Provkörning efter Dynojetmontage

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#16 Inlägg av fbkforever »

Tyrannosaurus skrev:
fbkforever skrev:
Tyrannosaurus skrev: Hänger inte riktigt med vad du menar. Separerade du förgasarna?

Om det är ett ställe där det kan dra tjuvluft så är svaret ja, menar du flotörhuset så är det nej. Det enda som kan hända då är soppaläckage.

Det finns inte så många tätningar, insuget, luftburken, membranen och flotörhusen. Utöver det finns det ett antal O-ringar och slangar.
Jag var på väg att separera dem fast jag inte skulle göra det. De satt ju fast så in i he-e så jag börja kolla på alla möjliga lösningar för att få loss dem. Så då tog jag loss förgasarbrickan, den som sitter ovanför förgasarna. Får skaffa nya tätningar under veckan.
Då tror jag att jag är med. Menar du bryggan/underdelen av luftburken?

Det är i princip samma sak som förgasarseparation. Lossar man den så är inte gasarna i synk längre och det kan hoppa loss diverse fjädrar och annat. När man tar av gasarna ska dom dras av från insugen som en enhet och det kan sitta bra speciellt eftersom dom sitter i ett "V".
Något bändverktyg kan underlätta, men det gäller att inte skada något. Men jag antar att du hade loss dom, annars hade du knappast kommit åt trottlarna på dom främre och flotörhusen.

Däremot brukar det inte finnas så mycket tätningar på ovansidan/luftburksidan av gasarna utan det är gummitrattarna som utgör tätning mellan bryggan/brickan/luftburken och gasarna.
Problemet som uppstår är oftast inte att det inte tätar utan att helt enkelt på i inkanten på alla trattarna i sina spår plus 8 distanser/styrrör som skruvarna går i (två på varje gasare) samtidigt.

Jag har åkt på bryggbyte en gång efter att en polare tryckte sönder min brygga (tunt gjutaluminium). Det var ett litet helvete att få alla delar på plats, inget att hoppa iväg och bryggan att passa in i sitt läge. Det krävdes lite lätt våld och jag kommer just nu inte ihåg om jag hade gasarna eller bryggan på bänken och tryckte/juckade med den andra delen.
Men jag tror det var gasarna som låg på bänken för dom gick det knappt att ta i utan att allt ramlade isär.

Att försöka sätta ihop det med gasarna på hojen tror jag inte på.
Jag vet inte exakt hur det ser ut på VFR men rent tekniskt brukar det vara ganska likt speciellt om man håller sig till samma märke och nästan samma modell även om det är generationsskillnader.

Min hoj tillhör förvisso inte "F"-släktet men alla VF åtminstone från 750 och uppåt är näst intill identiska på den punkten och då lär nog inte skillnaden mot en förgasar-VFR vara så gigantisk heller.
Jag har haft av "bryggan" 2ggr nu. 1 gång när jag inte skulle tagit bort den och 1 gång för att kolla tätningarna, 2st var trasiga. Jag förstod nästan att det skulle bli så, verkar som om de töjt ut sig. Gasarna var hur stabila som helst när man tog bort bryggan, ingenting som rörde sig överhuvudtaget. Det satt ett fäste mellan alla gasarna som var fastskruvad med 8 skruv. Skall till BIKE i veckan och se om de har någr tätningar hemma.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#17 Inlägg av fbkforever »

Funderar om jag skall gå ner på munstyckena. orginal satt det 2st128 och 2st 130. De som följde med var på 128 och 132. Om man har ett eftermarknads slip-on skulle man ha 132, och det var det jag satte på eftersom jag har ett yoshimura slip-on på. Nu funderar jag på om man skall gå ner till 128. kanske det skulle hjälpa att sätta i ett öppnare filter också?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:Funderar om jag skall gå ner på munstyckena. orginal satt det 2st128 och 2st 130. De som följde med var på 128 och 132. Om man har ett eftermarknads slip-on skulle man ha 132, och det var det jag satte på eftersom jag har ett yoshimura slip-on på. Nu funderar jag på om man skall gå ner till 128. kanske det skulle hjälpa att sätta i ett öppnare filter också?
Är du säker på att du verkligen har fått ett Stage I kit? För jag tycker munstyckena låter stora för det. Som jämförelse gick jag från 120 fram och 128 bak (original) till 122 på alla fyra med DJ Stage I kittet.

