Hydraulisk- eller mekanisk koppling?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hydraulisk- eller mekanisk koppling?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Finns det nåt speciellt skäl till att vissa supersport-mc har mekanisk koppling istf hydraulisk? Lägre vikt och bättre känsla med mekanisk koppling?

Att mc och moped i de lägre prisklasserna har mekanisk koppling kan jag förstå, det är ju billigare att tillverka, men när hojar i tvåhundratusenkronorsklassen också har det kan man börja undra...

Har haft mekanisk koppling på alla mina BMW och på Edwin, men ser ingen som helst fördel med detta. Vajern går ju bara sönder och/eller läcker olja runt hävarmen på motorn. Var tom samma sak på min Suzuki K50...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Hydraulisk- eller mekanisk koppling?

#2 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Finns det nåt speciellt skäl till att vissa supersport-mc har mekanisk koppling istf hydraulisk? Lägre vikt och bättre känsla med mekanisk koppling?

Att mc och moped i de lägre prisklasserna har mekanisk koppling kan jag förstå, det är ju billigare att tillverka, men när hojar i tvåhundratusenkronorsklassen också har det kan man börja undra...

Har haft mekanisk koppling på alla mina BMW och på Edwin, men ser ingen som helst fördel med detta. Vajern går ju bara sönder och/eller läcker olja runt hävarmen på motorn. Var tom samma sak på min Suzuki K50...
Pengar, pengar och åter pengar. Det är motivet till mycket. Om du kan sälja en hoj för 200 000 med en billig kopplingsmanövrering lika lätt som en med dyrare kopplingsmanövrering (jobbigt ord att skriva) så gör du det. Både materialpris och monteringskostnad är lägre på en vajermanövrerad koppling. 500 spänn mer per såld hoj är också pengar.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hydraulisk- eller mekanisk koppling?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Pengar, pengar och åter pengar. Det är motivet till mycket. Om du kan sälja en hoj för 200 000 med en billig kopplingsmanövrering lika lätt som en med dyrare kopplingsmanövrering (jobbigt ord att skriva) så gör du det. Både materialpris och monteringskostnad är lägre på en vajermanövrerad koppling. 500 spänn mer per såld hoj är också pengar.
Men när det handlar om säg Aprilias nya V4, som tycks ha mekanisk koppling? Den är ju inte direkt billig till att börja med, så man undrar ju vad man vinner på att ha en i alla bemärkelser billig lösning på en sån superhoj.

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 21, 2008 22:14
Ort: Halmstad

#4 Inlägg av mange_900 »

Tror mer det är vikten det hänger på.
Tycker inte att det är någon direkt skillnad på känslan från min förra VRF och GSXR jag har nu.

Om det hade varit kostnaden så varför har tex VFR hydraulisk koppling?
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ja säg det? Ett hydrauliskt system kan iofs råka ut för fading, det kanske kan vara en anledning.
Å andra sidan kräver inte det hydrauliska systemet någon justering vilket en wire behöver lite då och då.

Varför bygger man sporttouring- och nästan rena touringhojar med kedjedrift? VFR har t.ex. aldrig gjort anspråk på att göra snabba tider på en bana, RC30 ja, men det är en helt annan hoj.
Nu verkar VFR få både större motor och kardan som den borde ha fått redan från början.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Varför bygger man sporttouring- och nästan rena touringhojar med kedjedrift? VFR har t.ex. aldrig gjort anspråk på att göra snabba tider på en bana, RC30 ja, men det är en helt annan hoj.
Nu verkar VFR få både större motor och kardan som den borde ha fått redan från början.
Kedjedrift anses sportigare av nån anledning. Har för mig att det var det skälet Honda hade för VFR i början.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar