Vilken övningskörnings-mc ska man välja?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vilken övningskörnings-mc ska man välja?
Efter det högst spekulativa snacket med frun häromdan om hennes ev mc-kort, började jag fundera på potentiella övningskörningsmotorcyklar.
Eftersom jag själv kört upp på en Honda CBX650E funderade jag på om det inte skulle passa henne också.
På Blocket finns förvisso ingen just sån modell just nu, men vad tycker ni? Nånting i den stilen, med kardan och underhållsfria hydrauliska ventiler och sen 80-talare för försäkringen skull, skulle det funka? Eller kanske en CBX750F, av vilka det finns en del på Blocket.
Får se om det alls blir nåt av det...
Eftersom jag själv kört upp på en Honda CBX650E funderade jag på om det inte skulle passa henne också.
På Blocket finns förvisso ingen just sån modell just nu, men vad tycker ni? Nånting i den stilen, med kardan och underhållsfria hydrauliska ventiler och sen 80-talare för försäkringen skull, skulle det funka? Eller kanske en CBX750F, av vilka det finns en del på Blocket.
Får se om det alls blir nåt av det...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Suzuki har ju ett par modeller... nån 750... kommer inte ihåg vad den heter men utan kåpor....
en sån körde jag upp på..
Då damen går i ungefär samma tankar så har jag funderat på en Suzuki SV 650, dock inte en tung mc men tror nog att det duger ett par år o sen kommer ju uppgraderingen automatiskt
(eller är det ändrat...??)
en sån körde jag upp på..
Då damen går i ungefär samma tankar så har jag funderat på en Suzuki SV 650, dock inte en tung mc men tror nog att det duger ett par år o sen kommer ju uppgraderingen automatiskt

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Min tanke var samma egentligen; en kåplös båge så man slipper få dem spräckta när frun välter, och som man kan skruva fast massor med skyddsbågar på. Främst motorn dock.Tegfors skrev:Suzuki har ju ett par modeller... nån 750... kommer inte ihåg vad den heter men utan kåpor....
en sån körde jag upp på..
Inte den blekaste. Förvirringen är total härborta när det gäller mc-kk-klasserna...Tegfors skrev: Då damen går i ungefär samma tankar så har jag funderat på en Suzuki SV 650, dock inte en tung mc men tror nog att det duger ett par år o sen kommer ju uppgraderingen automatiskt(eller är det ändrat...??)

Edit: Här; http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... otorcykel/.
A1: Lätt mc. Max 125cc och max 11kW (14,7hk).
A begränsad: Tung mc med begränsad effekt. Maxeffekt 25kW (34hk) samt förhållandet mellan effekt och tjänstevikt högst 0,16kW (0,21hk)/kg.
A obegränsad: Mer än 25kW och högre effekt/viktförhållande än 0,16kW/kg.
A begränsad uppgraderas automagiskt till A obegränsad om man haft A begränsad i minst två år eller har fyllt 21 år och har tagit A obegränsad direkt.
Motorcykeln vid uppkörning: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/.
A obegränsad: minst 700cc och minst 35kW (47hk).
A begränsad: minst minst 375cc och högst 25kW. Effekt/viktförhållande får högst vara 0,16kW/kg.
A1 (lätt mc): minst 120cc och max 125cc samt max 11kW.
Jag är så jäkla glad att jag redan har mitt A-kort...


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Finns ju alltid gamla Suzuki GSX 750 ES från det glada åttiotalet att börja med.
Gamla hojar men relativt smidiga att börja med och definitivt ett bra försäkrings och inköpspris.
Jag började med en sån och välte den aldrig(fastän jag är en kärring....
)
Beror väl på om man ska ta körkort med den bara eller fortsätta köra med den sen....
Gamla hojar men relativt smidiga att börja med och definitivt ett bra försäkrings och inköpspris.
Jag började med en sån och välte den aldrig(fastän jag är en kärring....

Beror väl på om man ska ta körkort med den bara eller fortsätta köra med den sen....
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vältningar kommer det att bli oavsett. Dessutom ser det så ledsamt ut med spräckt plast på kåphojjar. Frun är säkert nojjig nog ändå om ev mc, utan att lägga på en med kåpskador.blue skrev:Finns ju alltid gamla Suzuki GSX 750 ES från det glada åttiotalet att börja med.
Gamla hojar men relativt smidiga att börja med och definitivt ett bra försäkrings och inköpspris.
Jag började med en sån och välte den aldrig(fastän jag är en kärring....)
Beror väl på om man ska ta körkort med den bara eller fortsätta köra med den sen....

Dock, bara för att man "kärring" betyder inte det att man är ett vältmagnet. Nedvärdera dig inte. Jösses...

Jag välte en eller ett par gånger med körskolehojen också (i garagevändningen och rullade en baklängeskullerbytta av den, gudars va' pinsam man kände sig då...). Har vält några gånger med min RS också, återigen vid garagevändning och nån gång stillastående *i* garaget, samt en gång med min nuvarande viffer (skivbromslås...). Megavurpan med Edwin i snön förra vintern räknas också. Allt har vält. Har man inte gjort det hittills, är det något som kommer att hända, en tidsfråga. De som säger att de aldrig har vält, ljuger så man tror att blixten ska slå ner snart.
Man skulle kunna säga att jag är något av ett vältningsproffs i låg fart.


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
Jag har inte så mycket erfarenhet av olika bågar men jag körde upp/övningskörde på en Honda CB 750 från början av 2000 talet och på en Honda hornet 600 cc om jag inte mins fel. Båda tyckte jag var grymt sköna och lätta att hantera. Nu har dessa fätt ganska mycket stryk (körskolans hojar) så det var ju en del rassel, skrammel och vibbrationer men för mig som är nybörjare väldigt bra.
Körde upp med Hornet och eftersom jag fick lappen så måste jag ju gjort någoting rätt
Nu vet jag inte vad dessa modeller kostar att köpa i Sverige men för en nybröjare som är ganska kort så tycker jag dessa är guld.
Körde upp med Hornet och eftersom jag fick lappen så måste jag ju gjort någoting rätt

Nu vet jag inte vad dessa modeller kostar att köpa i Sverige men för en nybröjare som är ganska kort så tycker jag dessa är guld.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Är det tungt kort som gäller då duger ju inte CBX600E. Annars är valet av CBX750F ett bra val, eller varför inte en VF750F? 

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Insåg det i efterhand. CBX:en är isf bättre som du säger.Tyrannosaurus skrev:Är det tungt kort som gäller då duger ju inte CBX600E. Annars är valet av CBX750F ett bra val, eller varför inte en VF750F?
VF? Nää...

@Ocean: På min viffer åker frun med bakpå. Den kör hon inte. Någonsin. Precis som narkomaner inte bör dela sprutor med varann, delar jag inte min älskade viffer med nån annan heller.
Vändradien är annars av typen oljetanker, kom knappt runt själv i vändövningarna under avrostningen i våras...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
En väldigt populär hoj hos körskolarna är Suzuki 750 nånting... vete f-n exakt modellbeteckning, men inga kåpor, anständig sitthöjd och riktigt bra vänddiameter. Lite trång för oss långa kanske... men jag klarade ju uppkörningen utan problem.
VFRen skulle jag nog inte använda, den känns mycket riktigt som en oljetanker i jämförelse.
VFRen skulle jag nog inte använda, den känns mycket riktigt som en oljetanker i jämförelse.
VFR750F -92, grön
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Suzuki GSX750 (heter den någonting som alla pratar om
)används av väldigt många körskolor

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Måste vara nåt biligt skrot men som är körbart. Fösäkringsmässigt är senast årsmodell 1989 och nånting i stil med kanske 5-6000kr i inköp. Just det senare kan bli tufft, efter min historia med Edwin.Conseal skrev:Suzuki GSX750 (heter den någonting som alla pratar om)används av väldigt många körskolor
Beroende på vad frun egentligen vill, lätt mc eller obgränsad, kanske 5-6000kr i inköp funkar.
Jag har en smått diabolisk plan med svärmors Yamaha Beluga 125cc. Men, vi får se.

Tack för alla tips!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!