luftfilter, slangar, nipplar till uttagen för synk. Har kollat kablar till tändspole och även tändstiften.
Dessa satt fast men väldigt löst, behövde inte mkt kraft för att lossa dem. Dock har jag inte kontrollerat om det sitter rätt stift. Någon som har bra tipps på märke och vilken typ?
Tänkte om någon hade mer tipps innan jag skruvar ihop hojen för att testköra den igen.
Har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Har läst några trådar och fått lite tips, men jag har inte kommit i mål med problemet.
Har en VFR750 -96:a som tappar orken för någon kort sekund för att sedan komma med effekt när jag växlar ner för att gasa på i hastigheter (100 -). Det känns som bensin skulle ta slut för en 1/4dels sekund.
Senast jag var ute och åkte och låg på ca 5000 varv uppförde sig hojen som han gick på 3 cylindrar för att sedan börja gå alla och sedan ner på 3 igen. Lägger jag mig på högre varvtal kommer orken igen,
På tomgång går den som en klocka.
Jag har kollat bensinfilter, luftfilter, slangar, nipplar till uttagen för synk. Har kollat kablar till tändspole och även tändstiften.
Dessa satt fast men väldigt löst, behövde inte mkt kraft för att lossa dem. Dock har jag inte kontrollerat om det sitter rätt stift. Någon som har bra tipps på märke och vilken typ?
Tänkte om någon hade mer tipps innan jag skruvar ihop hojen för att testköra den igen.
Senast redigerad av mator den tis okt 06, 2009 19:00, redigerad totalt 1 gånger.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR750 med ojämn effektuttag vid konstant vartal.
Standardstift för VFR efter '93 är enligt servicemanualen (s 1-14)
* NGK CR9EH9
* Nippon Denso (ND) U27FER9
Elektrodavståndet ska vara 0,8-0,9mm.
Om du inte redan har den, rekommenderas en servicemanual du kan ha som referens. Finns en att hämta på http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/. Håll till godo.
HTH.
PS. Spekulation: Kan det vara bensinpumpen som inte hinner med att reagera på tryckförändringen och pumpa mer bensin vid gaspådrag i högre hastigheter? DS.
* NGK CR9EH9
* Nippon Denso (ND) U27FER9
Elektrodavståndet ska vara 0,8-0,9mm.
Om du inte redan har den, rekommenderas en servicemanual du kan ha som referens. Finns en att hämta på http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/. Håll till godo.
HTH.
PS. Spekulation: Kan det vara bensinpumpen som inte hinner med att reagera på tryckförändringen och pumpa mer bensin vid gaspådrag i högre hastigheter? DS.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kan ha det, men inte nödvändigtvis.mator skrev:Om man byter till effektljuddämpare men inte byter nålar. Kan det ha någon inverkan på dålig gång?
Monterade ett slipon i våras. För nån månad sen började min viffer gå dåligt varvid jag först bytte bensinfilter, varvid den gick bättre. SKulle byta luftfilter sen också men upptäckte att det satt ett K&N-filter i, så jag lämnade tillbaka luftfiltret och bytte mot tvättmedel och filterolja som jag gjorde rent filtret med, varvid hojen gick som ett troll efteråt.
Jag personligen har inte bytt varken munstycken eller nålar på min. Det kan hända att förre ägaren bytt munstycken iom med det öppnare luftfiltret, men som sagt inget jag bytt själv efter montering av slipon.
Tumregeln, som jag läst mig till på forumet, är att bara öppnare filter, eller bara slipon, inte automatiskt gör att man måste byta munstycken.
Om man byter till slipon och öppnare luftfilter, bör man åtminstone kolla förbränningen om man har en förgasarmodell.
Med insprutning på hojen behöver man inte göra nåt, då insprutningsdatorn kan kompensera för detta. Åtminstone enl info på K&N:s webbsajt.
Senast redigerad av adrian_vg den fre aug 07, 2009 22:10, redigerad totalt 3 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Prova och sätt ihop den först så ska du se att den går som en klocka.mator skrev:Haha. Rolig kille. Bara för att din går bättre.stefan skrev:Lacka om den till svart.
//Ckom över på en fika och låna ut din bensinpump vetja... Annars syns vi på söndag.
Nu till hojen.
Om man byter till effektljuddämpare men inte byter nålar. Kan det ha någon inverkan på dålig gång?
Ni är välkommna på söndag om ni vill köra ner till ÖA.
Stefan
CBR 600rr -07
Jag har inget vanligt pappersfilter utan det sitter ett filter med stålgaller med filter inuti. kan det vara ett k&n-filter. (fan vad jag känner mig kass med denna fråga Confused )adrian_vg skrev:Om man byter till slipon och öppnare luftfilter, bör man åtminstone kolla förbränningen om man har en förgasarmodell.mator skrev:Om man byter till effektljuddämpare men inte byter nålar. Kan det ha någon inverkan på dålig gång?
Sliponet är av modellen micro.
När jag kontrollerade mina stift såg dessa nästan nya ut, De kan ju vara bytta innan jag köpte hojen, men jag tycker att de borde se lite mer brända ut. kan detta tyda på att jag har en lite för bra förbränning på hojen.
Tyckte att bränslefiltret inte såg så skitigt ut, men det är ju småpengar att byta. Så det tar jag nog och byter ut.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kolla bilderna och förstoringarna på http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 009-07-10/. Liknar det otvättade gråsvarta filtret det du har? Gör det det, så har du antagligen ett "evighetsfilter" som du bara tvättar av och oljar in lätt. Kan rekommendera K&N's Recharge kit som innehåller tvätt- och oljesprej.mator skrev:Jag har inget vanligt pappersfilter utan det sitter ett filter med stålgaller med filter inuti. kan det vara ett k&n-filter.
Det röda luftfiltret i påsen är ett engångs-pappersfilter som jag returnerade när jag insåg att jag faktiskt hade ett tvättbart K&N-filter.
Inget att skämmas för. Man måste börja nånstans; alla är vi barn i början.mator skrev:(fan vad jag känner mig kass med denna fråga Confused )

De kan vara nya, men kan också betyda att du har bra förbränning. Om du följer länken nedan kan du se exempel på hur tändstift bör se ut normalt sett samt vissa feltyper.mator skrev: När jag kontrollerade mina stift såg dessa nästan nya ut, De kan ju vara bytta innan jag köpte hojen, men jag tycker att de borde se lite mer brända ut. kan detta tyda på att jag har en lite för bra förbränning på hojen.
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... aqread.asp
Om allt är ok, ska stiftet vara ljust till lätt mörkgrått.
Kan ju inte skada. Gör dock inte samma misstag som jag; kolla bensinslangen så att den inte är sprucken och hammal. Min gick av vid klämman på en BKK-körning...mator skrev: Tyckte att bränslefiltret inte såg så skitigt ut, men det är ju småpengar att byta. Så det tar jag nog och byter ut.
Bränslefiltret jag bytte ut och som syns på bilderna ovan, var extremsmutsigt. Man bör normalt inte vänta så länge innan byte.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för snabba svar.
Mina tändstift såg ut som första bilden, men mkt renare. Borde vara rätt så nya stift med andra ord.

jag har inte det röda pappfiltret utan det ser mer ut som det gråa, Letade efter ett K&n märke, men jag letade troligtvis för dåligt, eller så är det en kopia
Ska byta bränslefilter och sätta på originaldämparen och därefter provköra hojen. Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
Mina tändstift såg ut som första bilden, men mkt renare. Borde vara rätt så nya stift med andra ord.

jag har inte det röda pappfiltret utan det ser mer ut som det gråa, Letade efter ett K&n märke, men jag letade troligtvis för dåligt, eller så är det en kopia

Ska byta bränslefilter och sätta på originaldämparen och därefter provköra hojen. Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ingen orsak. Det är därför forumet finns.mator skrev:Tack för snabba svar.

