Hjälmtest i Plus på TV

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#31 Inlägg av Rerun »

Henning skrev:Varför väljer alla de billigatse hjälmtillverkarna att göra det i just Luxemburg då?
Alla de billigaste hjälmtillverkarna? Hur många tillverkare finns det egentligen? Antalet märken är en sak, antalet tillverkare en annan.
Varför väljer en välkänd tysk tillverkare att certifiera sina dyra hjälmar i Luxemburg?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#32 Inlägg av Henning »

Rerun skrev:
Henning skrev:Varför väljer alla de billigatse hjälmtillverkarna att göra det i just Luxemburg då?
Alla de billigaste hjälmtillverkarna? Hur många tillverkare finns det egentligen? Antalet märken är en sak, antalet tillverkare en annan.
Varför väljer en välkänd tysk tillverkare att certifiera sina dyra hjälmar i Luxemburg?
Just! Varför får hjälmtillverkare VÄLJA vem som ska godkänna dem? Sjukt!
Hjälmen skall testas tagen från hyllan och inte på några förvalda ställen på den!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#33 Inlägg av Rerun »

Henning skrev:Just! Varför får hjälmtillverkare VÄLJA vem som ska godkänna dem? Sjukt!
Just det! Varför får tillverkare av elektriska apparater välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av tryckkärl välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av leksaker välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av hissar välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av fartyg välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av skyddshandskar välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av grytlappar välja vem som ska godkänna deras produkter? .......
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#34 Inlägg av Henning »

Rerun skrev:
Henning skrev:Just! Varför får hjälmtillverkare VÄLJA vem som ska godkänna dem? Sjukt!
Just det! Varför får tillverkare av elektriska apparater välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av tryckkärl välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av leksaker välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av hissar välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av fartyg välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av skyddshandskar välja vem som ska godkänna deras produkter? Varför får tillverkare av grytlappar välja vem som ska godkänna deras produkter? .......
Det är galet! Vi som vvägrar acceptera navelskådning kräver en bättre produktkontroll! SKÖNT höra jag inte är ensam att kritisera ECE 22.05!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#35 Inlägg av fbkforever »

ECE 22.05 är inte den optimala normen. Det optimala borde vara att testinstitutet själva väljer en hjälm och testar slag på icke förutbestämda punkter.

Det verkar ju vara lite myt att billiga hjälmar bara görs starka på de förutbestämda testpunkterna, plus testade ju även på två andra punkter. Men att testa slag på samma ställe två gånger verkar vara ganska idiotiskt.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#36 Inlägg av adrian_vg »

En blandning av DOT map max-g-gräns, ECE och Snell vore idealet, minus Snells max-g-gräns och två-gånger-på-samma-ställetest plus slumpad plats på hjälmen för slagtestet.

Enskilt möter ingen av DOT, ECE eller Snell min krav, men en blandning av dem kanske. Kräver dock att man gör om hela kånkarongen.

Undrar just hus tillverkarna, och de enskilda testinstituten, ställer sig till en global hjälmstandard...? Med en standard skulle ju konsumenterna vinna tror jag.
Senast redigerad av adrian_vg den sön jun 07, 2009 15:30, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#37 Inlägg av Henning »

fbkforever skrev:ECE 22.05 är inte den optimala normen. Det optimala borde vara att testinstitutet själva väljer en hjälm och testar slag på icke förutbestämda punkter.

Det verkar ju vara lite myt att billiga hjälmar bara görs starka på de förutbestämda testpunkterna, plus testade ju även på två andra punkter. Men att testa slag på samma ställe två gånger verkar vara ganska idiotiskt.
Du har alldeles rätt!
Jag förespråkar att tester utförs på slumpvalt ställe på hjälmen samt att de tas ifrån hyllan efter att de godkänts in intialt.
Tillverkaren skall också ge hjälmen en max livslängd och då inom den specificerade ålderna skall de när som helst klara ett slagtest igen.
Två gånger på samma kanske inte är nödvändigt.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#38 Inlägg av Rerun »

Henning skrev:Står det E13 i din hjälm är den testad i Luxemburg som inte har något eget testinstitut.
Ok. Jag antar att jag får be om ursäkt nu, för jag kollade aldrig upp vad jag svarade på. :oops: Lat som jag är antog jag att du hade gjort det innan du kom med ditt påstående.