Att dom rekommenderar fyra enheter större munstycken med slip-on låter heller inte rätt eftersom slip-on oftast inte kräver någon ombestyckning alls då vakumförgasarna själva kan kompensera både för det och öppnare filter så länge headerrören och luftburken är original. Sätter man däremot på helsystem och moddar luftburken eller monterar separata filter/trattar så ändrar man förutsättningarna.

Blödder och elände som du har beskrivit brukar tyda på alldeles för fet blandning. Om den däremot tappar kraften helt (möar) så går den för magert och i det läget ska man inte försöka dra den för då får man "svetslåga" i förbränningsrummet och kan bränna både kolvar och ventiler.

Så testa med de mindre munstyckena. Hjälper inget annat så återstår bara att köra hojen i bänk. Det kostar en slant men det går att få väldigt fina grafer på förgasar-VFR, det har jag själv sett.
Det snyggaste jag har sett var en helt jämn graf från 0 till rödstreck som såg ut som på en elmotor. Det kan iofs göra att hojen känns tråkig när det inte finns någon spark någonstans, men i praktiken har man då mer effekt över hela registret och det är det som räknas 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem

#19 Inlägg av KLACKEN »

När jag satte på slipon+K&N-luftfilter så räckte det med att skruva ut bränsleblandningsskruvarna från 1,5 till 3 varv+höja nålarna 2hack.
1/2 V4

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#20 Inlägg av fbkforever »

Bytte till de mindre munstyckena, blev bara marginellt bättre.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#21 Inlägg av fbkforever »

Tog av 2 av stiften(de som är enkla att ta av :roll: ) efter en kort provtur idag. De var rejält svarta och sotiga. Vad gör man åt det?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:Tog av 2 av stiften(de som är enkla att ta av :roll: ) efter en kort provtur idag. De var rejält svarta och sotiga. Vad gör man åt det?
Eftersom det verkar vara så mycket problem kollade jag nu på Dynojet.com
Ditt kit till VFR750 90-93 ska heta 1139 http://www.dynojet.com/pdf/1139.pdf och då är det inte en siffra rätt med vad du beskriver i det du har fått. Det står iofs "US model only" men det tror jag så mycket jag vill på eftersom "49-state" modellen har stora likheter med Europamodellen. Utöver det finns "1139CA - California" och "1139HA - High altitude". Kolla här http://www.dynojet.com/jetkits/motorcycle/honda.aspx

För att vara säker kan du kolla reservdelsficherna som finns på nätet (länkar bl.a. Här) med vad som anges att det ska vara i Sverige i boken eller hos en handlare. Jämför alltså inte med vad som satt i hojen innan för såvida du inte är första ägare så kan munstyckena vara bytta.

När du är säker på att/om bestyckningen är samma i USA (49-state) och Europa (troligen) så har du hittat felet.

Risken att du har brännt några ventiler är iaf obefintlig, snarare är den igensotad :wink: . Men sånt går att blåsa rent med lite motorvägskörning när du har kommit rätt.

Här är delarna som ska ha följt med. Nålarna ska t.ex. ligga i en liten påse märkt med "DNO307".

4 Main Jets DJ120
4 Main Jets DJ124
4 Needle Shrouds DNJT02
4 Fuel Needles DNO307
1 Tool DT007
1 Slide Drill DD #7/64
1 Glue DA0001
4 Adjusting Washers DW0001
4 E-Clips DE0001

På tal om munstycksstorlekarna:
If you are running the stock exhaust use the DJ120 main jets, if you are running an aftermarket header or slip-on with high flowing baffle, use the DJ124 main jets.

