ingen koppling

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

ingen koppling

#1 Inlägg av Rikard »

Har en VF750 S (-83) som har stått still sedan förra sommaren i ett varmgarage - bara inställd ingen seriös vintervila alls. Slarvigt - ja, jag skäms. Häromdagen så satte jag i det nyladdade batteriet och startade upp. Efter några försök så startade den fint - lite rassel var det, men när den blivit varm så gick den ok.

Men jag kunde inte få kopplingen att fungera - inget motstånd (tryck) i handtaget. Hoppas naturligtvis att det räcker med luftning och byte av vätskan. Men frågan är kan jag förvänta mig något ännu värre än så ?

Att alla oljor skall bytas ändå är jag ju med på, sen får det bli lite förgasar och ventiljustering när lusten faller på. Är det något annat som jag absolut måste kolla - så bara kom med tips.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2 Inlägg av tersan »

Har hojen stått länge kan det tänkas att nån packning i kopplingssystemet torkat ihop. I värsta fall kanske slangen läcker och måste bytas.
VFR750F -92, grön

mtunberg
Medlem

#3 Inlägg av mtunberg »

någon här hade visst värmt huvud och slavcylinder med hårtork och fått igång kopplingen... kan vara värt att prova
VFR750 1991 vit och fin

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

#4 Inlägg av Rikard »

Det var mycket enklare än så - ingen hydralolja :roll:

Det som syntes i skvallerfönstret var bara gammalt klet. Fyllde upp med lite olja och vips så funka det. Rengöring osv står på programmet, sen skall vi nog kunna koppla hej vilt.

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

Fortsättning på mitt kopplingsbekymmer

#5 Inlägg av Rikard »

I med ny vätska i både mig och i kopplingscylindern, nog funkade det fint ett tag. Men sen släppte det igen. Jaja tänkte jag då byter vi hela rasket. Ny renovering av både huvud och slavcylinder (gissa om jag fick vänta på delarna) Ny vacker stålomspunnen slang. Så nu skulle det väl fungera - Nä!

Samma skit igen, ingen press. När jag öppnar luftningsnipplen så kommer vätskan så fint och utan luftbubblor. Men ingen koppling ändå.

Vad kan det vara ?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Fortsättning på mitt kopplingsbekymmer

#6 Inlägg av adrian_vg »

Är allt åtskruvat som det ska? Om det kommer vätska vid luftningen, men du inte har tryck, låter det som om vätskan tar vägen någonstans, dvs läckage.

Kollade du huvudcylindern vid handtaget, packningarna och så där alltså?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

#7 Inlägg av Rikard »

Jupp allt är åtdraget och inget läckage. Men idag så provade jag att med kraft få rörelse i den stång som påverkas av slavcylindern (där nere) och det gick inte att rubba pinnen. Nästa grej blir att plocka av kåpan så att jag kan komma åt kopplingen och se om det är något som strular där. Tur man har hela vintern på sig ;-)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Rikard skrev:Jupp allt är åtdraget och inget läckage. Men idag så provade jag att med kraft få rörelse i den stång som påverkas av slavcylindern (där nere) och det gick inte att rubba pinnen. Nästa grej blir att plocka av kåpan så att jag kan komma åt kopplingen och se om det är något som strular där. Tur man har hela vintern på sig ;-)
Spännande! Eller inte kanske, beroende på läggning. ;-)

Håll oss uppdaterade om vad det är för problem sen.
===

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

#9 Inlägg av Rikard »

Spännande tycker jag, men även lite irriterande. Som lök på laxen så måste jag flytta på hojen innan den 1 december. Ingen som vet en bra billig lokal som hyrs ut i Malmö?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Rikard skrev:Jupp allt är åtdraget och inget läckage. Men idag så provade jag att med kraft få rörelse i den stång som påverkas av slavcylindern (där nere) och det gick inte att rubba pinnen. Nästa grej blir att plocka av kåpan så att jag kan komma åt kopplingen och se om det är något som strular där. Tur man har hela vintern på sig ;-)
Det där kan du glömma, det går inte att trycka in stången för hand, det är 6 hårda spiralfjädrar eller en stenhård solfjäder som håller emot. Men det går att dra ut stången, du kan ju kolla så den går lätt.

