är det någon här som köpt och monterat "VFRness" som ska avhjälpa laddningebekymmret med brända stators batterier och laddregulatorer
min brorsa har en vfr -98 och nu har den med skjutit laddsystemet så vi har båda beställt kabelsatasen från usa
denna: http://www.wiremybike.com/product_info. ... ad2e1945c7
ska beställa stator och laddregulator från england nu snart med så blir det helt nytt ssytem med "fixen" monterad hoppas det hjälper bara och gel batteri som inte kan avdunsta vilket vi misstänker våra syrabatterier har gjort? vet inte ens om det är möjligt men vi kunde båda hälla i ca ½ liter batterivatten i de gamla batterierna
Laddningsfixen VFRness från Wiremybike.com
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Laddningsfixen VFRness från Wiremybike.com
VFR 800 -99
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Om man överladdar gelbatterier så torkar dom också ut då dom inte är hermetiskt tillslutna, utan det finns en övertrycksventil. Talade i måndags på Rörken med en Ducce kille som nu bytt 4 gelbatterier på 3 år, han har nu gått över till vanligt öppet batteri efter rekommendationer från verkstan. Nilfisk 73 och jag beställde batterier från Exide (tudor) och vart också rekommerderade av dom att ta vanliga öppna batterier.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Batteriet laddas när du kör också... en trasig laddregulator kan ge överladdning likaväl som ingen laddning alls.adrian_vg skrev:Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Borde läst bättre i första inlägget...tersan skrev:Batteriet laddas när du kör också... en trasig laddregulator kan ge överladdning likaväl som ingen laddning alls.adrian_vg skrev:Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
I och för sig kan väl all vätska dunsta, men i ett batteri så bildas gas vid laddning. Att nivån sjunker är alltså helt normalt, det är därför man kollar sitt batteri regelbundet och fyller på med destillerat vatten vid behov.TobLind skrev:Kan vätskan i ett Syra batteri Dunsta?
Altså det laddas normalt men värmen gör att syran dunstar och batteriet blir torrt?

Har det försvunnit tillräckligt mycket vätska så är batteriet oftast inte räddningsbart längre (det finns lite sätt att skrämma liv i gamla batterier, men det brukar inte hjälpa så länge).
Hur mycket gas som bildas beror på hur mycket man laddar, vilket i sin tur beror bland annat på årstid, körvanor, skicket på batteri och elsystem mm.
VFR750F -92, grön