Transalp vs VFR 800
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Transalp vs VFR 800
Hej!
Funderar att "kanske" byta ut TA;n till en VFR 800!
Övertyga mig!
Är ingen riktig grusåkare men trivs bra på transalpen.
Gillar upprätt körställning.
Dock lite klen på högre farter, slingrar på framhjulet vid grus körning.
Mycket turbolens runt hjälmen över 110 km.
Mvh / kanske
Funderar att "kanske" byta ut TA;n till en VFR 800!
Övertyga mig!
Är ingen riktig grusåkare men trivs bra på transalpen.
Gillar upprätt körställning.
Dock lite klen på högre farter, slingrar på framhjulet vid grus körning.
Mycket turbolens runt hjälmen över 110 km.
Mvh / kanske
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
TA och VFR kompletterar varann.
VFR är en kul gathoj som gör kurvor till kul utan att tangera racing. TA är en skön vän vid pendling, touring och måttligt grusös.
Om du vill bli övertygad skall du provköra och känna vad ditt eget hjärta känner. Lyssnar du på VFR-folk och övertygas lever du deras dröm/verklighet.
Skaffa dig en egen uppfattning och du kommer antagligen inte bli missnöjd. Både TA och VFR är ypperliga verktyg det de är skapade för - och lite till!
/Henning!
VFR är en kul gathoj som gör kurvor till kul utan att tangera racing. TA är en skön vän vid pendling, touring och måttligt grusös.
Om du vill bli övertygad skall du provköra och känna vad ditt eget hjärta känner. Lyssnar du på VFR-folk och övertygas lever du deras dröm/verklighet.
Skaffa dig en egen uppfattning och du kommer antagligen inte bli missnöjd. Både TA och VFR är ypperliga verktyg det de är skapade för - och lite till!
/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
Eftersom att du frågar så har du egentligen redan bestämt dig
Precis som Henning uttrycker det är det två kompletta hojar (fri tolkning av Hennings text och ord
) men på två helt olika sätt!
Fundera lite över hur bra asfalt du har på 80% av vägarna du åker på, hur ofta du åker fortare än 110.... och liknande frågor, det torde ge dig en fingervisning om vilken hoj du vill ha - Jag vet vad jag kör, och vilket forum du har vänt dig till för övertygelse
Lycka till i tankevåndorna
(välkommen hit f.ö.
)



Precis som Henning uttrycker det är det två kompletta hojar (fri tolkning av Hennings text och ord


Fundera lite över hur bra asfalt du har på 80% av vägarna du åker på, hur ofta du åker fortare än 110.... och liknande frågor, det torde ge dig en fingervisning om vilken hoj du vill ha - Jag vet vad jag kör, och vilket forum du har vänt dig till för övertygelse


Lycka till i tankevåndorna


(välkommen hit f.ö.

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

Såvitt jag har förstått är det ett problem (VFR:ens enda?!?!?) som "försvann" till VTEC generationen (2002 -> )
Det som ett antal har skrivit här om är laddningsregulatorn och eller statorn....
Läste om någon som bytt till den regulatorn som var till CBR 600 eller en nyare VFR, blev någon kabel över (
) men fungarade tydligen efter det 
Det som ett antal har skrivit här om är laddningsregulatorn och eller statorn....
Läste om någon som bytt till den regulatorn som var till CBR 600 eller en nyare VFR, blev någon kabel över (



VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Hmm... det finns en gul -99 här på forumet som verkar ha haft en del krångel, kan det vara den du tittat på tro?Kanske skrev:Och jag som siktat in mig på en gul -99
Fast rent generellt skulle jag inte vara orolig för att köpa en VFR av den anledningen, de flesta hojar råkar inte ut för några problem.
VFR750F -92, grön
Har faktiskt varit i en liknade situation som dig. Mina tidigare hojar har varit i on/offroad-klassen och jag har kört ganska mycket grus.
Nu kände jag att det var dags att byta hoj. Det som jag saknade hos mina tidigare maskiner var möjligheten till lite längre resor. Visst, Transalpen är en mycket kompetent maskin, men det är ändå en kompromiss mellan två världar. Jag hade också tröttnat lite på grusåkningen och ville ha en mer landsvägsbetonad hoj.
Mitt val blev en VFR (-99) av flera anledningar. Först och främst ville jag ha en Honda eftersom det för mig innebär hög kvalité.
Jag ville dessutom ha en landsvägsmaskin, men jag hade inga krav på att vara värst i klassen med 180 hästar på bakhjulet. Detta helt enkelt på grund av att jag aldrig skulle utnyttja detta. Jag ville inte heller ha en extrem sporthoj eftersom jag av erfarenhet vet att långresor i den körställningen inte passar mig.
Jag vill även ha en maskin med rimliga försäkringspremier. Det är lite trist att detta ska behöva inverka på valet av hoj, men med dagens premier är det den bistra verkligheten.
Efter mycket efterforskningar blev jag mer och mer inriktad på VFR. Det verkade som att alla hade något gott att säg om den, men det var få som nämnde några nackdelar. Jag sökte upp en handlare och provkörde och visst, jag var fast. Det var helt enkelt den hoj jag hade letat efter.
Nu kände jag att det var dags att byta hoj. Det som jag saknade hos mina tidigare maskiner var möjligheten till lite längre resor. Visst, Transalpen är en mycket kompetent maskin, men det är ändå en kompromiss mellan två världar. Jag hade också tröttnat lite på grusåkningen och ville ha en mer landsvägsbetonad hoj.
Mitt val blev en VFR (-99) av flera anledningar. Först och främst ville jag ha en Honda eftersom det för mig innebär hög kvalité.
Jag ville dessutom ha en landsvägsmaskin, men jag hade inga krav på att vara värst i klassen med 180 hästar på bakhjulet. Detta helt enkelt på grund av att jag aldrig skulle utnyttja detta. Jag ville inte heller ha en extrem sporthoj eftersom jag av erfarenhet vet att långresor i den körställningen inte passar mig.
Jag vill även ha en maskin med rimliga försäkringspremier. Det är lite trist att detta ska behöva inverka på valet av hoj, men med dagens premier är det den bistra verkligheten.
Efter mycket efterforskningar blev jag mer och mer inriktad på VFR. Det verkade som att alla hade något gott att säg om den, men det var få som nämnde några nackdelar. Jag sökte upp en handlare och provkörde och visst, jag var fast. Det var helt enkelt den hoj jag hade letat efter.
-- VFR 800 FI -99 --
Re: Transalp vs VFR 800
Ja,,,jag har haft min viffe i snart tio år,,inga elproblem än.Kanske skrev: Övertyga mig!
inga andra större heller för den delen..på 7000mil
är typ bara o starta o köra.

den får en bra service förstås åxå..
mvh
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Transalp vs VFR 800
Behåll Transalpen och skaffa en VFR. Transalpen funkar bra för vinterbruk till-och-från-jobbet. Det är vad jag gör. Fast med en XL600R. 

Vissa viffrar har problem, vissa inte.Kanske skrev:Hur är det med strömfelen på VFR 800, har läst om många VFR 750 med sönder brända relän osv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Transalp vs VFR 800
Bästa rådet hittills! Har tänkt på nåt liknande själv, fast tvärtom... alltså behålla VFRen och komplettera med nåt annat. Fast i mitt fall skulle det bli en offroad, en glidare, en racer och en brittisk caféracer... vadå, svårt att bestämma mig? Jag?adrian_vg skrev:Behåll Transalpen och skaffa en VFR.

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Transalp vs VFR 800
Tack.tersan skrev:Bästa rådet hittills! Har tänkt på nåt liknande själv, fast tvärtom... alltså behålla VFRen och komplettera med nåt annat. Fast i mitt fall skulle det bli en offroad, en glidare, en racer och en brittisk caféracer... vadå, svårt att bestämma mig? Jag?adrian_vg skrev:Behåll Transalpen och skaffa en VFR.
Med tanke på var du bor behövs knappast en offroad för vinterbruk. Det snöar väl i stort sett aldrig så långt ner i södern, väl? Det borde räcka med nåt billigt kåplöst kanske? En Honda SLR edyl?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!