Alltså med helsystem är öppet slip-on.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#23 Inlägg av fbkforever »

Tyrannosaurus skrev:
fbkforever skrev:Tog av 2 av stiften(de som är enkla att ta av :roll: ) efter en kort provtur idag. De var rejält svarta och sotiga. Vad gör man åt det?
Eftersom det verkar vara så mycket problem kollade jag nu på Dynojet.com
Ditt kit till VFR750 90-93 ska heta 1139 http://www.dynojet.com/pdf/1139.pdf och då är det inte en siffra rätt med vad du beskriver i det du har fått. Det står iofs "US model only" men det tror jag så mycket jag vill på eftersom "49-state" modellen har stora likheter med Europamodellen. Utöver det finns "1139CA - California" och "1139HA - High altitude". Kolla här http://www.dynojet.com/jetkits/motorcycle/honda.aspx

För att vara säker kan du kolla reservdelsficherna som finns på nätet (länkar bl.a. Här) med vad som anges att det ska vara i Sverige i boken eller hos en handlare. Jämför alltså inte med vad som satt i hojen innan för såvida du inte är första ägare så kan munstyckena vara bytta.

När du är säker på att/om bestyckningen är samma i USA (49-state) och Europa (troligen) så har du hittat felet.

Risken att du har brännt några ventiler är iaf obefintlig, snarare är den igensotad :wink: . Men sånt går att blåsa rent med lite motorvägskörning när du har kommit rätt.

Här är delarna som ska ha följt med. Nålarna ska t.ex. ligga i en liten påse märkt med "DNO307".

4 Main Jets DJ120
4 Main Jets DJ124
4 Needle Shrouds DNJT02
4 Fuel Needles DNO307
1 Tool DT007
1 Slide Drill DD #7/64
1 Glue DA0001
4 Adjusting Washers DW0001
4 E-Clips DE0001

På tal om munstycksstorlekarna:
If you are running the stock exhaust use the DJ120 main jets, if you are running an aftermarket header or slip-on with high flowing baffle, use the DJ124 main jets.

Alltså med helsystem är öppet slip-on.
Det finns en liten eu-flagga man skall klicka på så får man fram europa-modellerna Då heter den E1139
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:Det finns en liten eu-flagga man skall klicka på så får man fram europa-modellerna Då heter den E1139
Ok, den såg jag inte. Men jag fattar inte varför Europamodellen ska ha så väldigt mycket större munstycken medan allt annat är samma. Det verkar lite skumt, kan det vara tryckfelsnisse som har varit framme?

För 120 till 128 respektive 124 till 132 är väldigt mycket. Inte ens om Europamodellen har öppnare luftfilter så är det motiverat.
Du kanske skulle slänga iväg ett supportmail och fråga. Eller kanske slå en signal som du är slängd i språket 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#25 Inlägg av fbkforever »

Tyrannosaurus skrev:
fbkforever skrev:Det finns en liten eu-flagga man skall klicka på så får man fram europa-modellerna Då heter den E1139
Ok, den såg jag inte. Men jag fattar inte varför Europamodellen ska ha så väldigt mycket större munstycken medan allt annat är samma. Det verkar lite skumt, kan det vara tryckfelsnisse som har varit framme?

För 120 till 128 respektive 124 till 132 är väldigt mycket. Inte ens om Europamodellen har öppnare luftfilter så är det motiverat.
Du kanske skulle slänga iväg ett supportmail och fråga. Eller kanske slå en signal som du är slängd i språket 8)
Redan gjort. får väl se när jag får svar.

En sak jag tänkte på var den här texten 3. Install Dynojet needles on groove# 3, using all stock spacers (Fig. A). Install the Dynojet washer above the E-clip. Jag antar att man skall sätta orginalbrickan under E-clip då?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:
Tyrannosaurus skrev:

Redan gjort. får väl se när jag får svar.

