Qwerty skrev:Tyrannosaurus skrev:. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..."

Låt mej gissa 05a?
Nej men en -01:a. Det blev en BMW 325ti. Den är faktiskt varken dyrare i drift eller nämnvärt dyrare att ha än Calibran -92) som jag hade innan.
Det har väl inga större fel förutom att det kändes som om jag skulle tappa hjulen för någon vecka sen. Men det är troligen bromsarna som jag vet är slitna, men dom tar bra.
Den ska besiktas nästa vecka och innan dess tänker jag inte röra en skruv. Vi får se om den går igenom
När Volvo tillverkade Amazon så tillverkades den för att hålla i 20 år.
När Volvo tillverkade 850 så tillverkades den för att hålla i 7år.
När Volvo tillverkade XC60? Är vi nere på 5år eller mindre?
Fordon har tyvärr idag blivit en slit och släng produkt. Sen spelar det ingen roll om det är en Audi för 800´ eller en skoda för 150´. Det var inte som förr då man köpte en bil för att ha den i en lång tid framåt.
Tur att VFRen är tillverkad för att gå i arv mellan familje generationer. Kan gå som släkt klenod.
Jo det är nog så. VF:en har nu hängt med i 22 år och den går än och har aldrig haft startproblem utom vid tre tillfällen. Det första var när jag tog den ur lådan, då hade den stått i något lager "over there" i två år (det är ju en -85:a) med soppa i förgasarna så det var rejält skitigt.
Vid de andra två tillfällena har batteriet varit slut.
Förmodligen är det inget större fel på grejerna, utan det är väl bara mott tålamod som har blivit kortare. Man blir ju inte yngre.
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Men det är ju vad jag säger. Det spelar ingen roll vad jag har. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..."
Skulle jag byta fordon varje gång det strular så skulle jag bokstavligen byta oftare än folk byter kalsingar

Aha, nu är jag med. Du får väl sluta meka då?

Jo om det vore så enkelt... Men vem ska göra det åt mig?

Nej jag lämnar inte in
Ventilerna fick jag hjälp med i helgen som var. Jag hade klarat det själv men blivit vansinnig. Dels är det ju skruv och mutterjustering vilket jag hatar och för att det inte ska vara för lätt så har Honda vanliga standardgängor istället för fingäng. Så man kan justera och tro man har fått det bra, sen när man drar åt så står det åt

igen.
Någon regel att spelet minskar eller ökar när man drar åt finns inte, utan det kan röra sig åt vilket håll som helst.
GammelSuzuki GSX har fingäng vilket är betydligt bättre ur den aspekten.
Honda hade ju tidigare så fina lösningar med shims respektive hydrauljustering på bl.a. CBX750F som varvade 11,000 och det höll, åså kör dom stenåldersvarianten på VF.
Det finns iofs en variant på CBX750F i Staterna som heter Nighthawk S som 16" hjul, vanliga stötdämpare bak och kardan. Det är mycket möjligt att den motorn skulle då att transplantera in i en CBX750F-ram