Tommy Gsson skrev:Du behöver inte ha stålomspunnen slang, det som är viktigt är att slangen i sig är armerad. Är den det och gjord för bensin så kan du använda vilken du vill. I regel så är dyrare slangar hållbarare i längden (dom torkar inte lika snabbt). Stålomspunnen skyddar mot yttre slitage, förväxla inte med bromsslangar som har en helt annan stålarmering, som hjälper till att förhindra töjning av slangen. Har du vägarna förbi så har jag en rulle 6mm i garaget.
T.
Lugnt. Hittade en textilomspunnen bränsleslang på Lelles, där textilarmeringen såg ut att vara insmält i slangen. Den såg bättre ut i verkligheten än på bild, och dessutom billigare än på Biltema..
Bra info iaf. Man lär sig nåt nytt varje dag!
Hur länge håller en bränsleslang generellt sett? Den som satt på viffern är ju från ca 1997 plus viss lagertid, och sprack rätt över vid klämman. Tolv år är alltså för mycket för en slang, men hur mycket kan man vänta sig?
Lustigt nog hittade jag perfekt passande slangklämmor för fruns vattenkylda dator på samma ställe...
tersan skrev:Jodå, för Pimp-Adrian är stålomspunnet ett absolut måste...

Törs vi nämna att det finns slangklämmor eloxerade i olika färger också?

Hallå där! Bara för att jag har ett mörkt kåpglas och tredjepartsljuddämpare är man inte automatiskt pimpad. Och ska du säga förresten, med ett grönt kåpglas!
Syns inte under tanken ändå. Och nej, jag har inte ens haft det i tankarna(...) förrän du sa det.