En sak jag tänkte på var den här texten 3. Install Dynojet needles on groove# 3, using all stock spacers (Fig. A). Install the Dynojet washer above the E-clip. Jag antar att man skall sätta orginalbrickan under E-clip då?
Ja om det finns en originalbricka ska nog den ligga som den låg om dom inte säger annat.

Det där med Dynojets halvstegsbrickor ovanför E-clipet vet jag inte varför dom tar upp för där gör de varken till eller ifrån. Men det kanske är för att inte tappa bort dom (?)
Själv har jag dom i påsen tillsammans med originalgrejerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#27 Inlägg av fbkforever »

Om man vill att den skall gå magrare, kan man justera det med nålen eller är det bara att prova ut mindre munstycken?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:Om man vill att den skall gå magrare, kan man justera det med nålen eller är det bara att prova ut mindre munstycken?
Det funkar lite olika Nålen påverkar mest på mellanregistret och munstyckena mest på topp så man måste veta vad man vill justera ner.
Men med tanke på att munstyckena är det enda som skilljer mellan USA- och Europakittet så skulle jag gissa att det är där felet ligger.

Om du orkar mecka på gissningar så föreslår jag att du provar att sätta i 124, 122 eller 120, men observera att den ska vara Dynojetmunstycken, inte Honda/Kehin då dom är lite annorlunda kanske även i storlekarna. Man kan bl.a. se skillnaden på att "hatten" på DJ-munstyckena är lite högre.

Testa sen lite försiktigt, d.v.s. hårddra inte motorn utan gasa lite mjuk, dra lite, släppa av, lugnt men mycket pådrag, hårt men lite pådrag osv. och känna efter hur den svarar.
Så länge motorn inte protesterar så riskerar du inte att skada något, men om den inte riktigt vill och du ändå fortsätter och försöker dra den igenom protestområdet då får du "svetslågan" som kan leda till skador.

Men som sagt, prova gärna om du orkar skruva och märker du att den går bra så är det bara att forsätta och dra lite mer och se om den fortsätter att gå bra eller om den börjar protestera.
Det är i princip så man gör när man bänkar, fast där har man elektroniken som talar om exakt var felet ligger även om man ändå bör ha lite känsla.

Det var som när vi höll på med min och Henning (LHL-Motor) ville absolut testa utan lock på luftburken (det blir ett STORT hål då).
- "Jag lovar att inte sabba din motor, vill den inte så slutar jag direkt", sa han.
- "Ok då".
Vid 5000 rpm sa motorn *blöäää* och Henning slog av direkt.
- "Där vart det alldeles åt helsike för mycket luft", sa han och gravade :lol:

Det hade gått att betycka upp för det, problemet är att om jag skulle köra utan lock så skulle jag ha "fiskdamm" i burken vid första regnet då den sitter så att man ser den direkt uppifrån tanken :o
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#29 Inlägg av fbkforever »

Tyrannosaurus skrev:
fbkforever skrev:Om man vill att den skall gå magrare, kan man justera det med nålen eller är det bara att prova ut mindre munstycken?
Om du orkar mecka på gissningar så föreslår jag att du provar att sätta i 124, 122 eller 120, men observera att den ska vara Dynojetmunstycken, inte Honda/Kehin då dom är lite annorlunda kanske även i storlekarna. Man kan bl.a. se skillnaden på att "hatten" på DJ-munstyckena är lite högre.
Går de att köpa på ica? :) Skämt å sido. finns de hos alla vanliga handlare? Dynojet alltså?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Går de att köpa på ica? :) Skämt å sido. finns de hos alla vanliga handlare? Dynojet alltså?
Ja hos "vanliga handlare" som jobbar med Dynojet :wink:
Är du ändå där kanske du kan få lite mer tips om du nämner problemet, vad du har gjort ocn påpekar att du har kollat skillnaden mellan USA- och Europakittet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar