Fick höra ett nytt ljud idag som jag inte hört förut..kanske funnits där,men då har jag i så fall inte tänkt på det.
När man står still på neutral så hörs ett lågt väsande ljud..trycker man in kopplingen så tystnar det.
Hadde detta vart på en bil så hade jag sagt urtrampningslager med en gång.
Men vad är detta?
Nått normalt kanske,eller e det dax för kopplingsbyte?
Torde se likadant ut på de felsta hojjar kan ja tro 4-5 skivor med mellanlägg,samt 6-8 fjädrar i korgen och ett litet primärdrev?
Har även missljud på 6:ans växel som jag inte kan riktigt komma underfund med.
nått form av lågmält rasslande som inte hörs på dom andra växlarna.
Ideer??
Kopplings-oljud 02:a vtec?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kopplings-oljud 02:a vtec?
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
nej,nån fläkt e det inte..växlar jag ner till 5:an så tystnar det,upp till 6:an så är det där igen..låter även lite på 3:an,men inte alls lika högt.
hur e växellådorna uppbyggda på en sånnhär motor?
är det 2 eller 3 drevaxlar?
vilken typ av växlingsmekanism är det?
typ finger/spår eller typ dragkil eller kanske trumma?
hur e växellådorna uppbyggda på en sånnhär motor?
Nuvarande 2-hjulingar
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Två axlar, drev med konstant ingrepp och klackar, trumma med spår för växelgafflar som drar dreven i sidled.Ronny skrev:hur e växellådorna uppbyggda på en sånnhär motor?
Lådan har vissa likheter med s.k. sekvensiella lådor, växelföraren vrider på trumman ett steg i taget åt det ena eller andra hållet och går sen fjäderbelastat tillbaka till ursrungsläge och tar nytt grepp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal