Hade en sporthoj av modell värsta (litern) anno -06 tidigare och den drog nästan oavsett 0,5 ... Tycker jag kör lugnare med Viffern som dessutom har mindre cylindervolym och sjukt långa växlar (120km/h vid ~5 000 varv på 6an jotack!) men ändock drar hon 0,6 utan passagerare. Visst, jag har en packbox (toppbox) på 24/7 men ändå?! Tankade nyss 16,6 liter och då stod mätaren på 273,1 km (plus 3-4km kanske, nollade inte direkt efter tankning). Växlar mer eller mindre alltid mellan 5-6 tusen varv och försöker hålla mig mellan 3,5 och 5 tusen när jag bara kör.
Jag menar, jag hade mer drag i literhojen och kunde köra betydligt mer aggressivt med den och ändå ha mindre förbrukning. Gör toppboxen verkligen så mycket skillnad? Jag har inte provat utan den, det är för smidigt att ha den.

Och jag måste påstå, innan någon påpekar det, att jag har hojen som enda transportmedel och därmed är det inte bara nöje. Fram/tillbaka till jobbet är någon mil enkel resa, så på en vecka blir det allt mellan 4 och 10 mil (jobbar inte vanligt 5 dagars-schema) bara där. Så bränsleförbrukningen betyder något! Jag har rätt att klaga!

EDIT:
Kan vara värt att tillägga att jag körde som en "flicka" (inget elakt menat mot detta underbara kön!) på sporthojen också. Tidiga växlingar osv. Fanns krut nog där ändå. Men körde som sagt ändå aggressivare på den