Har du mottryck i handtaget? Om kopplingen skulle ha kärvat ihop så skulle handtaget vara trögt att få in. Har du inget motstånd och ingen luft i systemet så är det oftast någon av kolvarna som har gett upp.

Det skulle i princip kunna vara kopplingfjädern/fjädrarna (vet inte om det är spiralfjädrar eller solfjäder på din - olika på olika modeller), korgen eller tryckplattan, men det är väldigt långsökt att fjädrarna/fjädern skulle ha gått av, kopplingen och/eller fjädrar skulle ha kärvat och fastnat i utspänt läge eller tryckplattan har lossnat.

Visst, allt kan hända enligt lagen om tingens jävlighet :wink: , men om du inte har mottryck, kolla först hydraulsystemet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

#11 Inlägg av Rikard »

luft är härligt - man måste ju ha det för att kunna andas och leva. Men det hör f-n inte hemma i ett hydralsystem;-)

Luftbubblor kom fortfarande upp när jag gungade hojen fram och tillbaka. Tryckte in hydralvätska bakifrån, sista luften ut och nu funkar det. Har dock inte provkört ännu (måste ladda batteriet)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Rikard skrev:Luftbubblor kom fortfarande upp när jag gungade hojen fram och tillbaka. Tryckte in hydralvätska bakifrån, sista luften ut och nu funkar det. Har dock inte provkört ännu (måste ladda batteriet)
Var det så mycket luft kvar i systemet?? :shock:
===

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

#13 Inlägg av Rikard »

Ja, kan bero på att slangen jag satte dit (istället för det gamla med slang och rör) blev lite för lång. så den ligger i en liten krök under tanken. Misstänker att det var här det samlats luft.

Fick för övrigt tipset av en gentleman som kör BMW att han hade samma problem med sin bakbroms. Han får trycka in bromsvätskan bakvägen, hopplöst svår att lufta annars.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Rikard skrev:Ja, kan bero på att slangen jag satte dit (istället för det gamla med slang och rör) blev lite för lång. så den ligger i en liten krök under tanken. Misstänker att det var här det samlats luft.

Fick för övrigt tipset av en gentleman som kör BMW att han hade samma problem med sin bakbroms. Han får trycka in bromsvätskan bakvägen, hopplöst svår att lufta annars.
Ah, på så vis. Baklängesintryckning verkar vara ett bra knep. Ska prova det till våren på vinterhojen. Den behöver lite bromsvätskeutbyte också.
===

Användarvisningsbild
Lejonell
Medlem
Kontakt:

Luft i systemet

#15 Inlägg av Lejonell »

Jag har bytt mina broms och kopplings cylindrar massor av gånger och upptäckt att det inte bara räcker att "blöda/Lufta" utan även motionera slavcylindern.
För dom som inte vet hur man gör kommer här en enkel beskrivning.

Skruva loss slavcylindern och fixera kolven i "negativt läge" (intryckt) detta kan med fördel göras med en tving modell kraftig.
ta den skruvbara delen av tvingen mot själva kolven och andra delen av tvingen mot hydralslangsbulten.

När du dragit åt hårt är det bara att börja pumpa med kopplingshandtaget och se alla luftbubblor komma upp den vägen.
detta fungerar på samma vis med bromsoken fast då får man ha 2 tvingar på varje ok eftersom det är 2 kolvar på varje ok.

Detta gäller visserligen en VF750C men det är ju lika på VFR

V4 4Ever
Visst finns det mål och mening med vår färd....
men det är resan som gör mödan värd.

Skriv svar