Nu har jag hittat följande institut i Luxemburg (E13):
Société Nationale de Contrôle Technique, Sandweiler
TÜV Rheinland Luxemburg GmbH, Luxemburg
Luxcontrol S.A., Esch-Sur-Alzette
UTAC International S.A.R.L., Roodt-sur-Syre

Jag fortsätter vara lat och påstår inte att samtliga ovanstående testar hjälmar, jag sträcker mig till att hävda att minst ett av dem gör.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#39 Inlägg av Henning »

Rerun skrev:Jag fortsätter vara lat och påstår inte att samtliga ovanstående testar hjälmar, jag sträcker mig till att hävda att minst ett av dem gör.
Jag ska kontakta luxemburgarna igen imorgon och kolla om de börjat testa, något de tidigare nekat.

:)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#40 Inlägg av TG »

Ny info är alltid bra :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag ska kontakta luxemburgarna igen imorgon och kolla om de börjat testa, något de tidigare nekat.
Go, Henning, go! Vi vill veta!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#42 Inlägg av Henning »

Jag fick det underliga svaret att om det fanns testinstitut eller ej var inte känt då dessa inte måste stå under statlig kontroll.

Men faktumet att ex. schuberth som är tyskt testar sina hjälmar i Holland tyder på att det antingen är billigare, enklare eller tryggare för hjälmtillverkaren att göra det där...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#43 Inlägg av TG »

Henning skrev:Jag fick det underliga svaret att om det fanns testinstitut eller ej var inte känt då dessa inte måste stå under statlig kontroll.

Men faktumet att ex. schuberth som är tyskt testar sina hjälmar i Holland tyder på att det antingen är billigare, enklare eller tryggare för hjälmtillverkaren att göra det där...

/H

:shock: men... om man kontakter dem direkt? Och vem ger dem "cert" att utföra testerna enligt en viss angiven standard???
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#44 Inlägg av Ralsbo »

Har följt med i debatten angående hjälmar på lite olika forum, då jag har planer på att köpa en ny hjälm i sommar.
Inte f..n blir man klokare av att läsa vad alla "tyckare" tycker i detta ämne.
Efter att ha läst massor av insändare är jag ännu mer osäker på vad jag vill/bör ha. :?
Har även varit runt en del och hört mig för i olika MC-butiker, men inte ens det gör mig mycket klokare.
Jag tror att jag kör med min hjälm ännu en säsong, så slipper jag ta ett beslut i denna frågan. :lol:
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#45 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag fick det underliga svaret att om det fanns testinstitut eller ej var inte känt då dessa inte måste stå under statlig kontroll.

Men faktumet att ex. schuberth som är tyskt testar sina hjälmar i Holland tyder på att det antingen är billigare, enklare eller tryggare för hjälmtillverkaren att göra det där...

/H
:popcorn

Ser fram emot fortsättningen på dramat här!

Schuberth har en öppningsbar modell och med inskjutbart solvisir. Den är svindyr. Är isf dyrt fortfarande lika med bra?

I likhet med Ralsbo tycker jag detta med märkning bara blir mer och mer förvirrat. Hade också funderat på att skaffa en ny hjälm till hösten, men jag tror jag väntar lite... :?

@Tegfors: Det är väl som i Sverige med de flesta (kemi)labb som är seriösa i det de gör, man blir ackrediterad av tex Swedac.
Senast redigerad av adrian_vg den tis jun 09, 2009 14:49, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar