Min viffer har börjat gå nåt erbarmeligt dåligt de senaste dagarna. Den är svag och kraftlös upp till ca 3000rpm där den börjar dra nåt fruktansvärt, men bluddrar lite även på högre varv. Tomgången är låg även med varm motor, runt 1000rpm. Startsvårigheter är det också, speciellt med varm motor.Tyrannosaurus skrev:Din misstanke om guck i förgasarna är nog riktig. Skitiga gasare kan ställa till med alla möjliga konstigheter.
Den bästa lösningen är att riva av dom och rengöra noggrant vilket underlättas om du har tillgång till tryckluft.
En fuskvariant är att slå i STP injectioncleaner akut (gråa flaskan) eller Kemetyl Ki akut (samma sak) i tanken. Det kan kanske hjälpa men det är inte alls säkert.
Låter det här bekant på nåt sätt? Nån idé om vad det kan vara?
Kollade precis en snabbis att alla tändhattarna sitter som de ska (bytte tändstift häromveckan), vilket de gjorde; det skrapade när man tryckte på dem ordentligt - ett säkert tecken på att de bitit i gängan högst upp. Kollade sen att alla cylindrarna gick (sprutade vatten på vart och ett av avgasrören efter att motorn fått gå några minuter), vilket de också verkade göra.
Ska skaffa den där STP Akutvätskan, slår i hela och ser om det blir nåt bättre.
Kan man göra rent förgasarna nåt, medan de är kvar på plats utan att det blir för knöligt? Det är ju trång som f@n där under.
Förgasarna är förresten synkade för några månader sen.
Känns inte alls bra det här, det är som om ens barn är sjukt...
Edit: Snurfade runt lite på sh.com och snubblade över denna tråd som låter misstänkt likt det jag har. Var sitter bränslefiltret egentligen, och kan man byta detta mot tex ett från favoriten Biltema?
Hur kollar man luftningen av bensintanken?? Det ska ju vara nån slang men vilken?