adrian_vg skrev:lakrissmurfen skrev:Alla åsikter och förslag är välkommna även alternativ till resan genom Tyskland. Men säg INTE genom Polen!!

Tänkte föreslå färjan mellan Gdansk och Nynäshamn, så slipper du den urbota tråkiga biten genom Smålandsskogarna, men ok.
Senast jag körde en så läng sträcka var 1992 med min R100RS. Det jag minns mest var hemvägen genom Småland. Det hade regnat i Tyskland och stället hann inte bli helt torrt på färjan mellan Rostock och Trelleborg. Sov inte bra heller på natten. Dagen efter frös jag som fan och var trött som en hund och antagligen farlig för mig själv på vägen... Kom på mig själv att vingla en del på vägen och emellanåt falla ner i mikrosömn. Fann för gott att stanna till på en p-plats och ligga och huttra på marken nån timme och försöka sova. Gör inte om samma misstag som jag.
Mitt tips är alltså att ha torrt på dig, och vila ordentligt mellan sträckorna. Drick mycket om det är varmt och ät ordentligt.
Edit: Glöm inte öronproppar på färjan om du vill sova nåt alls. Hett tips är hytt, trots kostnaden.
Jag ska nu i helgen åka och köpa ett ordentligt regnställ. Planerar att ha 2 st extra underställ. Det sista man vill är att resan ska bli mer plåga än en underbar upplevelse.

Jag har tur att en kompis jobbar på någon av färjorna så förhppningsvis så kan hon fixa bra pris på färjan och hytt.
Anledningen som sagt varför jag vill slippa Polen är för att vägarna är så jäkla dåliga.
Sista etappen till Rostock och färjan var ca 73 mil (personligt rekord) för min del 1992. Mer träsmak än den gången har jag aldrig någonsin haft. 50-60mil på en dag är mycket om man är ovan. Sikta på hälften och du kommer att komma fram ordentligt också.
@Göingen: Använda blinkers är A och O. Gör inte som de svenska bildrullarna att exportera den unikt svenska ovanan med att inte använda blinkers! Borde vara spöstraff på att inte använda blinkers vid filbyte och sväng. Mig veterligen är människor normalt sett inte telepatiska och kan läsa tankar...
Ja kanske 60 mil på en dag blir lite mycket för en grönjöling

men målet är att försöka och behövs det så stannar jag till på vägen. Har tur att man har ganska många vänner på vägen genom Sverige och även i Berlin i tyskland. Jag vill ju komma upp så fort som möjligt så jag an visa min pärla för dig
Är otroligt van vid att använda blinkers efter 5 år i Tjeckien. Alla ni som har kört här vet vad jag talar om. Fått lära mig att alltid förvänta mig att bilar komemr byta fil precis framför mig och ALLTID välja det dummaste valet som går att välja (oj lite bitterhet gällande Tjeckiska bilister )
Ska ut nu i helgen på min första längre tur ( ca 25 mil) tror att beroende på hur det känns efter det så kommer jag kunna avgöra om det blir en resa upp till Uppsala eller ej.
Tack ALLA för era tips grymt bra och jag har verkligen fått mycket att tänka på.