Ingen fara på taket med andra ord.mator skrev: Mina tändstift såg ut som första bilden, men mkt renare. Borde vara rätt så nya stift med andra ord.
Finns ju en mängd tillverkare, men om du har ett metallnät och nåt tunnt bomullsaktigt, så är det antagligen ett evighetsfilter.mator skrev: jag har inte det röda pappfiltret utan det ser mer ut som det gråa, Letade efter ett K&n märke, men jag letade troligtvis för dåligt, eller så är det en kopia
Filtret ska vara rätt tunt och flimsigt. Man bör därför inte peta med hårda föremål i det när man ska peta ut fluglik, grässtrån odyl.mator skrev: Ska byta bränslefilter och sätta på originaldämparen och därefter provköra hojen. Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
Senast redigerad av adrian_vg den sön aug 09, 2009 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hmm är verkligen det filtret inoljat??? Man ska inte kunna se genom det. Innan du monterar ihop det så spraya ordentligt med filterolja.mator skrev: Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
Tror fortfarande att det bara var något tillfälligt så ut och blås ur den nu.
//S
CBR 600rr -07
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det ska inte vara så mycket, det ska iaf inte drypa om det. Några lätta sprejningar jämt fördelat över ytan räcker.stefan skrev:Hmm är verkligen det filtret inoljat??? Man ska inte kunna se genom det. Innan du monterar ihop det så spraya ordentligt med filterolja.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jaha.
Nu har jag monterat ihop hojen och provkört den med originalljuddämparen.
jag tyckte att hojen gick bättre, jag hade inte samma fel där det kändes att hojen alternerade att gå på 3 eller 4 cylindrar.
Däremot gjorde hojen ett dipp vid 7000 varv när jag gasade upp från 5000 till 11000. Kändes som han inte fick nog med bränsle för att sedan trycka på igen.
Aldrig får man vara nöjd.
Någon på denna jord som har ett bra facit på felet. kan det vara så enkelt som att bensinpumpen börjar ge upp på en hoj som gått 3200 mil.
Nu har jag monterat ihop hojen och provkört den med originalljuddämparen.
jag tyckte att hojen gick bättre, jag hade inte samma fel där det kändes att hojen alternerade att gå på 3 eller 4 cylindrar.
Däremot gjorde hojen ett dipp vid 7000 varv när jag gasade upp från 5000 till 11000. Kändes som han inte fick nog med bränsle för att sedan trycka på igen.
Aldrig får man vara nöjd.
Någon på denna jord som har ett bra facit på felet. kan det vara så enkelt som att bensinpumpen börjar ge upp på en hoj som gått 3200 mil.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det finns ingen anledning att olja in filtret, det blir dessutom lättare att göra rent om det inte är inoljat. Oljan är till för att fånga fint damm, men t.ex. ett skitigt originalfilter släpper ändå igenom dammet så det har ingen betydelse och man får bättre flöde utan olja (1).stefan skrev:Hmm är verkligen det filtret inoljat??? Man ska inte kunna se genom det. Innan du monterar ihop det så spraya ordentligt med filterolja.mator skrev: Filtret såg väldigt rent ut och jag när jag lyfte upp filtret mot himlen kunde jag se igenom det.
Nej gör inte det, om den tvekar vid pådrag så kan du få "svetslåga" om du provocerar den.Tror fortfarande att det bara var något tillfälligt så ut och blås ur den nu.
Låter mest som om motorn går magert. Öppnare rör och filter ger de egenskaperna. Troligen är det inte soppapumpen, utan ett förgasarproblem där det kan vara bestyckning och/eller flotörnivå.mator skrev:Jaha.
Nu har jag monterat ihop hojen och provkört den med originalljuddämparen.
jag tyckte att hojen gick bättre, jag hade inte samma fel där det kändes att hojen alternerade att gå på 3 eller 4 cylindrar.
Däremot gjorde hojen ett dipp vid 7000 varv när jag gasade upp från 5000 till 11000. Kändes som han inte fick nog med bränsle för att sedan trycka på igen.
Aldrig får man vara nöjd.
Någon på denna jord som har ett bra facit på felet. kan det vara så enkelt som att bensinpumpen börjar ge upp på en hoj som gått 3200 mil.
(1) Om man ändå har ett sportfilter och bestyckar om så finns det ingen anledning att "pluga" filtret med en massa olja utan betycka för det flöde filtret kan ge.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
För oss som kör på grusvägar då och då kan det vara idé att olja filtret ändå. Känns iaf bättre så.Tyrannosaurus skrev:Det finns ingen anledning att olja in filtret, det blir dessutom lättare att göra rent om det inte är inoljat. Oljan är till för att fånga fint damm, men t.ex. ett skitigt originalfilter släpper ändå igenom dammet så det har ingen betydelse och man får bättre flöde utan olja.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!