BLÄHÄÄÄ! Mina kammar!

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men det är ju vad jag säger. Det spelar ingen roll vad jag har. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..." :twisted:

Skulle jag byta fordon varje gång det strular så skulle jag bokstavligen byta oftare än folk byter kalsingar :twisted:
Aha, nu är jag med. Du får väl sluta meka då? :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
Tyrannosaurus skrev:. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..." :twisted:
Låt mej gissa 05a?
Nej men en -01:a. Det blev en BMW 325ti. Den är faktiskt varken dyrare i drift eller nämnvärt dyrare att ha än Calibran -92) som jag hade innan.

Det har väl inga större fel förutom att det kändes som om jag skulle tappa hjulen för någon vecka sen. Men det är troligen bromsarna som jag vet är slitna, men dom tar bra.
Den ska besiktas nästa vecka och innan dess tänker jag inte röra en skruv. Vi får se om den går igenom
När Volvo tillverkade Amazon så tillverkades den för att hålla i 20 år.
När Volvo tillverkade 850 så tillverkades den för att hålla i 7år.
När Volvo tillverkade XC60? Är vi nere på 5år eller mindre?

Fordon har tyvärr idag blivit en slit och släng produkt. Sen spelar det ingen roll om det är en Audi för 800´ eller en skoda för 150´. Det var inte som förr då man köpte en bil för att ha den i en lång tid framåt.

Tur att VFRen är tillverkad för att gå i arv mellan familje generationer. Kan gå som släkt klenod.
Jo det är nog så. VF:en har nu hängt med i 22 år och den går än och har aldrig haft startproblem utom vid tre tillfällen. Det första var när jag tog den ur lådan, då hade den stått i något lager "over there" i två år (det är ju en -85:a) med soppa i förgasarna så det var rejält skitigt.
Vid de andra två tillfällena har batteriet varit slut.

Förmodligen är det inget större fel på grejerna, utan det är väl bara mott tålamod som har blivit kortare. Man blir ju inte yngre.
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men det är ju vad jag säger. Det spelar ingen roll vad jag har. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..." :twisted:

Skulle jag byta fordon varje gång det strular så skulle jag bokstavligen byta oftare än folk byter kalsingar :twisted:
Aha, nu är jag med. Du får väl sluta meka då? :wink:
Jo om det vore så enkelt... Men vem ska göra det åt mig? :?
Nej jag lämnar inte in :twisted:

Ventilerna fick jag hjälp med i helgen som var. Jag hade klarat det själv men blivit vansinnig. Dels är det ju skruv och mutterjustering vilket jag hatar och för att det inte ska vara för lätt så har Honda vanliga standardgängor istället för fingäng. Så man kan justera och tro man har fått det bra, sen när man drar åt så står det åt :twisted: igen.

Någon regel att spelet minskar eller ökar när man drar åt finns inte, utan det kan röra sig åt vilket håll som helst.
GammelSuzuki GSX har fingäng vilket är betydligt bättre ur den aspekten.

Honda hade ju tidigare så fina lösningar med shims respektive hydrauljustering på bl.a. CBX750F som varvade 11,000 och det höll, åså kör dom stenåldersvarianten på VF.
Det finns iofs en variant på CBX750F i Staterna som heter Nighthawk S som 16" hjul, vanliga stötdämpare bak och kardan. Det är mycket möjligt att den motorn skulle då att transplantera in i en CBX750F-ram :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Honda hade ju tidigare så fina lösningar med shims respektive hydrauljustering på bl.a. CBX750F som varvade 11,000 och det höll, åså kör dom stenåldersvarianten på VF.
Det finns iofs en variant på CBX750F i Staterna som heter Nighthawk S som 16" hjul, vanliga stötdämpare bak och kardan. Det är mycket möjligt att den motorn skulle då att transplantera in i en CBX750F-ram :wink:
Känns som om ett projekt är på gång snart...? :lol:

Men annars ja, hydrauljusterade ventiler och kuggdrivna kammar, det skulle ha varit en evighetsmaskin! Undrar vem som vågar vara först... :?
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

Uppdaterar lite.

Nä några nya projekt blir det nog inte eftersom mina projekt tenderar att bli så :twisted: dyra.

Jag är sugen på något lättare och smidigare, men samtidigt vill jag inte frångå kardandriften. Det finns iofs ett antal hojar som uppfyller det, men det blir det små och klena motorer också som t.ex. NTV650 Revere (med enkelsving) eller XLV750R för mer offroadstuk eller... Åså kan man bygga en ny ram runt min motor åså kan man... Fan nu börjar fantasin dra iväg igen... Iofs inte fantasi utan fullt möjligt, men ack så dyrt :mrgreen: :roll:

Hur som helst står jag nu äntligen i startgroparna. I stort sett allt är ihopsatt, vaxat och polerat, ny olja i, batteriet i och laddat (tog aldrig ur det i höstas, har bara fyllt och laddat), gamla ljuddämparen med tysta insatsen på (än så länge, ska besikta och har ingen db-killer till den nya än).

På måndag hinner jag tyvärr inte och sen verkar det naturligtvis bli pissväder och jag tar inte premiärturen i piss :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag är sugen på något lättare och smidigare, men samtidigt vill jag inte frångå kardandriften. Det finns iofs ett antal hojar som uppfyller det, men det blir det små och klena motorer också som t.ex. NTV650 Revere (med enkelsving) eller XLV750R för mer offroadstuk eller... Åså kan man bygga en ny ram runt min motor åså kan man... Fan nu börjar fantasin dra iväg igen... Iofs inte fantasi utan fullt möjligt, men ack så dyrt :mrgreen: :roll:
Så inte en VFR alltså? Kolla http://www.blocket.se/hela_sverige?q=bm ... md=th&sp=1. Du borde vara i rätt ålder för såna här. ;-)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jag är sugen på något lättare och smidigare, men samtidigt vill jag inte frångå kardandriften. Det finns iofs ett antal hojar som uppfyller det, men det blir det små och klena motorer också som t.ex. NTV650 Revere (med enkelsving) eller XLV750R för mer offroadstuk eller... Åså kan man bygga en ny ram runt min motor åså kan man... Fan nu börjar fantasin dra iväg igen... Iofs inte fantasi utan fullt möjligt, men ack så dyrt :mrgreen: :roll:
Så inte en VFR alltså? Kolla http://www.blocket.se/hela_sverige?q=bm ... md=th&sp=1. Du borde vara i rätt ålder för såna här. ;-)
Jo gärna VFR med kardan :wink: Men det bidde ju inget av den där VFR1000F/GT med V5:a som visades i MCN.

Det skulle väl vara en sån här då :D
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ ... ?ca=10&w=3

Men den är för dyr att försäkra, dessutom knappt nämnvärt lättare och smidigare än min.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jo gärna VFR med kardan :wink: Men det bidde ju inget av den där VFR1000F/GT med V5:a som visades i MCN.

Men den är för dyr att försäkra, dessutom knappt nämnvärt lättare och smidigare än min.
Det kostar på att ligga på topp! ;-)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jo gärna VFR med kardan :wink: Men det bidde ju inget av den där VFR1000F/GT med V5:a som visades i MCN.

Det kostar på att ligga på topp! ;-)
Det gör jag redan. Skulle jag börja räkna ihop hur mycket jag har kostat på den här hojen så skulle jag bli mörkrädd :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det kostar på att ligga på topp! ;-)
Det gör jag redan. Skulle jag börja räkna ihop hur mycket jag har kostat på den här hojen så skulle jag bli mörkrädd :wink: :lol:[/quote]

Är inte det Sanningen så säg... :roll: :lol:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

Idag har jag äntligen provkört nya ljuddämparen.
Det blev mycket bättre än den gamla skränmegafonen. Dovare och lite tystare/mjukare ljud, det metalliska skränet är borta och hojen verka gå bättre. Vridet är nog ungefär samma men på högvarv verkar den svara och skjuta på bättre vilket är logiskt eftersom den nya dämparen har bättre flöde med konisk övergång från 2½" slutröret (där alla har gått ihop till ett) till 2" dämparrör utan en massa kanter som gaserna studsar emot som var fallet med den gamla.

Sen är det en annan sak att jag har kommit på mig själv att köra som en k*****g :wink: :oops:
I långkurvan från Hökarängen/Tyresövägen ner mot Nynäsvägen riktning mot stan hade jag och en polare rekordet på 80-talet, den styr jag mig nästan igenom. Trodde inte jag hade blivit så gammal :( :oops:
Får hoppas på att det beror på kombinationen nytt framdäck, grav ringrost (måste vara gravrost :oops: ) och halvtaskig syn.

Jag har hittat ett företag som sätter i färgade och slipade glas i valfria/egna bågar för ca. 500-600 kr. Ska fixa till ett par Velodrom glajer att ha under hjälmen, kanske fotokromatiska om dom har det.
Återkommer med tips när jag har resultatet.

Viktig fråga:
Någon som vet om fotokromatiska glas funkar under visiret?

Kollade föresten först med en specialoptiker om dom kunde slipa Velodromglasen, jodå, 4000 kr - för vanlig enkelslipning? :o :shock: No way!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#26 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:Viktig fråga:
Tyvärr inte... jag har såna glas, och så fort det kommer nåt i vägen (fönsterruta, bilruta, hjälmvisir etc) så håller de sig i normalläge. Min lösning var först lösa solclips, men numera har jag ett mörkt pinlockvisir.

Linser och lösa solglasögon funkar förstås också, men jag vill inte ha linser...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev:Viktig fråga:
Tyvärr inte... jag har såna glas, och så fort det kommer nåt i vägen (fönsterruta, bilruta, hjälmvisir etc) så håller de sig i normalläge. Min lösning var först lösa solclips, men numera har jag ett mörkt pinlockvisir.
Ok, tack för det snabba svaret. Då vet jag att det tyvärr inte är något att satsa på.

Något annat dom nu äntligen är på gång är dessa http://www.chromogenics.se
Jag har känt till dom ett tag men ringde dom häromdan och frågade hur det går... Jodå det är på gång, troligen i höst, men i första steget bara till Lazer-hjälmar, i nästa steg snackas det om pinlockvisir.
Funktionen kommer att styras med två knappar på vänster sida och ett litet batteri.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#28 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:Något annat dom nu äntligen är på gång är dessa http://www.chromogenics.se
Jag har känt till dom ett tag men ringde dom häromdan och frågade hur det går... Jodå det är på gång, troligen i höst, men i första steget bara till Lazer-hjälmar, i nästa steg snackas det om pinlockvisir.
Funktionen kommer att styras med två knappar på vänster sida och ett litet batteri.
Det där skulle jag vara spekulant på!

Om nu inte Plus och/eller Henning kommer fram till att hjälmen blir mindre krocksäker med ett sånt visir... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det där skulle jag vara spekulant på!
Spinoff från UU i Uppsala. ;-) Iaf, visir; jag med! Dessutom skulle det vara coolt med såna persienner hemma. :roll: :lol:
Senast redigerad av adrian_vg den tor jul 16, 2009 20:44, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#30 Inlägg av Karlsson »

Ett sånt visir måste jag bara ha!! :shock:

..men priset blir nog högt :roll:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Skriv svar